نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 5:49 ق.ظ

یک ربات حفاری بدون تماس می تواند از سخت ترین صخره های روی زمین عبور کند

توسط Can Emir -07 ژانویه 2022 

یک ربات حفاری بدون تماس می تواند از سخت ترین صخره های روی زمین عبور کندهنگامی که با سنگ هایی روبرو می شوید که می توانند تجهیزات حفاری شما را از بین ببرند، می تواند خسته کننده باشد.

روباتی به نام سوئیفتی که توسط یک استارت آپ مستقر در سانفرانسیسکو پترا ساخته شده است، می تواند سخت ترین سنگ های این سیاره را که معمولاً تجهیزات حفاری را از بین می برد، با استفاده از گاز فوق گرم حفاری کند. ربات تونل زنی نیمه مستقل پترا راه حل های سریع و ارزانی را برای پروژه های زیرساختی ارائه می دهد.

کیم آبرامز، بنیانگذار پترا، می‌گوید: «هر روشی که به صورت تجاری در دسترس است، روشی با تماس بالا است که زمینی را که با آن تماس می‌گیرد خرد می‌کند تا آن را از بین ببرد». “این یک راه کاملاً جدید برای تونل زدن است.”

این شرکت قبلاً از پلاسما برای ذوب سنگ ها برای حفاری استفاده می کرد، اما گرمای شدید بالای 10000 درجه فارنهایت (بیش از 5500 درجه سانتیگراد) سنگ ها را به گدازه تبدیل کرد. این باعث شد پترا به گزینه های سردتر روی آورد.

آبرامز می‌گوید ربات حفاری می‌تواند یک تونل 24 اینچی را از 20 فوت سیوکس کوارتزیت عبور دهد، “سخت‌ترین سنگ روی زمین… سخت‌تر از گرانیت بلو استون… نوعی سنگ که معمولاً بایدبا دینامیت تخریب شود.”

این ربات دارای حسگرهایی است که به میله های کوچکی متصل شده اند که سنگ را لمس می کنند، اما حفاری با اعمال گرما و گاز انجام می شود.

سیستم رباتیک نیمه خودمختار می تواند تونل هایی به قطر 18 تا 60 اینچ (46 تا 152 سانتی متر) را در سخت ترین زمین شناسی با مته حرارتی غیر تماسی ایجاد کند که هر نوع سنگی را با حرارت دادن مخلوطی از گاز برای اعمال گرمای بالای 1800 درجه فارنهایت ذوب می کند. (982 درجه سانتیگراد) که سنگ ها را به قطعات کوچک می شکند.

ایان رایت، مدیر ارشد فناوری پترا و یکی از بنیان‌گذاران تسلا، در بیانیه‌ای گفت: ما در زمین‌ که معمولاً توسط دینامیت حفاری می‌شود، میانگین سرعت شگفت‌انگیز یک اینچ در دقیقه را دریافت کردیم. هیچ روش تونل زنی تاکنون نتوانسته از میان این نوع سنگ سخت تونل بزند. دستاورد پترا به دلیل روش حفاری حرارتی سوئیفتی است که به طور موثر از سنگ بدون دست زدن به آن سوراخ می کند.

پیشرفت ربات از طریق Sioux Quartzite با سرعت یک اینچ در دقیقه با استفاده از بینایی ماشین است و می تواند از تونلی که حفر کرده است به عقب برگردد. طبق برآوردهای شرکت، این فناوری پترا را قادر می‌سازد تا هزینه‌های حفر تونل از طریق سنگ بستر برای دفن برق و سایر خطوط زیر زمین را 50 تا 80 درصد کاهش دهد.

برنامه‌های آتی پترا شامل آزمایش روش خود در خارج از آزمایشگاه بر روی پروژه‌هایی است که شامل انواع سنگ‌های مختلف مانند گرانیت، دولومیت، سنگ آهک و بازالت است تا ثابت کند که روش آن می‌تواند در مکان‌هایی مانند کالیفرنیا، کلرادو و کوه‌های آپالاچی کار کند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *