نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 اردیبهشت 1403 11:04 ق.ظ

توافق ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی

05 اکتبر 2021، نویسنده: دیوید متیوز

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد اهمیت پیمان جدید خود در زمینه هوش مصنوعی صحبت می‌کنند، اما بازرسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که دو طرف هنوز در مورد تنظیم این فناوری – به جز تمایل به ارتقاء سطح اخلاقی در برابر چین مشترکات ارزشمندی ندارند.

توافق طولانی مدت زمانی حاصل شد که شورای تجارت و فناوری برای اولین بار در 29 سپتامبر در پیتسبورگ تشکیل جلسه داد و بروکسل و واشنگتن متعهد شدند اطمینان حاصل کنند که سیستم‌های هوش مصنوعی نوآورانه و قابل اعتماد هستند و به حقوق جهانی بشر و ارزش‌های دموکراتیک مشترک احترام می‌گذارند.

در این توافقنامه آمده است: «اتحادیه اروپا و ایالات متحده به دنبال ایجاد درک متقابل در مورد اصولی هستند که بر هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئول پاسخ می‌دهند.» اما دقیقاً این بدان معناست که در عمل باید توضیح داده شود. در حالی که هر دو طرف گفتند که به پیشنهادهای نظارتی داخلی یکدیگر در زمینه هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند، هیچ اشاره‌ای به هماهنگی رویکردهای آن‌ها نشده است.

یکی از مشخص‌ترین زمینه‌های توافق، محکوم کردن سیستم‌های کدگذاری اجتماعی نقض کننده حقوق بود. این امر به طور گسترده‌ای به عنوان ضربه محکم و ناگهانی به سیستم اعتباری اجتماعی چین تلقی می‌شود، یک برنامه اشتراک داده‌ها که برای سنجش قابلیت اطمینان کسب و کارها و افراد در نظر گرفته شده است.

در بیانیه مشترک آمده است: «اتحادیه اروپا و ایالات متحده نگرانی‌های قابل توجهی در این زمینه دارند كه دولت‌های استبدادی سیستم‌های کدگذاری اجتماعی را با هدف پیاده سازی كنترل اجتماعی در مقیاس وسیع هدایت می‌كنند.» قانون هوش مصنوعی پیشنهادی اتحادیه اروپا در حال حاضر شامل ممنوعیت سیستم‌های کدگذاری اجتماعی است.

اینگا اولنیکن، پژوهشگر ارشد و کارشناس مدیریت فناوری در دانشگاه دی مونتفورت انگلستان گفت: چین فیلی در اتاق است.

وی گفت: «در حالی که این کشور که هرگز به صراحت ذکر نشده است، بسیاری از کلمات در مورد ارزش‌های دموکراتیک، حقوق بشر، دولت‌های اقتدارگرا و کدهای اجتماعی یادآور چین است. یکی از دلایل این بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش برای تمایز خود با چین است.»

از نظر سباستین کریر، محقق سیاست فناوری در دانشگاه استنفورد، قابل توجه است که ایالات متحده موافقت کرده است که از سیستم‌های استبدادی کد گذاری اجتماعی استفاده کند. وی گفت: «این چیزی نیست که دولت آمریکا قبلاً مستقیماً، حداقل در این سطح انجام داد.»

جوانا برایسون، پروفسور اخلاق و فناوری در مدرسه هرتی در برلین، می‌گوید: «من آن را به عنوان تلاش برای یافتن زمینه‌های مشترک می‌بینم.» او گفت، با این حال، توافق واقعی به دست آمده حداقل به نظر می‌رسد.»

بریسون گفت، تصویر گسترده‌تر یکی از نگرانی‌های ایالات متحده در مورد چشم انداز مقررات اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی است که آزادی بزرگترین شرکت‌های فناوری خود را تضعیف می‌کند، زیرا واشنگتن از اثر بروکسل می‌ترسد، که در آن مقررات اتحادیه اروپا برای تعیین استانداردهای جهانی افزایش می‌یابد. برخی از مردم در ایالات متحده مقررات فناوری را تقریباً به عنوان جبهه‌ای در جنگ سرد جدید با چین می‌دانند.

https://sciencebusiness.net/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *