نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 5:49 ب.ظ

ساخت سوخت جت عاری از دی اکسید کربن با سوزاندن کربن

23 دسامبر سال 2020توسط باب ییرکا ، Phys.org

تیمی از محققان وابسته به چندین موسسه در انگلیس و یکی در عربستان سعودی روشی را برای تولید سوخت جت با استفاده از دی اکسید کربن به عنوان ماده اصلی تولید کرده اند. در مقاله خود که در مجله Nature Communications منتشر شده است ، این گروه روند و کارایی آن را توصیف می کنند.

در حالی که دانشمندان همچنان به دنبال راه هایی برای کاهش میزان دی اکسید کربن ساطع شده در جو هستند ، به طور فزاینده ای بر بخشهای خاص تجاری تمرکز کرده اند. یکی از این بخشها صنعت هواپیمایی است که تقریباً 12٪ از انتشار دی اکسید کربن مربوط به حمل و نقل را تشکیل می دهد. مهار انتشار کربن در صنعت هواپیمایی به دلیل دشواری قرار دادن باتری های سنگین در داخل هواپیما چالش برانگیز است. در این تلاش جدید ، محققان یک فرآیند شیمیایی ایجاد کرده اند که می تواند برای تولید سوخت جت عاری از کربن مورد استفاده قرار گیرد.

محققان از فرایندی به نام روش احتراق آلی برای تبدیل دی اکسید کربن موجود در هوا به سوخت جت و سایر محصولات استفاده کردند. این کار شامل استفاده از یک کاتالیزور آهن (با پتاسیم و منگنز اضافه شده) همراه با هیدروژن ، اسید سیتریک و دی اکسید کربن گرم تا 350 درجه سانتیگراد است. این فرآیند باعث شد اتم های کربن جدا از اتم های اکسیژن موجود در مولکول های CO2 ، که سپس با اتم های هیدروژن پیوند می خورند ، تولید نوعی مولکول هیدروکربن که از سوخت جت مایع تشکیل شده است را نتیجه دهند. این روند همچنین منجر به ایجاد مولکول های آب و سایر مواد شد.

آزمایش نشان داد که طی 20 ساعت ، این فرآیند 38٪ دی اکسید کربن موجود در محفظه تحت فشار را به سوخت جت و سایر محصولات تبدیل می کند. سوخت جت 48٪ از محصولات تولید شده را تشکیل می داد – سایر محصولات آب ، پروپیلن و اتیلن بودند. محققان همچنین متذکر شدند که استفاده از این سوخت در هواپیما عاری از کربن خواهد بود زیرا با سوختن آن مقدار دی اکسید کربن تولید شده در آن آزاد می شود.

محققان همچنین ادعا می کنند روند آنها نسبت به سایر روشهای تولید سوخت هواپیماها ، مانند روشهایی که هیدروژن و آب را به سوخت تبدیل می کنند ، هزینه کمتری دارد – در درجه اول به این دلیل که از برق کمتری استفاده می کند. آنها همچنین خاطرنشان می كنند كه سیستمهای تبدیلی می توانند در نیروگاههایی كه در حال حاضر دی اکسید كربن زیادی منتشر می كنند ، مانند نیروگاههای زغال سنگ ، نصب شود.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *