نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 4:21 ب.ظ

توربین‌های صنعتی ایران‌ساخت تولید برق می‌کند

    99/12/11

شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا یکی از مجموعه‌های فناوری است که برای رفع نیازهای بومی کشور، با توليد و تحويل بيش از 300 واحد توربين گاز و بخار نيروگاهی به بازار ايران و منطقه خاورميانه به يك بازيگر بين‌المللی در صنعت توربين بدل شد.

 توربین‌ و تجهیزات جانبی آن از جمله نیازهای صنعتی در کشور است. این نیاز با تلاشی دانش‌بنیان بومی‌سازی شد و در اختیار صنايع نيروگاهی و نفت و گاز قرار گرفت. پیش از این واردات تنها مسیر تامین این نیاز در کشور بود.

توربین های صنعتی انواع مختلفی دارند که از مهمترین آنها می توان به توربین‌های بخار، گاز، احتراقی و بادی اشاره کرد که هر کدام بسته به موقعیت و نوع کاربرد در موارد گوناگون استفاده می‌شوند. ﺗﻮرﺑﻴﻦ، دﺳﺘﮕﺎﻫﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در آن اﻧﺮژی ﺟﻨﺒﺸﻲ ﻣﺘﺤﺮک ﺑﻌﺪ از ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﭘﺮه ﺑﻪ اﻧﺮژی  ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ‎‌ﺷﻮد. این تجهیز کاربردی در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﻔﺖ و ﮔﺎز و ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﺮک ژﻧﺮاﺗﻮر،ﻛﻤﭙﺮﺳﻮر و ﭘﻤﭗ و در ﻧﻴﺮوﮔﺎﻫ ‌‌ﻬﺎی ﺣﺮارﺗﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﺮک ژﻧﺮاﺗﻮر اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد.

یکی از مهم‌ترین پروژ‌ه‎‌های این مجموعه دانش‌بنیان، بازطراحي و ارتقاء اساسي اجزای داغ توربين براي نخستین بار است که با هدف بهبود عملكرد توربین‌ها پياده‌سازی و اجرا شده است. اين پروژه راندمان بخش توربين را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزايش می‌دهد.

«بهبود مسيرهای خنك‌كاری و انتقال حرارت داخل پره‌ها»، «ارتقاء اجزای سيستم جريان هواي ثانويه توربين در طراحي پره‌ها» و غیره از جمله مزایای اجرای این پروژه است.

به گفته مجید بهمنی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان محصولات این مجموعه در حوزه‌های تولید برق و صنعتی کاربرد دارد.

این فعال دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: ما محصولات و خدمات خود را براي طيف وسيعی از مشتريان داخل و خارج از کشور ارائه می‌دهیم و بر ارتقاء عملكرد و كاهش هزينه در راه‏‌حل‏‌های دانش‌بنیانی تمرکز کرده‌ایم. در واقع ما امروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان محصولات و خدمات حوزه نيروگاه‌های حرارتی و صنايع نفت، گاز و پتروشيمی شناخته شده‌ایم.

بهمنی همچنین بیان می‌کند: در شرکت ما دانش فنی «طراحی و ساخت قطعات توربين»، «فناوری ساخت ماشين‌آلات پيشرفته توليد»، «سالن‌‏ها و تجهيزات پيشرفته آزمايشگاهی»، «تست و اندازه‌‏گيری، پايش مستمر محصولات تولیدی» و «تامین تجهيزات جانبی توربين» به صورت کامل وجود دارد.

http://farhang.isti.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *