نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:23 ب.ظ

پارک علم و فناوری خراسان، علم ریاضی را وارد صنعت کرده است

پارک علم و فناوری خراسان، علم ریاضی را وارد صنعت کرده است

۲۴ اسفند ۱۳۹۹

ایسنا/خراسان رضوی مدیر واحد هوشمندسازی یک شرکت دانش بنیان گفت: پارک علم ‌و فناوری خراسان بستری فراهم کرد تا دانش ریاضی وارد صنعت شود که ورود این علم، تحول شگرفی در صنعت ایجاد خواهد کرد.

امیر بکائیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان، در زمینه هوشمندسازی شبکه‌های بزرگ‌ابعاد و بهینه‌سازی مصرف انرژی فعالیت دارد. فراسامانه‌ها و سامانه‌های مدیریت هوشمند تاسیسات پیچیده فرآیندی و بزرگ‌ابعاد به عنوان یکی از پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا محسوب می‌شود که مغزافزار کنترلی این سیستم‌ها در این شرکت طراحی و تولید می‌شود.

وی افزود: سال ۹۴ همکاری خود را در پروژه‌ بهینه‌سازی، مدل‌سازی شبکه‌های آب و هیدرولیک آب آغاز نمودم. در حال حاضر در حال راه‌اندازی سامانه هوشمند بهره‌برداری از تاسیسات آبرسانی هستیم.

این مدیر واحد هوشمندسازی شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: سامانه شبکه هوشمند توسط علم داده می‌تواند رفتار آتی شبکه را بررسی و پیش‌بینی کند و مدل ریاضی را در شبکه‌های آب پیاده‌سازی کند که این مدل جامعی‌ از قیدهای هیدرولیکی و بهره‌برداری تاسیسات است. پارک علم ‌و فناوری بستری فراهم کرد تا دانش ریاضی وارد صنعت شود که ورود این علم تحول بزرگی در صنعت ایجاد خواهد کرد.

بکائیان درخصوص اهداف این سامانه بیان کرد: این سامانه سبب کاهش انرژی برق، افزایش بهره‌وری، برنامه‌ریزی آتی بهره‌برداری سیستم و سبب تغییر وضعیت برنامه (تغییر وضعیت پمپ‌ها، چاه‌ها و شیرها) می‌شود. همچنین سامانه شبکه هوشمند به‌صورت real time، وضعیت سیستم را رصد و آن را در وضعیت بهینه نگه می‌دارد. حدود سه سال است که بر روی این پروژه کار می‌کنیم و ۸۰ درصد آن انجام شده است. امید داریم تا پایان امسال این پروژه در سطح شهر مشهد پیاده‌سازی شود.

وی تصریح کرد: مزیت سامانه شبکه هوشمند شامل کاهش مصرف انرژی، پیکسایی برق، افزایش بهره‌وری سیستم، افزایش طول عمر تجهیزات، ثبت دانش‌نخبگان، مدیریت یکپارچه سیستم با در نظر گرفتن همه قیدهای بهره‌برداری، مدیریت سیستم در مواقع بحران، کاهش آلایندگی هوا با کاهش مصرف برق، برداشت بهینه از منابع آب زیرزمینی، مدیریت بهینه فشار آب شبکه، کاهش قطعی آب، کشف سریع نشتی آب و سرویس‌دهی سریع در زمان بروز اتفاقات است. همچنین حدود یک سال است که پیش‌بینی خرید بازار برق روزانه خراسان برای شرکت‌های فولادی و صنعتی توسط تیم ما انجام‌می‌شود.

وی درخصوص سامانه مهاپ مدیریت هوشمند ایستگاه‌های پمپاژ این شرکت اظهار کرد: طراحی و تولید آن در سال ۹۳ اتفاق افتاد. این طرح دانش‌بنیان در زمینه مدیریت بهینه و هوشمندسازی ایستگاه‌های پمپاژ شرکت‌های آب و فاضلاب شهری فعالیت دارد.

بکائیان ادامه داد: این سامانه مهاپ می‌تواند مصرف را پیش‌بینی و تاسیسات را کنترل کند. مخازن را مدیریت و سبب کاهش پیک بار برق کشور از طریق مدیریت بار تاسیسات مذکور (که یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های برق بخش عمومی کشور است) شود. این امر موجب ایجاد بهره‌برداری و افزایش قابلیت اطمینان تامین آب مورد نیاز کشور می‌شود. سامانه مهاپ در ابعاد بزرگتر سبب ایجاد سامانه شبکه هوشمند بهره‌برداری از تاسیسات آب می‌شود که اگر این سامانه در کل شهرهای ایران استقرار یابد، به میزان قابل توجهی مصرف برق و آب را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مشابه این سامانه در کل دنیا به‌صورت محدود انجام شده است و ‌نمونه آن در شرکت‌های صنعتی و خصوصی مانند شرکت زیمنس و… است. همچنین برخی از دانشگاه‌ها در کشورهای اروپایی مطالعاتی بر روی آن انجام داده‌اند. شایان ذکر است که در یک شرکت آمریکایی نمونه مشابه این سامانه وجود دارد که به جامعیت سامانه ما نیست.

https://www.ghatreh.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *