نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

19 اردیبهشت 1403 3:08 ق.ظ

چگونه سازندگان می‌توانند پایداری در لجستیک را در مایل آخر افزایش دهند

22 نوامبر 2021 توسط The Manufacturer

یکی از مهمترین موضوعات در مدیریت تحویل و تدارکات در حال حاضر پایداری است. تولیدکنندگان در سراسر جهان در حال تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش ردپای کربن آنها هستند – و دلیل خوبی هم دارد.

با برداشتن گام‌های فعال برای پایدارتر شدن، خود را برای موفقیت‌های آینده آماده می‌کنید و در عین حال در تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی مشارکت می‌کنید. تنها سوال این است: چگونه این کار را انجام می دهید؟

برای شروع، شما روی تدارکات در آخرین مایل خود تمرکز می کنید. این منطقه از لحاظ تاریخی بیشترین منابع را در زنجیره تامین و اغلب منطقه ای با بیشترین زباله و ضایعات بوده است. از آنجایی که فضای زیادی برای بهبود وجود دارد، تلاش‌های پایداری در آخرین مایل می‌توانند تاثیرگذارترین باشند. در اینجا یک دید فوری از آنچه در واقع ممکن است به نظر برسد آمده است:

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بهینه سازی مسیر

شاید واضح ترین استراتژی – و از بسیاری جهات قدرتمندترین – استفاده از بهینه سازی مسیر هوشمند برای کاهش مصرف سوخت در آخرین مایل باشد. با انجام تمام توقف‌های یک روز معین و یافتن کارآمدترین توالی‌ها و مسیرها، یک موتور مسیریابی آخرین مایل می‌تواند کل مسافتی را که رانندگان باید طی کنند تا کالا ها به مقصد نهایی خود طی مسیر کنند، کاهش دهد. این فرآیند می تواند مصرف سوخت را تا 10 درصد کاهش دهد.

برای موفقیت این ابتکار، باید کارایی مسیر را حتی در شرایط با پیچیدگی بالا حفظ کنید. تولیدکنندگان به ابزارهای مسیریابی مبتنی بر ابر مقیاس‌پذیر نیاز دارند که بتوانند به طور کارآمد برای بسیاری از کامیون‌ها بدون از دست دادن یک ضربه مسیریابی کنند. به همین ترتیب، شما نیاز به توانایی فاکتورسازی مجموعه پیچیده ای از محدودیت ها با حداقل از دست دادن کارایی دارید.

برای مثال، اگر محدودیت‌های پنجره زمانی را در نظر می‌گیرید (چیزی که معمولاً باعث می‌شود مسیرها بازده کمتری داشته باشند و در نتیجه باعث مصرف سوخت بیشتر شود)، سیستم مناسب همچنان باید مسیرها را کوتاه و مصرف سوخت شما را پایین نگه دارد.

بهبود مدیریت لجستیک معکوس

یکی از دلایلی که تحویل مایل آخر بسیار پرمخاطب است به استفاده از سوخت برمی گردد – اما بخش قابل توجهی نیز از پیچیدگی کلی کار ناشی می شود که پتانسیل ایجاد اتلاف جدی را دارد. لجستیک معکوس در اینجا یک مورد مفید است: گاهی اوقات محصولات به دلیل یک گیر تحویل ساده نیاز به بازگشت به انبار دارند – که گاهی اوقات به دلیل آسیب محصول است. اگر ابزارهای بهینه‌سازی آخرین مایل را برای ردیابی و درک استثنای سفارش در زمان واقعی ندارید، محصولات کاملاً خوب می‌توانند در انبوهی از ضایعات به پایان برسند –  و این یعنی منابع هدر رفته  بصورت جدی.

ترفند مهم در اینجا افزایش دید در آخرین مایل است که با پیشرفت های فناوری در این زمینه شروع می شود. برای مثال، درایورها می‌توانند به یک برنامه تلفن همراه متصل مجهز شوند تا به‌روزرسانی‌های سفارش را به‌طور خودکار برای ارسال کالا ،  ارسال کنند. این می‌تواند شامل عکس‌ها، ویدیوها و یادداشت‌هایی باشد که هم تحویل موفقیت‌آمیز و هم ناموفق را مستند می‌کنند. رانندگان حتی می توانند توجه داشته باشند که آیا یک کالای خاص باید برای تحویل مجدد، پس از رفع آسیب جزئی تحویل داده شود یا خیر.

هنگامی که این سفارشات به انبار باز می گردند، توزیع کنندگان و مدیران از قبل می دانند که کدام یک به توجه آنها نیاز دارند. با در اختیار گذاشتن ابزارهایی برای تریاژ بازدهی موثرتر به این روش، پلتفرم مناسب در واقع به شما کمک می کند تا میزان ضایعات در این بخش از زنجیره تامین را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

تلاش های زنجیره تامین کل نگر

مثال مدیریت بازگشت در بالا فقط نمونه ای از روش هایی است که در آن پلت فرم آخرین مایل به کاهش ضایعات کمک می کند. مثال‌های دیگری نیز وجود دارد (کاهش تعداد کامیون‌های مورد نیاز برای برآورده کردن تقاضا، حذف نیاز به سرورهای در محل، و غیره)، اما همه آنها از یک موضوع مشترک پیروی می‌کنند: با کاهش پیچیدگی عملیات تحویل آخرین مایل، می‌توانید به دقت مناطق بروز و ایجاد ضایعات را مشخص و به آنها فعالانه رسیدگی کنید.

برای اینکه در هر زمینه ای از لجستیک کارآمدتر شوید، ابتدا باید بفهمید که در عملیات شما در سطح فوق العاده ای چه اتفاقی می افتد. وقتی بتوانید آن را به واقعیت تبدیل کنید، می‌توانید پایه و اساس تلاش‌های پایداری بزرگ‌تری را که ممکن است فراتر از محدوده مدیریت تحویل آخرین مایل باشد، ایجاد کنید.

ابتکارات پایداری در نهایت باید در کل زنجیره تامین اعمال شود – اما یک رویکرد جامع به لجستیک سبز نیازمند دید و اتصال سرتاسر زنجیره  است که با آخرین مایل شروع می شود.

https://www.themanufacturer.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *