نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 6:55 ق.ظ

تفکر مینی مالیستی و تفکر ناب ، برای رهایی از بحران زیست محیطی

 برای یک لحظه ذهن خود را از آنچه در اطراف شماست آزاد کنید و به این بیندیشید که ، شاید سرانجام به آن نقطه رسیده باشیم . لحظه واقعی  و واضح که در آن متوجه می شویم حرکت بی امان ما در بدست آوردن  چیزهایی که قبلاً تصور می کردیم ما را در زندگی راضی کنند اما راضی کننده نیستند.

تعجب خواهید کرد که این ایده که از کودکی درذهن ما ریشه می گیرد که یک زندگی شاد چگونه  شکل می گیرد . به نظر می رسد مالکیت بیشتر و مصرف بیشتر ما را راضی می کند . و ما هرچه پیرتر می شویم ، تمایل به دستیابی به چنین نشانه هایی از موفقیت و رضایت را بیشتر دنبال می کنیم .  

بدون شک ، چنین تفکری با بمباران مداوم تبلیغات که ما ، به عنوان مصرف کننده ، با آن روبرو هستیم ، تشدید می شوند و نتیجه این تصور ناخودآگاه است که با افزودن به مصرف و داشتن ، بعنوان یکی دیگر از عناصر تکمیل کننده خوشبختی عمل می کند. در نتیجه ، ما دائما در تلاشیم تا پول بیشتر ، تجارت بیشتر ، دارایی بیشتر ، اقلام لوکس بیشتر ، داشته باشیم .

با بروز یک پدیده بحرانی و همه گیر شدن آن در جهان  ، شاید اکنون روند این وضعیت در حال دگرگونی است. به نظر می رسد که تعداد فزاینده ای در بین ما یعنی بنی آدم ،  از مصرف گرایی خسته و بیمار شده اند. بیشتر افراد در حال درگیری با این ایده هستند که مصرف بیش از حد لزوماً منجر به رضایت واقعی نمی شود.

چیزی که در فرهنگ کشور ما به ساده زیستی  نامیده می شود و  در  عرصه ی بین المللی ، روندی وجود دارد با مجموعه ای از کتابها ، گفتگوها ، وبلاگ ها ، مستندها  این تفکر را توصیف کند . حتی کل کسب و کار ها را به این موضوع فرا بخواند که مشتری گرایی با افزایش دایمی ترغیب به مصرف یک حرف غلط و نادرست است . ترویج  مفهوم مینی مالیسم ، در همه ی زمینه ها . از هنر تا علم و اقتصاد و حکومت .

ساده زیستی بر محور کیفیت نه کمیت

برخلاف تصور عمومی ، مینیمالیسم صرفاً به این معنا نیست که شما از امکانات خود محروم شوید ، به خانه ای به اصطلاح کوچک بروید ، یا سبک زندگی کوچ نشینی داشته باشید. یک دانشمند می گوید که، مینیمالیسم به معنای کاهش مقدار همه چیز نیست بلکه در مورد توجه بیشتر به نیاز های واقعی و ضروری  برای به حداکثر رساندن کارهای مهمتر است.

به عبارت دیگر ، مینیمالیسم ما را بر آن می دارد که زندگی خود و آنچه را که در آن است ، ارزیابی مجدد کنیم. با بازبینی دقیق تر ، ممکن است ببینیم که در واقع به بسیاری از چیزهایی که طی سال های گذشته جمع کرده ایم ، نیازی نداریم. در واقع حضور بیش از حد آنها می تواند به تکدر ذهن ما بینجامد و مانع دستیابی به اهداف صحیح می شود. بدون شک ، این تغییر آشکار در آگاهی اجتماعی ، محصولی از فرهنگ مصرف انبوه امروز است. که در تاریخ بشریت هرگز به اندازه امروز در زندگی انسانها  موثر نبوده است.

کوچک زیباست

 سالها قبل استاد فلسفه آلمانی و اقتصاد دان اندیشمند ، پس از بحران جنگ دوم جهانی نظریه اقتصاد کوچک زیباست را ارایه نمود . نظر او برای جلوگیری از حکومت گری سازمانهای اقتصادی بر فکر انسانها بود که امروزه در کنارشان شبکه های اجتماعی آن را ایجاد کرده اند . اصل کار تفکر کیفیت و غلبه آن بر کمیت بود . این تمایز که می تواند نقشی محوری در نحوه اداره سازمان داشته باشد. غالباً ، مدیران با این فرض هم جهت می شوند که بزرگتر همیشه بهتر است. بدین ترتیب ، آنها برای گسترش تلاش می کنند ، در صنایع مختلف حضور می یابند و کار خود را گسترش می دهند به امید کسب سود بیشتر و موفقیت آشکارتر.

در واقع ، چشم انداز بسیاری از مدیران این است که سازمان خود را به یک شرکت جهانی و یک نام خانوادگی تبدیل کنند. در حالی که چنین دستاوردهایی چیزهای رویایی بوده  اما همیشه در مسیر درست نیستند . نشانه های این تفکر گسترش یافته تغییر طبیعت و قهر آن با هویت خود است .

تفکر ناب و مینی مال همگرایی یک تفکر جامع توسعه گرا

در این میان کارهایی در عرصه کلان با رویکرد ناب در تولید و رویکرد مینیمالیستی  ایجاد شده است اما بسیار ضعیف است . باید دانست که دستیابی به این دو در یک سطح کلان  یک رویداد یک شبه و اتفاقی نمی باشد. این فرایندی است که نیاز به بررسی مجدد و مداوم دارد.

موضوع تفکر ناب و پایداری زیستی

باید بیندیشیم که چه رابطه ای بین تفکر ناب و سبز بودن مدیریت وجود دارد؟

ناب بودن در تولید را می توان به طور محدود به عنوان حذف ضایعات تعریف کرد. این کار راحت است  و اگر ما سبز بودن را حذف مواد زائد در محصول بدانیم ، که به عنوان هر چیزی برای محیط زیست مضر است یک کار خوب انجام داده ایم ، اما بسیاری از محصولات کلا برای زندگی بشر نامناسب هستند  و بایستی حذف و یا دگرگون شوند . محصول فقط کالای فیزیکی نیست . رشد بسیار شدید خدمات غیر ضروری و لوکس گرایی خدماتی و که نمود بارز آن در صنعت گردشگری بشدت تبلیغ می شود ، یکی از جنبه های این تفکر مصرف گرایی است.

پرسش جدی این است که بشر چگونه این کار را انجام می دهد؟

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *