25 آوریل 2024 -توسط گوستاو لوفگرن، دانشگاه صنعتی چالمرز
گرافیک: سه مدل ذهنی اصلی و استراتژیهای پر کردن مجدد مرتبط در این تحقیق شناسایی شدند: (الف) نظارت بر اندازهگیری، زمانی که کمجستجوی دوباره پر میشود. این استراتژی اولیه برای پر کردن مجدد سوخت مایع است. (ب) مدل برنامه ریزی، که عمدتاً برای سفرهای طولانی با خودروهای الکتریکی استفاده می شود، اعتبار: دانشگاه صنعتی چالمرز | ویلت کمپتون
دو مورد از بزرگترین چالشهایی که رانندگان جدید و بالقوه وسایل نقلیه الکتریکی (EV) با آن مواجه هستند، اضطراب برد و سرعت شارژ هستند، اما اینها اصلاً نباید چالش باشند. بر اساس مطالعهای که توسط دانشگاه فناوری چالمرز، سوئد و دانشگاه دلاور، انجام شد، محققان آمریکایی دریافتند که تغییر در طرز فکر سوختگیری، به جای بهبود اندازه یا عملکرد باتری، میتواند پاسخی به این نگرانیها باشد.
انتقال از پر کردن پمپ بنزین به شارژ مجدد وسیله نقلیه الکتریکی در راحتترین مکان ، نیاز به یک تفکر کاملاً جدید در مورد سوختگیری خودرو دارد. با این حال، رانندگان جدید EV اغلب در طرز فکر قدیمی خود باقی می مانند و دائماً در بررسی گیج هستند و در برنامه ریزی برای نقطه شارژ بعدی گیر می کنند. این می تواند باعث شود رانندگان احساس اضطراب کنند. اما اگر آنها در مورد همه چیز اشتباه فکر می کنند چه؟
محققان اکنون سه نوع رفتار متفاوت را در مورد سوختگیری خودرو شناسایی کردهاند که در مقاله «مدلهای ذهنی راهنمای شارژ خودروی الکتریکی» که اخیراً در مجله انرژی منتشر شده است، توضیح داده شدهاند. آن ها بصورت زیرهستند:
- مانیتور مدل سنجش سوخت – راننده زمانی که سوخت تمام می شود، سوخت گیری می کند
- برنامهریزی یک مدل سفر – راننده برنامهریزی میکند که چه زمانی و کجا توقف کنند تا وسیله نقلیه خود را در طول سفر سوختگیری کنند
- مدل راهاندازی رویداد – راننده بهمحض رسیدن به خانه یا محل کار بهطور خودکار وصل میشود
مدل اول نشان دهنده نحوه سوخت گیری بیشتر مردم در یک خودروی بنزینی یا دیزلی است و مدل سوم برای استفاده بهینه از خودروی الکتریکی بهترین است.
کاربران باتجربه وسایل نقلیه الکتریکی یک رویداد یا مکان را برای راهاندازی پلاگین خود انتخاب کردهاند؛ برای مثال، وقتی به خانه میآیند یا به سر کار میرسند، بهطور خودکار به برق متصل میشوند، بنابراین بخشی از روال صبح یا عصر آنها میشود، که باعث میشود فکر کردن به شارژ کردن کمتر شود..
پروفسور فرانسیس اسپری، از دانشگاه فناوری چالمرز، که این مطالعه را به همراه ویلت کمپتون از دانشگاه دلاور رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، میگوید.:
“تاکید زیادی روی زمان لازم برای شارژ یک EV وجود دارد، اما اگر این کار را یک شبه انجام دهید، فقط زمان لازم برای اتصال آن به برق است. بنابراین در واقع، فقط سفرهای طولانی است که باید برنامه ریزی کنید.
زیرساخت های مناسب در مکان های مناسب
این تغییر ذهنیت نیازمند زیرساخت های مناسب در مکان های مناسب است. بهترین مکانها برای شارژ طولانیمدت، یا در خانه یا محل کار هستند، زیرا مردم مدت زمان زیادی را در آنجا سپری میکنند، بنابراین باید امتیاز شارژ در این مکانها در دسترس باشد.در مقابل، بسیاری از شهرهای اروپایی در حال حاضر بر روی شارژ جاده ای تمرکز کرده اند که ممکن است با نیازهای سایر کاربران جاده مانند عابران پیاده و دوچرخه سواران در تضاد باشد.
پروفسور اسپری میگوید: «برای اینکه مردم بتوانند از خودروهای الکتریکی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند، سیاستها باید برای اطمینان از دسترسی مردم به زیرساختهای شارژ نزدیک به خانه یا محل کار خود در صورت امکان، تطبیق داده شوند.
بزرگترین باتری همیشه بهترین نیست.
این تغییر در طرز فکر همچنین می تواند افراد بیشتری را تشویق کند که خودروهای برقی را انتخاب کنند تا به اهداف آلایندگی جهانی و اروپایی برسند.برای رانندگان بالقوه EV، همچنین اندازه باتری برای کاهش اضطراب فاصله وجود دارد.
“ما روندی را می بینیم که شما باید این باتری واقعا بزرگ را داشته باشید. اما طبق تحقیقات دیگر، به طور کلی با باتری کمی کوچکتر از بردی که در یک مخزن بنزین دارید، مشکلی ندارید، زیرا تنها زمانی که این باتری را داشتید. نیاز به برد بیشتر برای یک سفر شش ساعته یا بیشتر است، در این صورت راننده می تواند در حال حرکت شارژ کند.
پروفسور اسپری میگوید: «تاکید زیادی بر نیاز به مسافتهای بسیار طولانی وجود دارد، و این منجر به افزایش قیمت خودرو و افزایش استفاده از منابع الکتریکیهای الکتریکی میشود.»
در خاتمه، برای اکثر مردم رانندگی روزمره، مطالعه جدید نشان میدهد که اصلاً لازم نیست زیاد به شارژ کردن فکر کنید. همچنین از نظر هزینه، شارژ آهسته در طول شب یا در محل کار بسیار ارزان تر از شارژ سریع در حال حرکت است و برای سلامت باتری بهتر است.