نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 6:44 ق.ظ

رونمایی از دو محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت در صنایع پیشرفته

۱۴۰۱-۳-۱۹

در سفر استانی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به خراسان رضوی، دو محصول ایران‌ساخت، با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری؛ در این سفر از دستگاه «مینی اسکید لودر» انسان‌ساخت رونمایی شد. این دستگاه، ماشینی است که به‌عنوان یک واحد توان دهی کوچک و یا یک ماشین پیشرفته برای استفاده در کاربرد‌های مختلف وابسته به نوع ابزاری که به آن متصل می‌شود، کاربرد دارد.

ابعاد کوچک این ماشین امکان ارائه قدرت مانور زیاد در معابر باریک و مکان‌های با وسعت کم را ارائه می‌دهد به‌طوری که از لودر‌های کوچک نیز در چنین مکان‌هایی نمی‌توان استفاده کرد. توان این ابزار باتوجه‌به تولیدکننده آن از رده ۱۸ اسب تا ۳۶ اسب متغیر بوده و شایع‌ترین توان رده ۲۵ تا ۳۰ اسب بخار است. حدود ۷۰ نوع ابزار مختلف برای آن شناسایی شده است که پرکاربردترین آن‌ها حدود ۱۷ الی ۲۰ نوع است. باگت لودری، باگت چندمنظوره، لند لولر، شاخک لیفتراکی، چاله کن، پیکور و هیلتی هیدرولیک، بتونیر و کانا‌ل‌کن زنجیری (ترنچر) و روتیواتور مزرعه و انواع ابزار تخصصی دیگر، از قابلیت کار با این ماشین برخوردار است. در کشور ما برای ارتقای سطح مکانیزاسیون پروژه‌های ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. مدیریت بلایای طبیعی و پدافند غیرعامل از پرکاربردترین بخش‌های کاری این ماشین هستند.

رونمایی از طرح کلان ملی آندوسکوپ ایران‌ساخت

همچنین از طرح کلان ملی اندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر توسط شرکت فناوری نوین سلامت اردیبهشت که با حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طراحی و تولید شده است رونمایی شد.

این طرح کلان ملی، باهدف احصاء دانش و فناوری طراحی و ساخت اندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر اجرا شده است. از اهداف این طرح می‌توان به بومی‌سازی محصول، برطرف‌کردن نیاز کشور از نظر تأمین انواع اندوسکوپ‌های پزشکی، اشتغال‌زایی مولد، جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری و … اشاره کرد.

محصولات طرح، تجهیزات پیشرفته پزشکی شامل گاستروسکوپ، کلونوسکوپ، سیستوسکوپ، برونکوسکوپ و دو مدل واحد کنترل و پردازش تصویر هستند.

این تجهیزات تمامی استاندارد‌های بین‌المللی مربوطه را دریافت کرده و تست‌های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. همچنین، پروانه تولید این محصولات در اسفند ۱۴۰۰ توسط اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی صادر شده است.

توجه و تمرکز ویژه روی زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در این مراسم رئیس‌جمهوری ضمن تسلیت جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنان در سانحه قطار مشهد یزد، از نقش‌آفرینی اثربخش و رویکرد درخور تحسین تولیت آستان قدس رضوی در حمایت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت و ادامه داد: مایه مباهات و خرسندی است که تولیت محترم آستان قدس رضوی، بر توسعه اقتصاددانش بنیان و خلاق تا تحقق تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب در رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، اهتمام دارند. همکاری‌های خوبی میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و تولیت آستان قدس رضوی برای توسعه این زیست‌بوم، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در جریان است و خوشحالم که مشاهده می‌کنم به لحاظ رویکرد و تفکر تا این اندازه به یکدیگر نزدیک هستیم.

ظرفیت قابل‌توجه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم

ما در حوزه علوم‌انسانی و صنایع خلاق و فرهنگی باید تربیت سربازان و افسرانی را در قالب شرکت‌های خلاق تربیت کنیم که محتوای بومی و مبتنی بر خواست و ذائقه جامعه را تولید کنند.

تولید محصول خلاق در حوزه علوم‌انسانی نیازمند فرهنگ‌سازی و تربیت نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته است. نوآوری از دل همین جوانان خارج می‌شود و با حمایت مناسب در قالبی که مدیریت شرکت خودش را عهده‌دار باشد و فضای تنفس برای بروز نوآوری‌هایش داشته باشد

اینجا می‌تواند زایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق باشد به‌طوری‌که سالانه چندین شرکت از دل این مجموعه شکل بگیرد که نیاز‌های جامعه را هدف بگیرد و ضمن ایجاد اشتغال ارزش‌افزوده خلق کند.

اقتصاد مبتنی بر فرهنگ دانش‌بنیان و خلاق

ستاری با تاکید بر این‌که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بیش از هر چیز مبتنی بر فرهنگ است، بر ضرورت تغییر رویکرد‌ها و فرهنگ عمومی جامعه به‌سوی دانش‌بنیان و خلاق شدن تاکید و گفت: کشورمان هزینه‌های قایل توجهی را در حوزه پژوهش صرف می‌کند و آموزش یکی از محور‌های هزینه کرد بودجه کشور است؛ اما بااین‌وجود، همچنان تجلی و نقش‌آفرینی این هزینه کرد در تحول اقتصاد کشور کم‌رنگ است. دلیل آن را می‌توان فاصله ما با پیاده شدن فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق دانست و باید با ترویج چنین فرهنگی، کاری کنیم که این هزینه قابل‌توجه در آموزش و پژوهش، نقش خود را در پیشرفت و تحول کشور نمایانگر سازد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، مزیت اقتصاد دانش‌بنیان را در بهره‌وری و به‌کارگیری ظرفیت نیروی انسانی دانش‌آموخته و جوان برای پیشرفت و تولید مبتنی بر خلق ارزش‌افزوده دانست و گفت: سرمایه انسانی جوان، خلاق و دانش‌آموخته، با نوآوری و ایده‌های خلاقانه خود، می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال و خلق ارزش‌افزوده، مشکلی از هزاران مشکل جامعه را حل کند.

ستاری، با بیان این‌که فرهنگ و رویکرد دانش‌بنیان، تمامی ساحت‌ها و اقشار جامعه را در برمی‌گیرد، ادامه داد: از دانشگاه گرفته تا صنعت و از دانشجو تا صنعتگر، از مردم کوچه و بازار تا سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان کشور، همگی باید زمینه را برای تبدیل ایده‌های نوآورانه پژوهش‌ها و فناوری‌ها به محصول، از طریق پیاده‌سازی فرهنگ دانش‌بنیان فراهم کنیم.

ریل‌گذاری آینده زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق کشور

وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: این قانون مترقی، آینده زیست‌بوم فناوری و نوآوری را شکل می‌دهد و اختیارات ویژه‌ای را به بخش‌های مختلف داده است و حمایت‌های ویژه‌ای را از فعالان این حوزه صورت می‌داد. قوانین مبتنی بر اقتصاد نفتی و واردات محور مشکلات زیادی را برای نوآوری و تولید و صادرات با وجود آورده و موانع بسیار زیادی را بر سر راه جوانان کارآفرینان فعالان دانش‌بنیان و خلاق و صادرکنندگان قرار داده بود، اما قانون جهش تولید دانش‌بنیان بسیاری از این قوانین مخالف با تولید دانش‌بنیان را به چالش کشیده و مسیری هموار برای فعالان این حوزه قرار داده است.

ستاری، با اشاره به توجه و تعریف جایگاه شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم در این قانون عنوان کرد: بخش جدید و حائز اهمیتی که در زیست‌بوم نوآوری و فناوری روی آن تاکید داریم، شرکت‌های خلاق است چراکه ظرفیتی قابل‌توجه در علوم‌انسانی، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم وجود دارد که با تصویب و اجرایی‌شدن این قانون، می‌تواند خلق ثروت، اشتغال و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: این قانون ماحصل تلاش‌های مجدانه نمایندگان دو دوره از مجلس شورای اسلامی، پیگیری و تلاش‌های مستمر و بیش از ۳ساله معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است و از همه دست‌اندرکارانی که در تحقق این قانون نقش‌آفرین بودند، تشکر می‌کنم.

عزم جدی برای توسعه زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

ستاری، از آمادگی کامل و عزم جدی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت و با تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال گفت: رهبر فرزانه انقلاب، آگاهانه و مدبرانه در سال جاری توجه و تأکیدی ویژه بر اقتصاد دانش‌بنیان دارند همان گونه که تمامی این سال‌ها، حامی، هدایتگر و توجه بخش به اهمیت این حوزه بوده و هستند. از تمامی بخش‌ای اثرگذار می‌خواهم در تحقق این ضرورت، نقش خود را ایفا کنند و با تساهل و حمایتگری، مسیر فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری را برای توسعه و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق هموار کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، تلاش‌های مجدانه فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و سایر بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری را مبارزه‌ای در میدان هجمه تمام‌عیار دشمنان کشور دانست و گفت: باید بدانیم با دشمنان این مرزوبوم، در یک مبارزه تمام‌عیار هستیم و برای موفقیت در این مبارزه، می‌باید در این عرصه جنگاورانی داشته باشیم که با نوآوری‌های خود، کشور را از آسیب‌های احتمالی مصون و پیروز میدان کنند.

به گفته ستاری، اقتصاد دانش‌بنیان احیا و توسعه یک فرهنگ پسندیده است؛ فرهنگی که شغلی می‌آفریند، چراغ خانه‌ای را روشن می‌کند و به سفره‌ای رونق می‌بخشد، ضمن آن که به حل مشکلات جامعه کمک می‌کند. همه ما باید در سالی که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر دانش‌بنیان شدن تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دارند، بر رونق این زیست‌بوم اهتمام ویژه داشته باشند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *