نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 12:00 ق.ظ

نوآوری مسیر پایدارتری را برای کاغذسازان ترسیم می کند

7 جولای 2023توسط تام کاساورز، چمن جایگزین برای چوب برای صنعت کاغذ و مهربان تر برای محیط زیست است. اعتبار © B.Forenius, Shutterstock.com

در حالی که این صنعت درختان زیادی مصرف می کند و زباله های زیادی تولید می کند، تولید کاغذ بسته بندی از چمن و مصالح ساختمانی جدید به مسیری پایدارتر اشاره می کند.

سوئیس به خاطر کوه‌ها، پنیر و شکلات‌هایش مشهور است. کمتر شناخته شده است که Lindt، یک تولید کننده شکلات سوئیسی، چگونه لذت ها را به روش های سبزتر بسته بندی می کند.

بسته بندی کاغذی مورد استفاده برای برخی از محصولات لینت دارای الیاف سبز رنگ است. رنگ سبز بیش از یک پاشیدن رنگ، علف واقعی است که جایگزین مقداری چوبی است که معمولاً برای ساخت کاغذ استفاده می شود.

این تغییر نتیجه سال ها تحقیق است که توسط سازنده کاغذ آلمانی Creapaper در پروژه ای به نام کاغذ چمن انجام شده است.

Michael Schatzschneider، مدیر ارشد مالی Creapaper می گوید: «استرس بر جنگل ها بسیار زیاد است. بنابراین ما می خواستیم جایگزینی برای بسته بندی پیدا کنیم که ممکن است محصولی کم ارزش به نظر برسد اما به تنهایی مسئول تولید میلیون ها تن کاغذ در سال است.

صنعت کاغذ یکی از بزرگترین مصرف کنندگان چوب در جهان است که 33 تا 40 درصد تجارت جهانی در این بخش را به خود اختصاص داده است. تنها در اروپا، صنعت خمیر و کاغذ 179000 شغل ایجاد می کند و 21 میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا کمک می کند.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید کاغذ در سراسر جهان در سال 2021 به رکورد 415 میلیون تن رسید. علاوه بر این، ضایعات حاصل اغلب بدون استفاده می مانند.همانطور که تولید کاغذ می تواند ردپای محیطی آن را کاهش دهد، زباله ها نیز در طیف وسیعی از کاربردها می توانندمورد استفاده قرار گیرند.

خوان خوزه سپریا، مدیر پروژه در شرکت ساخت و ساز اسپانیایی ACCIONA Infraestructuras گفت: تولید کاغذ در حال افزایش است. “این فشار بیشتری بر جنگل های ما وارد می کند و مواد زائد بیشتری تولید می کند. ما به مرحله ای رسیده ایم که کارخانه های کاغذ نمی دانند با آن چه کنند.”

Cepriá یک پروژه جداگانه به نام PAPERCHAIN را هماهنگ کرد که به مدت چهار سال تا اوت 2021 ادامه داشت تا با مشکل زباله مقابله کند. یکی از مکان‌ها اسلوونی بود که در آن ضایعات کاغذ در یک طرح ساخت‌وساز استفاده شد.

به گفته Karmen Fifer Bizjak، رئیس بخش ژئوتکنیک و زیرساخت ترافیک در موسسه ملی ساختمان و مهندسی عمران اسلوونی یا ZAG، از آنجایی که اسلوونی کوهستانی است، اغلب برای جلوگیری از رانش زمین نیاز به ایجاد دیوارهای تثبیت کننده دارد.

معمولاً شرکت های ساختمانی برای ساخت چنین موانعی از سنگ ریزه استفاده می کنند. با این حال، در این مورد، پروژه از ماده جدیدی به نام MUDIPEL استفاده کرد که از ضایعات – عمدتاً خاکستر کاغذ و لجن – تهیه شده از یک کارخانه کاغذسازی محلی ساخته می‌شود.این مواد در حال حاضر هیچ هدفی ندارند و دور ریخته می شدند.

فیفر بیزژاک گفت: «تبدیل لجن کاغذ و خاکستر آن به مصالح ساختمانی یک چالش بود. “مواد جدید باید به همان روش قبلی کار می کرد. و علاوه بر آن، ما باید ثابت می کردیم که برای محیط زیست مضر نیست.”

برای مثال، پروژه باید ترکیب بهینه خاکستر و لجن را پیدا می‌کرد و همچنین تعیین می‌کرد که چقدر مواد باید به هم فشرده شوند تا مؤثرترین کار را انجام دهند.

MUDIPEL به آنچه که قرار بود انجام دهد دست یافت. فیفر بیزژاک گفت که این ماده جدید در حال حاضر در پروژه های ساختمانی دیگر استفاده می شود.

او گفت: «ما ثابت کردیم که امکان پذیر است. ما به مهندسان و شرکت‌های ساختمانی نشان دادیم که این محصول قابل دوام است.»

به گفته فیفر بیزجاک، این ماده همچنین به همان اندازه ماندگاری دارد و خواص مکانیکی مشابهی با مواد سنتی دارد.

PAPERCHAIN پنج مورد از این فرآیندها را در سراسر اروپا توسعه داد.

در پرتغال، این پروژه مواد زائد مانند گل آهک را به مواد پایه برای تولید بتن و آسفالت تبدیل کرد که برای ساخت جاده ها در این کشور استفاده می شد. در سوئد، این پروژه از پسماند ضایعات کاغذ استفاده کرد تا از نفوذ مواد شیمیایی مضر در حین استخراج به داخل خاک جلوگیری کند.

Cepriá گفت: “ما قبلاً بیش از شش کیلومتر آزمایش جاده ای را با زباله های کاغذی ساخته ایم.” “برخی از این فناوری‌ها برای استفاده در مقیاس بزرگ آماده هستند. ما در نهایت می‌توانیم از ضایعات کارخانه‌های کاغذسازی به روش‌های مفید اجتماعی استفاده کنیم.”

پس از اتمام این پروژه که از اکتبر 2018 تا نوامبر 2020 ادامه داشت، Creapaper در آلمان نیز آماده عرضه محصول علف‌کشی خود است.این شرکت در نزدیکی شهر غربی بن مستقر است و حدود 35 کارمند دارد.

Schatzschneider گفت: “ما همیشه در حال بهبود فناوری خود هستیم.” اما امروز مهمترین چیز برای ما این است که برندها را متقاعد کنیم که از کاغذ ساخته شده از علف استفاده کنند.

کاغذ کریپر از علف برای تولید خمیر استفاده می کند که می تواند توسط کارخانه ها برای تولید کاغذ یا مقوا که عمدتاً به عنوان مواد بسته بندی فروخته می شود، استفاده کند. این معمولاً مخلوطی از 30٪ خمیر چمن و 70٪ چوب است که می تواند تعداد زیادی از درختان را نجات دهد.

به گفته Schatzschneider، از نظر عرضه، چمن جایگزین خوبی برای چوب است.

او گفت: «این به طور گسترده در همه جا در دسترس است. “این یک منبع جهانی است. کشاورزان از قبل به برداشت آن نیز در عدل های یونجه عادت کرده اند. ما می توانیم مقدار زیادی از آن را به روشی کم تهاجمی تولید کنیم.”

به گفته Schatzschneider علاوه بر آن، تولید خمیر چمن پایدارتر از ساخت خمیر چوب معادل آن است. یک تن خمیر چمن به حدود 10 لیتر آب نیاز دارد، در حالی که به همان میزان خمیر چوب حدود 1500 لیتر آب نیاز دارد.

نتیجه Creapaper یک کاغذ بسته بندی با رنگ سبز است. در این زمینه، این شرکت به دنبال معاملات تجاری بزرگی مانند معامله با Lindt است.

Creapaper در حال ثبت تولید روزافزون است و نسبت به رشد آینده مطمئن به نظر می رسد.

Schatzschneider گفت: “ما در حال حاضر به شدت در حال افزایش هستیم.” “هنوز راهی برای رفتن وجود دارد، اما ما برندهای بیشتری را متقاعد می کنیم که به مقاله ما نگاه کنند.”

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *