نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 10:58 ق.ظ

فناوری همه جانبه در ایجاد هماهنگی با VR/AR

4 اوت 2021

با پیشرفت مداوم فناوری، فناوری همه جانبه به طور فزاینده‌ای برای همکاری و هماهنگی استفاده می‌شود. Niklas Friederici و دکتر Thomas Bohné از IfM در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به این روند در طول همه‌گیری COVID-19 بحث می‌کنند و بسیاری از متخصصان را مشتاق به همکاری از راه دور بیشتر از گذشته می‌کند.

فناوری همه جانبه شامل هر چیزی است که محتوای دیجیتالی را در دنیای واقعی ادغام می‌کند، از بازی‌های واقعیت افزوده مبتنی بر تلفن‌های هوشمند گرفته تا دنیای مجازی که می‌توانند به طور مشترک از طریق صفحه نمایش‌ها کاوش شوند.

فناوری همه جانبه در تجارت به طرق مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اما در حالی که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، چالش‌های مهمی از جمله دقت حسگر، قابلیت اطمینان شبکه، مسائل مربوط به حریم خصوصی و پذیرش اجتماعی باقی می‌مانند. در یک مطالعه اخیر، ما زمینه فناوری همه جانبه را مورد بررسی قرار دادیم و نه عامل اصلی تکنولوژیکی، سازمانی و اجتماعی را که هنگام استقرار فناوری همه جانبه برای اهداف مشارکتی در یک سازمان باید مورد توجه قرار گیرد، مشخص کردیم.

عوامل تکنولوژیکی

این موارد شامل تعدادی از ارائه دهندگان فناوری است که می‌توانند سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز را به سازمان‌ها ارائه دهند، شیوه نوآوری (باز در مقابل بسته) که در توسعه فناوری به کار می‌رود و میزان سفارشی‌سازی فناوری توسط سازمان‌ها.

نوآوری باز جنبه دیگری است که نیاز به توجه دارد. آیا این فناوری پشت درهای بسته توسط یک شرکت توسعه یافته است یا در یک اکوسیستم باز و شفاف از سخت افزار و نرم افزار تعبیه شده است که سازگاری سیستم را تسهیل کرده و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را کاهش می‌دهد؟

عوامل سازمانی و سطح کارکنان

این‌ها موضوعات حیاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. آیا سازمان شما مدرن است یا سنتی؟ آیا کارکنان و فعالیت‌های آن‌ها انعطاف پذیر است یا سخت؟ یک مهندس توسعه ممکن است به راحتی بتواند در یک محیط مجازی با همسالان خود همکاری کند و طرح‌های محصول مجازی را با استفاده از هدست VR تغییر دهد، در حالی که یک متخصص تدارکات ممکن است هنوز مذاکره حضوری با تامین کنندگان خود را ترجیح دهد.

علاوه بر این، سازمان‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا فناوری جدید را در مناسب‌ترین واحدها (به عنوان مثال، در تیم‌های طراحی) معرفی کنند یا آن را در اختیار کل نیروی کار قرار دهند.

مطمئناً برای همه نوع سازمان‌ها نمی‌توان برای همکاری فقط به فناوری همه جانبه تکیه کرد. به عنوان مثال، یک تولیدکننده خودرو همیشه به دارایی‌های فیزیکی خاصی برای فرآیندهای تولید خود نیاز دارد و نمی‌تواند همه عملیات را به محیط‌های مجازی منتقل کند.

با این حال، ترکیب فناوری همه جانبه با روباتیک یا هوش مصنوعی تقریباً برای همه تولیدکنندگان نوید پیشرفت می‌دهد. و ارائه دهندگان خدمات مانند مشاوره‌ها می‌توانند به طور بالقوه تمام فعالیت‌های خود را به یک فضای مجازی منتقل کرده و از نیاز به هیچ دفتر اداری جلوگیری کنند، فرایندها را تسریع کرده و همزمان آن‌ها را شخصی‌تر از همکاری از راه دور ایمیل و تلفن کنند.

عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی شامل سوء استفاده‌های متعدد بالقوه از فناوری همه جانبه و داده‌هایی است که ارائه می‌دهد. این می‌تواند از استفاده بیش از حد افراد از فناوری (به عنوان مثال خستگی بزرگنمایی، که با فناوری همه جانبه تشدید شده است) تا سوء استفاده کل سازمان از داده‌های کارکنان خود متغیر باشد.

فناوری همه جانبه در برابر نگرانی‌های حریم خصوصی آسیب پذیر است. سنسورها دائماً باید کاربر و محیط اطراف او را زیر نظر داشته باشند – به عنوان مثال، مردم ممکن است مایل به ردیابی حرکات چشم خود و در نتیجه تمرکز خود در موقعیت‌های مشترک نباشند. در برخی موارد، رابط‌های کامپیوتر و مغز حتی ممکن است به دستگاه‌ها اجازه دهند با ذهن کاربر ارتباط برقرار کنند، با تمام پیامدهای شخصی و حریم خصوصی که مستلزم آن است.

بنابراین، پرداختن به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و اطمینان از رازداری مناسب برای بهینه‌سازی مزایای به اشتراک گذاری داده‌های فناوری ضروری است. فناوری همه جانبه همچنین می‌تواند تأثیرات روانی ناخواسته‌ای داشته باشد. جلوه‌های در نظر گرفته‌شده شامل هدف اصلی برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده و مجازی است مانند ایجاد حس غوطه‌وری. کاربران تصور می‌کنند که در فضایی مشابه با همتایان مجازی خود قرار دارند-این یک مزیت بزرگ نسبت به همکاری مبتنی بر صفحه است.

از سوی دیگر، استفاده ناکافی از فناوری همه جانبه می‌تواند منجر به سردرد، انزوا یا کاهش تعاملات شخصی شود. برخی از مطالعات قبلاً تأثیرات روانشناختی شگفت انگیزی را در محیط‌های مجازی کشف کرده‌اند – به عنوان مثال، اطلاعات محرمانه‌تر تمایل به آواتارهای جذاب فاش می‌شود و هنگامی که آواتار خود بزرگتر از دیگران است ، کاربران در مذاکرات اطمینان بیشتری دارند.بنابراین بسیار مهم است که اثرات ناخواسته را به حداقل برسانیم و از فناوری فقط برای شرایط مناسب استفاده کنیم.

توصیه‌هایی برای کسب و کار شما

موقعیت‌هایی را که بیشترین بهره را از فناوری همه جانبه خواهند برد، شناسایی کنید. در صورت استفاده موثر از فناوری همه جانبه می‌توان همکاری کارکنان دانش را بهبود بخشید. به عنوان مثال می‌توان به جلسات طراحی فراگیر اشاره کرد که خلاقیت را تحریک می‌کند و تنظیمات تخصصی از راه دور که در زمان و هزینه سفر صرفه جویی می‌کند.

میزان ارتباط و همکاری مجازی را ارزیابی کنید.

سازمان‌ها می‌توانند فناوری همه جانبه را برای مقاصد مختلف به درجات مختلف به کار گیرند. نقاط شروع ارزیابی شامل درجه رسمی شدن و تمرکز سازمان، فرهنگ آن و سازگاری کارکنان است.

 فراتر از امکان تکنولوژیکی و مالی را بررسی کنید.

سطح کارکنان و عوامل اجتماعی که ما ذکر کرده‌ایم، از جمله سوء استفاده احتمالی از فناوری، اثرات روانی ناخواسته و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، برای استفاده موفقیت آمیز از فناوری همه جانبه به همان اندازه مهم هستند. فناوری همه جانبه پتانسیل فوق العاده‌ای برای بهبود بهره‌وری و همکاری خلاقانه دارد، اما توسعه آن نیازمند توجه دقیق برای استفاده از این پتانسیل است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *