نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:52 ب.ظ

سرمایه گذاری در ایجاد توانایی برای آینده سازمان

ظرفیت سازی فرآیند توسعه قدرت و پایداری سازمان است.  اما این روز ها بیشترین توجه باید بر توانمند سازی متمرکز باشد . توانمند سازی آن چیزی است که ظرفیت ها را بکار می گیرد . بنابر این بیشتر از ظرفیت سازی اهمیت دارد  و  برای سلامتی و طول عمر سازمان ضروری است. ظرفیت سازی شما را قادر می سازد تا برنامه های خود را انجام دهید و توانمند سازی برای دستیابی به مأموریت های سازمان خود – نه فقط بر بقا – توجه می کند .

اما منظور از ظرفیت سازی چیست؟

طبق تعاریف جاری ، ایجاد ظرفیت پیشرفت و  قابل اندازه گیری در توانایی های منابع سازمان برای انجام اهداف از طریق اعمال مدیریت صحیح ، برای دستیابی به نتایج است. این نتایج در قالب اهداف تنظیم می شوند .

اما توانمند سازی به عنوان یک تلاش خاص برای تقویت زیر ساختی روابط عوامل مختلف در سازمان شکل می گیرد . زیرساخت های سازمانی این شامل مواردی مانند امکانات و منابع ، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و عملیاتی و نیز روشهای مدیریت است.شما به عنوان تصمیم ساز و یا تصمیم گیر در سازمانتان بایستی از این عوامل بهترین ترکیب را ایجاد کنید تا هم به اهداف و برنامه ها دسترسی پیدا کنید و هم به چشم انداز سازمانتان .

چرا امروز توانمند سازی مهم است؟

چه در شرایط بحران باشید و چه در شرایط معمول امروزه بایستی توجه به موضوع توانمند سازی متمرکز باشد . استفاده از دانش سازمانی و پرورش مهارتهای کارکنان هم به بهره وری کمک می کند هم به ایجاد زیرساخت همگام شدن با تغییرات محیطی و رقابتی.

بهبود شیوه های مدیریت یک اصل کاملاً پذیرفته شده در دنیای تجارت است. با این حال ، این موضوع در صنایعی که بصورت سنتی و یا جایی که بیشتر تمرکز بر روی  تولید و اجرای پروژه ها است تا زیرساخت ها ، کمتر مشاهده می شود.

بدون ایجاد توانمندی ، شما می توانید تمام انرژی و توجه خود را بر روی تولید و ارائه خدمات و گسترش پروژه ها متمرکز کنید. این فقدان یک ارتباط قوی بین آینده نگری و شرایط متحول ممکن است منجر به بی ثباتی سازمانی در آینده شود ، که ممکن است در تجهیزات قدیمی و رو به زوال ، ارتباط ضعیف بین رهبری و کارکنان و عقب ماندن از رقبا  را به دنبال داشته باشد.

برای اینکه بتوانید قابلیت پروری کنید و توانمندی سازمانی را افزایش دهید می توانید :

  • به کارکنان خود اعتماد بدهید و جذب اعتماد کنید .
  • ارائه دهندگان خدمات و کالا هایتان را جزیی از سازمان خود بدانید و به آنها کمک کنید تا اصول ، مفاهیم و روشهای ایجاد قابلیت و توانمندی سازمانی را درک و استفاده کنند.
  • فرایند طراحی ، اجرا ، اندازه گیری و مستند سازی شده ای را برای ایجاد توانمند سازی سازمانی ایجاد کنید .  برای بهبود عملکرد سازمان یا مهارت ها و شایستگی های کارکنان آن را توصیف کنید.

این لیست می تواند ادامه دار باشد اما بدانید که ؛

توانمند سازی به طور کلی با هیئت مدیره آغاز می شود ، که ممکن است ایده هایی برای نوآوری و فرصت های گسترش ارائه دهد. مشارکت کارکنان در این زمینه نیز کلیدی است. یادگیری گروهی حفظ اطلاعات را بهبود می بخشد و سازمان را به طور کلی در مسیر توانمندی قرار می دهد.

شما همیشه همه چیز را درباره سازمانتان نمی دانید . به ویژه در خصوص ارتباطات داخلی سازمان . مشاوران بیرون از سازمان شما ممکن است در موضوع نقشی داشته باشند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *