نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 6:00 ب.ظ

ابداع پیچی که می تواند سطح صدای درک شده را به نصف کاهش دهد

8 ژوئیه 2021توسط مگنوس جاندو و آدریان گریست ، دانشگاه مالمو

هاکان ورنرسون ، مستقر در گروه علوم مواد و ریاضیات کاربردی ، یک پیچ ابداع کرده است که می تواند سطح صدای درک شده را به نصف کاهش دهد.

در حالی که اصل این ابداع یعنی یک سطح تماس انعطاف پذیر برای از بین بردن امواج صوتی جدید نیست ، اما روشی که توسط آن اعمال می شود ، جدید است. علاوه بر این ، اگر از این پیچ به عنوان بخشی از ساخت و ساز  استفاده شود ، همچنین می تواند فضای کف و سقف را با کاهش ضخامت مصالح مورد نیاز در ساخت ساختمان ، بهینه کند.

ورنرسون ، که پیچ را با همکاری یک طراح آکوستیک ساخت ، گفت: “با پیچ ما ، شما می توانید صفحات گچی را مستقیماً به دیوارها نصب کنید ، فضای کف را آزاد کنید ، و یک متر مربع از فضای کف می تواند بسیار ارزش داشته باشد.”

ایجاد مزاحمت و سر و صدا برای همسایگان یا ترافیک خارج از منزل – و همچنین بین اتاق ها – یک مشکل رایج در خانه ها و محل کار است. پیچ جاذب صدا کار عایقهای صدا را ساده می کند و به خصوص برای ساخت با تیرچه های چوبی ، جایی که چالش های صوتی بیشتر از ساختمانهای ساخته شده از بتن است ، مناسب است.

این وسیله امواج صوتی را می شکند. در اصل ، پیچ در وسط به دو قسمت تقسیم می شود و یک فنر در داخل آن قرار می گیرد. نوک پیچ به داخل تیرچه چوبی می رود و سر صفحه گچی را در جای خود نگه می دارد و در این بین یک اتصال مکانیکی نازک و انعطاف پذیر ایجاد می شود که از پیشرفت امواج صوتی جلوگیری می کند.

ورنرسون می گوید: “پویایی باعث می شود که امواج صوتی کم شود.”

این پروژه تحقیقاتی اخیراً در فهرست 100 طرح آكادمی سلطنتی علوم مهندسی سوئد (IVA) 2021 ، جایی كه تحقیقات مفید تقدیر شده است ، قرار گرفت. مدل تجاری مبتنی بر این است که شرکت ها حق تولید و / یا فروش پیچ را داشته باشند. ورنرسون و همکار Raimo Issal اکنون به دنبال شرکت های بیشتری هستند که می خواهند محصول را در مقیاس کمی بزرگتر آزمایش کنند.

ورنرسون می گوید: “این وسیله هنوز وارد بازار نشده است و بنابراین ما به نمونه های بیشتری از پروژه ها یا تاسیساتی که از پیچ استفاده می شود نیاز داریم.” این پیچ در حال حاضر با استقبال زیادی از سراسر جهان ، از جمله ژاپن و آمریکای جنوبی روبرو شده است.

تست های انجام شده در یک آزمایشگاه صدا ، کاهش صدای 9 دسی بل برای یک دیوار خشک سنتی را نشان می دهد ، که معادل نصف شدن سطح صدای درک شده است. نصب در یک آرایشگاه نیز نتایج خوبی را نشان داد .

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *