نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

16 اردیبهشت 1403 5:32 ب.ظ

ساخت ربات‌های ارگانیکی کوچک که می‌توانند به تنهایی تولید مثل کنند

آمیا پالجا29 نوامبر 2021 ربات والد Pac-Man به همراه فرزندانش شکل گرفت. داگ بلکیستون و سم کریگمن، UVM

دانشمندان با موفقیت ربات‌های کوچکی ساختند که می‌توانند به تنهایی تولید مثل کنند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه ورمونت (UVM) شکل جدیدی از تولیدمثل را در موجودات طراحی شده با رایانه (CDOs) که قبلاً ایجاد کرده بودند، کشف کردند. در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه آمده است که در این شکل جدید همانندسازی، این روبات‌ها ارگانیسم‌های تک سلولی را می‌بلعند و «نوزادانی» را آزاد می‌کنند که شبیه آنها هستند و حرکت می‌کنند.

سال گذشته، “xenobots” را برای شما آوردیم، شکل جدیدی از زندگی که دانشمندان ایجاد کرده بودند.

پس از طراحی این سلول ها، دانشمندان توانستند حسگرها و موتورهای جدیدی را روی آنها فعال کرده و حتی سریعتر آنها را تولید کنند. اما مانند تمام سلول‌های زنده، این روبات‌ها نیز به یک سد راه مرگ برخورد می‌کنند. چند روز پس از تولید، سلول‌های درون ارگانیسم‌های 0.7 میلی‌متری شروع به مردن می‌کنند که در نهایت منجر به مرگ آنها می‌شود.

بنابراین، تیم به این فکر افتاد که آیا راهی وجود دارد که بتوانند خود ارگانیسم را برای تولید مثل آماده کنند. آنها این سوال را در قالب یک الگوریتم تکاملی برای خوشه ابررایانه Deep Green در دانشگاه ورمونت مطرح کردند. میلیاردها شکل آزمایش شدند تا مشخص شود چه چیزی به این ربات‌ها امکان تکرار می‌دهد و پس از ماه‌ها تجزیه و تحلیل، این ابررایانه به ایده‌ای آشنا رسید.

بنابراین دانشمندان زنوبات‌های «والد» را به شکل Pac-Man طراحی کردند. در داخل یک پتری دیش، این ربات‌ها می‌توانند به سلول‌های منفرد شنا کنند و صدها مورد را در یک زمان جمع کنند. این سلول‌ها پس از چند روز ماندن در دهان شبیه به Pac-Man زنوبات‌های والدین، به «زنوبات‌های بچه» جدیدی تبدیل شدند که حرکت می‌کردند و به عنوان والدین عمل می‌کردند.

سام کریگمن، نویسنده اصلی این مطالعه، با توضیح اینکه چگونه این طراحی باعث پیدایش نسل‌های بیگانه‌ربات‌ها شد، گفت: سپس آن والدین فرزندانی ساختند، نوه‌هایی ساختندکه با روشی که قورباغه ها تکثیر می شوند بسیار متفاوت است. هیچ حیوان یا گیاهی که در علم شناخته شده است به این شکل تکرار نمی شود.

مردم برای مدت طولانی فکر می‌کردند که ما تمام راه‌هایی را که زندگی می‌تواند بازتولید یا تکرار شود، کار کرده‌ایم. داگلاس بلکیستون، دانشمندی در دانشگاه تافتس که بیگانه ربات‌های «والد» را جمع‌آوری کرده و همچنین یکی از نویسندگان این مطالعه است که امروز در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، گفت: اما این چیزی است که قبلاً مشاهده نشده است.

پروفسور جاش بونگارد که تحقیقات زنوبات ها را در UVM رهبری می کند، گفت که درک این سیستم ها درها را به روی بسیاری از پیشرفت های فناوری جدید باز می کند. بونگارد با اشاره به جدول زمانی توسعه واکسن کووید-19، آن را “بیش از حد طولانی” خواند و گفت که با استفاده از تحقیقاتش در آینده، می‌توانیم هوش مصنوعی را به سمت ساخت ابزار بیولوژیکی هدایت کنیم که عملکردهای خاصی را برای ما انجام دهد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *