نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

19 اردیبهشت 1403 1:22 ب.ظ

راندمان سلول‌های خورشیدی CIGS در رکورد 21.4 درصد

7 سپتامبر 2021، توسط آزمایشگاه‌های فدرال سوئیس در زمینه علوم و فناوری مواد

سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر CIGS از لایه‌های بسیار نازک تشکیل شده و شامل ترکیبی از عناصر مس، ایندیوم، گالیم و سلنیوم است. لایه‌ها بر روی بسترهای پلیمری انعطاف پذیر، عمدتا توسط فرایندهای خلاء، رسوب می‌کنند.

گروهی از دانشمندان در Empa کارایی سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر را به حد جدیدی رسانده‌اند. اندازه گیری‌های مستقل از ابتدای ابداع این نوع سلول‌های خورشیدی که نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، کارآیی 21.4 درصد را نشان داد. برای مقایسه، بهترین بازده سلول خورشیدی غیر قابل انعطاف ساخته شده از سیلیکون کریستالی 26.7 درصد گزارش شده است.

جزئیات دستاورد تحقیق در سی و هشتمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی فتوولتائیک اروپا و کنفرانس و نمایشگاه (EU PVSEC) در 7 سپتامبر 2021 توسط رومن کارون، رهبر گروه در آزمایشگاه فیلم‌های نازک و فتوولتائیک به سرپرستی Ayodhya N. Tiwari ارائه می‌شود.

سلول‌‌های خورشیدی انعطاف پذیر با کارایی بالا بر روی یک فیلم پلیمری با روش تبخیر همزمان در دمای پایین برای رشد نیمه رسانای فیلم نازک Cu ، Ga،  Se2 که نور را جذب می‌کند، پردازش می‌شوند. شیرو نیشیواکی، دانشمند Empa، ترکیب لایه و مواد قلیایی را برای دستیابی به بهبود عملکرد بهینه کرده است. سپس محققان اثرات ترکیبی از گرما و نور پس از پردازش سلول‌های خورشیدی را مورد بررسی قرار دادند و عملکرد فتوولتائیک را افزایش دادند، که پس از چند ماه ثابت ماند. راندمان سلول‌های خورشیدی 21.38 درصد به طور مستقل در موسسه Fraunhofer for Systems of Solar Systems ISS در فرایبورگ آلمان اندازه گیری شد.

Ayodhya Tiwari و تیمش بیش از 22 سال است که روی سلول‌های خورشیدی فیلم نازک انعطاف پذیر تحقیق می‌کنند. آن‌ها با دانش عمیق خود از فناوری و فرایندهای فیزیکی اساسی، چندین رکورد کارآیی را در طول این سال‌ها به دست آورده‌اند. آن‌ها در سال 1999 با 12.8 درصد شروع کردند، به 14.1 درصد (2005)، 17.6 درصد (2010)، 18.7 درصد (2011)، 20.4 درصد (2013) و 20.8 درصد در سال 2019 رسیدند.

ماژول‌های خورشیدی انعطاف پذیر و سبک با این فناوری به ویژه برای کاربردها در سقف و نمای ساختمان‌ها، گلخانه‌ها، وسایل نقلیه، هواپیماها و لوازم الکترونیکی قابل حمل مناسب است. Empa با شرکت سوئیسی Flisom برای تولید رول ماژول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر سبک وزن برای چنین برنامه‌هایی همکاری می‌کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *