نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:43 ق.ظ

چگونه ربات ها به صنعت ساختمان سازی اروپا رونق می بخشند

توسط جولیان گومز 30/11/2020

صنعت ساخت و ساز برای اقتصاد اروپا حیاتی است و حدود 18 میلیون شغل مستقیم فراهم می کند و حدود 9٪ از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را در اختیار دارد و بر همین مبنا اهمیت آن به عنوان یک بخش تحقیقاتی را در زمینه رقابت پذیری بیشتر آن برانگیخته است.پروژه HEPHAESTUS استفاده نوآورانه از ربات ها و سیستم های خودمختار را در صنعت ساختمان بررسی می کند.

محققان اروپایی یک ربات کابل محور را به عنوان بخشی از یک پروژه توسعه داده اند. ما برای دیدن نمونه اولیه آزمایش شده به مرکز اسپانیا رفتیم.

هشت کابل انعطاف پذیر باعث چرخش و حرکت ربات در جهات مختلف در اطراف ماکت 100 متر مربعی نمای ساختمان سه طبقه می شود.این سیستم می تواند چندین ابزار مختلف را در خود جای دهد – و قادر است دیوارهای سنگین را نصب و نگهداری کند.همچنین می تواند حدود یک تن از مصالح ساختمانی را در خود نگه داشته  و آنها را در محیط های بزرگ عمودی با دقت میلی متری قرار دهد که  محیط های بسیار چالش برانگیزی  هستند.

چالش های سیستم

بسته به اندازه نمای محل کار می توان سیستم را سفارشی کرد.به عنوان مثال ، سطوح بزرگتر ساختمانی به کابلهای طولانی تر – و الگوهای هندسی متفاوت نیاز دارند.

دانشمندانی که روی  این پروژه تحقیقاتی اروپا کار می کنند می گویند چالش اصلی درست کردن کشش کابل است ، همانطور که ماریولا رودریگز میاگانگوس ، مهندس صنایع در Tecnalia ، توضیح می دهد:

هنگامی که کشش مشخص شد ، ما می توانیم بقیه مراحل نصب را طراحی کنیم. هزینه آن به کشش بستگی دارد وهرچه کابلهای کششی بیشتری نیاز داشته باشند ، کل نصب گرانتر خواهد بود.

وی گفت: “چالش اصلی ما یافتن حداقل کشش و در عین حال مقدار کافی در کابل ها برای این است که ربات بتواند به وظایف خود عمل کند.”

مزایای سیستم

دانشمندان می گویند این سیستم باعث افزایش کارایی و انجام کارها با دقت بسیار زیاد می شود.این ربات می تواند علاوه بر نصب دیوارها ، صفحات خورشیدی و سایر سطوح ساختمانی را نیز جایگذاری کند. همچنین قابلیت اسکن ، رنگ آمیزی ، تمیز کردن و جایگزینی قسمتهای آسیب دیده یک ساختمان را دارد که نیاز به تعمیر دارند.

جو دیوید خیمنز ویکاریا ، مهندس عمران در Acciona ، گفت: “از نظر ما به عنوان یک شرکت ساختمانی ، این سیستم دو مزیت دارد – یکی کاهش موثر زمان نصب هنگام ساخت دیوارها که این به معنای سود واقعی برای شرکت است. دوم اینکه کاهش یا به حداقل رساندن خطرات ایمنی. خطر کار در ارتفاع از بین می رود یا کاهش می یابد ، زیرا احتمال سقوط کارگران ما از محل ساختمان بسیار کمتر است.”

محققان می گویند فناوری آنها می تواند ظرف پنج تا ده سال برای استفاده تجاری در سایت های ساختمانی آماده باشد.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *