نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 10:37 ق.ظ

ابزار مجهز به هوش مصنوعی برای ترسیم سقف‌های پایدار

7 سپتامبر 2021 توسط دانشگاه ملی سنگاپور

با ادامه افزایش شهرنشینی در سراسر جهان، نیاز بیشتری به گسترش و بهینه‌سازی فضاهای موجود وجود دارد. شهرها به دنبال بررسی چگونگی استفاده از فضاهای پشت بام در اقدامات اقلیمی، تولید غذا و سایر اهداف هستند. سقف‌های پایدار، مانند سقف‌هایی با فضای سبز و پانل‌های فتوولتائیک، می‌توانند به نقشه راه برای کاهش میزان کربن شهرها کمک کنند، اما در حالی که مطالعاتی برای سنجش پتانسیل آن‌ها انجام شده است، تعداد کمی از آن‌ها عملکرد واقعی شهرها را براورده می‌کنند.

برای مقابله با این مشکل، دکتر فیلیپ بیلیچکی، استاد جوان از گروه معماری در دانشکده طراحی و محیط دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آبراهام نوح وو، ابزاری خودکار ایجاد کردند که برای پیگیری نحوه استفاده پشت بام‌ها در سراسر جهان از پنل‌های خورشیدی و یا پوشش گیاهی از تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌کند. این شبکه که با نام Roofpedia شناخته می‌شود، از یک شبکه عصبی از یادگیری عمیق استفاده می‌کند که به محققان و سیاست گذاران این امکان را می‌دهد تا مطالعه کنند که چگونه شهرهای جهان پشت بام خود را سبز کرده و از آن‌ها برای تأسیسات فتوولتائیک استفاده کنند.

این یک پروژه تحقیقاتی تحت آزمایشگاه تجزیه و تحلیل شهری NUS است، یک گروه تحقیقاتی چند رشته‌ای در دانشکده طراحی و محیط زیست. تحقیقات آن‌ها در مجله بین المللی Landscape and Urban Planning منتشر شده است.

با استفاده از Roofpedia، محققان یک پایگاه اطلاعات سقف باز با داده‌های 1 میلیون پشت بام در 17 شهرهای مورفولوژیکی و جغرافیایی ایجاد کردند که شامل اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و آسیا می‌شود. این شهرها عبارتند از: برلین، کپنهاگ، لاس وگاس، لس آنجلس، شهر لوکزامبورگ، ملبورن، نیویورک، پاریس، فینیکس، پورتلند، سان دیه گو، سان فرانسیسکو، سان خوزه، سیاتل، سنگاپور، ونکوور و زوریخ.

با استفاده از این داده‌ها، محققان شاخص Roofpedia را توسعه دادند تا شهرها را از نظر میزان سقف پایدار و از نظر نفوذ بام‌های خورشیدی و سبز، مشخص کنند. این امر با در نظر گرفتن پوشش منطقه و تعداد ساختمان‌های مجهز به سقف‌های خورشیدی و سبز در یک شهر به عنوان درصد کل مساحت حاصل می‌شود.

شاخص زوریخ 100 بود زیرا نمرات بالایی در پوشش منطقه و تعداد ساختمان‌های بام سبز داشت. پوشش بالای سقف سبز نتیجه تلاش‌های دولت شهر زوریخ در اجباری ساختن پشت بام‌ها برای همه ساختمان‌های جدید از سال 1991 است. لاس وگاس در رتبه بندی سقف خورشیدی در شاخص با نمره 86 به پتانسیل بالای خورشیدی منطقه جغرافیایی در رتبه اول قرار گرفت.

«با جمع آوری چنین داده‌هایی، Roofpedia اجازه می‌دهد تا نحوه استفاده بیشتر شهرها از پشت بام‌های خود برای کاهش انتشار کربن و میزان استفاده نشده از سقف آن‌ها را ارزیابی کند. به عنوان مثال، کاربران ممکن است Roofpedia را با سایر منابع داده برای بررسی اثربخشی یارانه‌های دولتی با دکتر بیلجکی به اشتراک گذاشت. علاوه بر این، با جمع آوری داده‌های جاری از طریق تصاویر ماهواره‌ای، کاربران می‌توانند ظرفیت جبران کربن فعلی شهرها را نیز با دقت بیشتری تعیین کنند.

محققان تأکید کردند که هر شهری ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و مزیت دقیق سبز بودن یا صفحات خورشیدی در پشت بام‌ها بستگی به شکل و طراحی شهری دارد. که موقعیت جغرافیایی و کلان شهر نیز بخشی از آن را برنامه‌ریزی می‌کند. به عنوان مثال، در مناطق خشک‌تر، نگهداری از بام‌های سبز دشوارتر است، در حالی که در مناطق بارانی و تاریک، سقف‌های خورشیدی ممکن است مقرون به صرفه نباشند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *