نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 اردیبهشت 1403 12:14 ق.ظ

آن‌چه تولیدکنندگان خودروهای برقی می‌توانند از چین، بزرگ‌ترین بازار خود بیاموزند

3 آگوست 2021، نویسنده: Youlin Huang اعتبار: Xujun/Shutterstock

علیرغم همه گیری کرونا ویروس، فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۰ به میزان 43 درصد افزایش یافت. مجموع فروش خودروهای برقی در چین 1.3 میلیون دستگاه بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان 8 درصد افزایش داشته و 41 درصد از تمام خودروهای برقی در سراسر جهان فروخته شده است. اگرچه اروپا برای اولین بار از سال 2015 بیش از چین فروخت، اما چین هنوز بزرگترین بازار جهان برای خودروهای برقی است.

پرفروش‌ترین خودروی برقی در چین مدل 3 تسلا نیست، بلکه مینی EV کوچک Hongguang است که توسط SAIC-GM-Wuling Automobile تولید شده است.

این مجتمع در تبلیغات خود این خودرو را به عنوان ابزار رفت و آمد مردم قرار می‌دهد، با قیمت اولیه 28800 یوان (حدود 485 دلار آمریکا یا 3200 پوند) و رانندگی کامل 120 کیلومتر. از زمان عرضه در جولای 2020، Hongguang Mini EV بیش از 270،000 دستگاه فروخته است و پرفروش ترین EV در سراسر جهان در ژانویه 2021 بود.

این بسیار شگفت آور بود، زیرا مصرف کنندگان چینی به طور سنتی مدل‌های بزرگتر با موتورهای احتراق داخلی را ترجیح می‌دادند. اما تحقیقات اخیر ما در مورد ترجیحات مصرف کنندگان در چین نشان می‌دهد که بازارهای قابل توجهی برای خودروهای برقی در شهرهای کوچک وجود دارد و اینکه چگونه مدل‌های تجاری نوآورانه می‌تواند افراد بیشتری را تشویق به کنار گذاشتن خودروهای خود با سوخت فسیلی کند.

هدف چین این است که تا سال 2030 به اوج انتشار کربن خود برسد و تا سال 2060 به وضعیت بی‌کربن برسد. از سال 2009، دولت چین یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی را پیشنهاد کرده و نقاطی برای شارژ ایجاد کرده است تا خریداران و تولیدکنندگان EV را تشویق کند.

اما این یارانه‌ها اکنون در حال کم شدن است. پی بردن به اینکه رانندگان چینی در خودروهای برقی چه چیزی را دوست دارند می‌تواند به ما بگوید که پشت رشد در بزرگترین بازار ملی جهان چه چیزی وجود دارد و آیا احتمال دارد که ادامه یابد یا متوقف شود. این نه تنها برای چین بلکه برای بقیه جهان اهمیت دارد. چین از سال 2006 بزرگترین تولیدکننده خود روی فسیلی در جهان بوده است و خودروهای موتور احتراق داخلی بزرگترین منابع انتشار کربن در سطح جهان هستند.

در یک مطالعه اخیر، ما دریافتیم که بیشتر فروش خودروهای برقی در شهرهای بزرگ چین انجام می‌شود – آن‌هایی که بیش از پنج میلیون نفر ساکن دارند، مانند شانگهای و پکن – که  تا حد زیادی به دلیل انگیزه‌های سیاست گذاری قوی‌تر در آن‌جا است. اما مصرف کنندگان در شهرهای کوچک – که هر کدام کمتر از یک میلیون نفر ساکن دارند – بیشتر مشتاق رانندگی با خودروهای برقی بودند.

در این شهرهای کوچک، رانندگان تمایل دارند رفت و آمد کمتری داشته باشند و بنابراین فشار کمتری بر زمان و هزینه‌های زندگی خود دارند. مردم آنجا تمایل بیشتری به نحوه عملکرد خودرو و مزایای زیست محیطی EV دارند. تحقیقات قبلی نشان داد که این مصرف کنندگان در صورت گران بودن گزینه کمتری برای خرید EV دارند. این ممکن است توضیح دهد که چرا Mini EV Hongguang-با محدوده محدود و قیمت نسبتاً ارزان-از لیوژو در استان گوانگشی، شهری کوچک در جنوب غربی چین سرچشمه گرفته است.

شهرهای بزرگ چین معمولاً قرعه کشی پلاک خودرو را اجرا می‌کنند که تعداد خودروهای بنزینی مجوزدار را هر سال محدود می‌کند. نرخ برنده شدن در قرعه کشی کوچکتر از 0.1 است، حدود 0.0039 در پکن، بنابراین رانندگان در اینجا چاره‌ای جز تغییر به EV ندارند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که تمرکز دولت چین بر سوق دادن مردم به خودروهای برقی در شهرهای بزرگ ممکن است بی جا باشد.

شهرهای کوچکتر چین تمایل به تحرک الکتریکی ارزان قیمت دارند که می‌تواند در آن‌جا و در سراسر جهان برآورده شود. به طور خلاصه، آینده خودروهای برقی ممکن است بسیار متفاوت از خودروهای لوکس تسلا باشد که در حال حاضر بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.

خودروهای برقی بخریم، اجاره دهیم یا به اشتراک بگذاریم؟

برای سوق دادن افراد بیشتر به سوی خودروهای برقی، تولیدکنندگان مدل‌های تجاری جدیدی را در بازار چین مانند برنامه‌های اجاره باتری امتحان کرده‌اند. باتری یکی از گران‌ترین اجزای یک EV است و این طرح به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا بدنه خودرو را خریداری کرده و سپس باتری را به صورت ماهانه اجاره دهند.

دومین مطالعه ما نشان داد که مدل لیزینگ باتری احتمالاً جذابیت EV را با توجه به افرادی که در حال حاضر به دلیل قیمت به تعویق افتاده‌اند، افزایش می‌دهد.

برخی از شرکت‌های الکتریکی که مدل‌های لیزینگ باتری را معرفی کرده‌اند، خدماتی را نیز ارائه کرده‌اند که در آن رانندگان می‌توانند باتری‌های خالی خود را با یک باتری کامل در ایستگاه خدمات تعویض کنند، این یک معامله بسیار سریع‌تر از شارژ مجدد است.

ما دریافتیم که برای رانندگان فرقی نمی‌کند که باتری خود را اجاره کرده یا خودرو را به طور کامل در اختیار داشته باشند. مصرف‌کنندگان آماده پذیرفتن مدل اجاره باتری بودند زیرا این خدمات و تعویض باتری به رفع دو مانع برای خرید همزمان خودروهای برقی کمک می‌کند: قیمت برتر و زمان انتظار شارژ طولانی.

جدا کردن بدنه و باتری‌های الکتریکی حتی می‌تواند باعث دوام بیشتر آن‌ها شود. هنگامی که باتری‌ها دیگر نمی‌توانند رانندگی در مسافت‌های طولانی را تحمل کنند، می‌توانند برای یک عمر دوم در ذخیره سازی و ابزارهای الکتریکی متصل به شبکه پیکربندی شوند. در عین حال، مالکان می‌توانند بدون نیاز به تمدید باتری یا اسقاط وسایل نقلیه خود، از بدنه EV استفاده کنند.

تحقیقات ما همچنین طرح‌های اشتراک گذاری EV، مانند EV-Card را مورد بررسی قرار داد که در آن افراد می‌توانند در صورت پیوستن به یک طرح عضویت، سوار بر EV خالی شده و آن را رانندگی کنند. خانوارهای کم درآمد به احتمال زیاد از این خدمات استفاده می‌کردند و به طور بالقوه آن را به شیوه‌ای موثر برای گسترش جذابیت خود تبدیل کردند.

در مجموع، تصویری از راه‌های امیدوار کننده برای رفع کربن زدایی تحرک شهری – در چین و سراسر جهان ظاهر می‌شود. به جای پرداخت یارانه به مصرف کنندگان ثروتمند در شهرهای بزرگ برای تبدیل به یک EV، یک استراتژی امیدوارکننده‌تر می‌تواند تمرکز بر اشکال جدید دسترسی به EV در شهرهای کوچک و کم ثروت چین و جهان باشد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *