نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

16 اردیبهشت 1403 6:47 ق.ظ

رونمایی از اولین پل عابر پیاده ساخته شده از طریق چاپ سه بعدی

15 ژوئیه 2021 توسط کارولین بروگان، کالج امپریال لندن

این پل که بیش از چهار سال در حال ساخت بوده است و توسط شرکت هلندی MX3D هدایت می‌شود، یک «آزمایشگاه زنده» در مرکز شهر آمستردام خواهد بود. محققان امپریال کالج لندن با استفاده از شبکه گسترده حسگرهای نصب شده، عملکرد این ساختار جدید به طول 12 متر را هنگام کنترل ترافیک عابر پیاده اندازه گیری، نظارت و تحلیل می‌کنند.

داده‌های جمع آوری شده محققان و مهندسان را قادر می سازد تا سلامتی پل را در زمان واقعی اندازه گیری کنند، بر نحوه تغییر آن در طول عمر آن نظارت کرده و نحوه تعامل مردم با زیرساخت‌های چاپ سه بعدی را درک کنند.

 داده‌های سنسورها در یک «دوقلوی دیجیتالی» پل قرار می‌گیرند – یک نسخه کامپیوتری که با ورود اطلاعات سنسور از پل فیزیکی با دقت روزافزون تقلید می‌کند. عملکرد و رفتار پل فیزیکی آزمایش می‌شود در برابر دوقلو، در پاسخ به سوالات مربوط به رفتار طولانی مدت فولاد چاپ سه بعدی، و همچنین استفاده از آن در تنظیمات دنیای واقعی و پروژه‌های ساختمانی جدید کمک خواهد کرد.

برای رسیدن از مرحله ایده‌آل به پل پیاده رو نصب شده، گروه سازه‌های فلزی در امپریال کالج تحقیق و اعتبارسنجی اساسی را انجام داد، از جمله آزمایش نیروهای تخریبی بر روی عناصر چاپی، شبیه سازی پیشرفته کامپیوتر دوقلوی دیجیتال، آزمایش غیر مخرب دنیای واقعی در پل پیاده و توسعه از یک شبکه حسگر پیشرفته برای نظارت بر رفتار پل در طول عمر آن.

پروفسور لروی گاردنر از گروه مهندسی عمران و محیط زیست گفت: «یک سازه فلزی چاپ سه بعدی بزرگ و به اندازه کافی مستحکم برای عبور و مرور عابران پیاده قبلاً ساخته نشده است. ما ساختار و اجزای سازنده آن را آزمایش و شبیه سازی کرده‌ایم روند چاپ و پس از اتمام آن، و بسیار جالب است که سرانجام برای عموم آزاد است.»

دکتر کریگ بوکانان، همیار امپریال، همچنین از گروه مهندسی عمران و محیط زیست، گفت: «ما منتظر ادامه این کار هستیم زیرا پروژه از تحقیقات اساسی به تحقیق در مورد رفتار طولانی مدت سازه‌های چاپی فلزی منتقل می‌شود. این فناوری جدید برای صنعت ساخت و ساز از نظر زیبایی شناسی و طراحی بسیار بهینه و کارآمد با کاهش استفاده از مواد، پتانسیل بزرگی برای آینده دارد و  بسیار جالب بوده و ما خوشحالیم که این سازه اکنون آماده استفاده است.»

این پل بر روی کانال Oudezijds Achterburgwal در منطقه چراغ قرمز آمستردام نصب شده و در 15 ژوئیه 2021 توسط یک ربات رونمایی می‌شود.

در غیاب مقررات طراحی ساختاری برای فولاد چاپ شده سه بعدی، آزمایش فیزیکی و شبیه سازی رایانه‌ای برای اطمینان از ایمنی سازه‌های چاپ سه بعدی جدید مهم است. بنابراین گروه سازه‌های فلزی یک برنامه تحقیقاتی بلند پروازانه را با استفاده از مواد مخرب در مقیاس کوچک و آزمایش مقطع، مدل سازی رایانه‌ای و آزمایش غیر مخرب غیر واقعی جهان در پل عابر پیاده انجام دادند.

پروفسور گاردنر گفت: «چاپ سه بعدی فرصت‌های شگرفی را در اختیار صنعت ساخت و ساز قرار می‌دهد و آزادی بسیار بیشتری را از نظر خصوصیات و مواد به وجود می‌آورد. این آزادی طیف وسیعی از چالش‌ها را نیز به همراه دارد و مهندسان سازه را مجبور می‌کند تا به روش‌های جدید فکر کنند.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *