نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:17 ق.ظ

اولین پیوند قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی به انسان

آمیا پالجا – 11 ژانویه 2022 – تصویری از دانشگاه جراحی مریلند

بیش از شش هفته پیش، دیوید بنت 57 ساله در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMMC) با آریتمی تهدید کننده زندگی – وضعیتی که در آن قلب نامنظم می‌زند – بستری شد.

وضعیت او مستلزم قرار گرفتن او در دستگاه بای پس قلب-ریه بود و باید به لیست 110000 آمریکایی بپیوندد که در حال حاضر منتظر عضو اهدایی برای پیوند خود هستند. اما در بیانیه مطبوعاتی UMMC آمده است که قلب یک خوک اصلاح شده ژنتیکی به جای آن مورد استفاده قرار گرفت و او اولین انسانی بود که این قلب را دریافت کرد.

پیوند خارجی – با استفاده از یک عضو از گونه های مختلف – اولین بار در دهه 1980 انجام شد. یک نوزاد با عارضه قلبی کشنده از یک بابون پیوند دریافت کرد، اما عضو پیوند شده توسط سیستم ایمنی نوزاد رد شد و یک ماه پس از عمل به مرگ او منجر شد. در بیانیه مطبوعاتی آمده است که محققان با خوک ها به عنوان اهداکننده موفقیت بسیار بیشتری داشته اند، به ویژه در مورد دریچه های قلب که برای جایگزینی دریچه های معیوب در انسان استفاده شده است.

Revivicor مستقر در ویرجینیا روی خوک‌های اصلاح‌شده ژنتیکی آزمایش می‌کند تا بدن آنها قندی به نام آلفا گالاکتوز تولید نکند که از آنجایی که بدن انسان آنرا تولید نمی‌کند نشانه‌ای از وجود جسم خارجی برای سیستم ایمنی است. در اکتبر سال گذشته، این شرکت کلیه های چنین خوک اصلاح شده ژنتیکی را روی یک انسان مرده آزمایش کرد تا بررسی کند که آیا می توان از آن به عنوان عضو پیوندی استفاده کرد یا خیر. این شرکت برای توسعه قلب های سازگار با دانشگاه مریلند همکاری کرد.

بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، قلب پیوند شده از خوک هایی که دارای ده ژن اصلاح شده برای بهبود سازگاری با سیستم ایمنی بدن انسان بودند، به دست آمد. سه ژن اول که باعث رد پادتن با واسطه از سیستم ایمنی بدن انسان می شوند از خوک حذف شدند. سپس شش ژن انسانی که پذیرش عضو پیوند شده را بهبود می بخشد معرفی شد، در حالی که ژن دیگری که اجازه می دهد بافت قلب خوک بیش از حد رشد کند نیز حذف شد.

علاوه بر این، پیوند همچنین به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (USFDA) نیاز داشت که به دلایل دلسوزانه در شب سال نو به صورت اضطراری اعطا شد. مشخص شد که بنت واجد شرایط عضویت در لیست پیوند نیست، در حالی که آریتمی او باعث می‌شود او برای دریافت پمپ قلب مصنوعی نیز مناسب نباشد. تنها امید او برای زنده ماندن دستگاه بای پس قلب و ریه و اولین پیوند در نوع خود از خوک بود.

قبل از رضایت برای پیوند، به بنت در مورد خطرات این روش و همچنین ماهیت آزمایشی آن گفته شد. تیم جراحی در UMMC قلب خوک اهدایی را خارج کردند و آن را در دستگاهی قرار دادند که تا زمان پیوند آن را حفظ کرد. در بیانیه مطبوعاتی افزوده شده است که برای افزایش شانس پذیرش عضو، جراحان همچنین از یک داروی ضد رد جدید ساخته شده توسط Kiniska Pharmaceuticals همراه با داروهایی که به طور معمول در جراحی پیوند استفاده می شود، استفاده کردند.

بیش از سه روز است که این جراحی انجام شده است و بنت اکنون برای چند هفته در مرکز تحت نظر خواهد بود تا مزایای پیوند را ارزیابی کند. رهبر این جراحی گفت: “این یک جراحی پیشرفت بود و ما را یک قدم به حل بحران کمبود اعضا نزدیکتر می کند. قلب انسان اهداکننده کافی برای پاسخگویی به لیست طولانی گیرندگان بالقوه در دسترس نیست. ما با احتیاط پیش می رویم، اما همچنین خوشبین هستیم که این اولین جراحی در جهان گزینه مهم جدیدی را برای بیماران در آینده فراهم کند.”

در ژوئیه سال گذشته، قلب مصنوعی نیز برای اولین بار در ایالات متحده به انسان پیوند زده شد. https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *