نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 8:33 ب.ظ

آب بطری شده حاوی صدها هزار نانوپلاستیک در هر لیتر است

آب بطری شده حاوی صدها هزار نانوپلاستیک در هر لیتر است

12 ژانویه 2024-نانوپلاستیک ها-© shutterstock/yanik88

میکروپلاستیک ها، تکه های کوچک زباله های پلاستیکی، در همه جا در محیط ما وجود دارند و در کمین همه چیز از یخ قطبی گرفته تا آب بطری شده اند.اکنون، دانشمندان یک واقعیت جدید نگران‌کننده را کشف کرده‌اند: دنیای نانوپلاستیک‌ها، حتی ذرات پلاستیکی کوچک‌تر که به طور بالقوه خطرات حتی بزرگ‌تری دارند.

مطالعه اخیر منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم اکنون نشان می دهد که یک لیتر آب بطری می تواند به طور متوسط حاوی 240000 قطعه پلاستیکی قابل تشخیص باشد که 10 تا 100 برابر بیشتر از تخمین های قبلی بر اساس میکروپلاستیک ها است.

این کشف در بحبوحه آمارهای نگران کننده در مورد تولید پلاستیک جهانی صورت می گیرد. ما سالانه 400 میلیون تن متریک تولید می کنیم که بیش از 30 میلیون تن به محیط زیست ریخته می شود یا در محصولات روزمره پنهان می شود.

برخلاف مواد آلی، پلاستیک‌ها باقی می‌مانند و بی‌پایان به ذرات کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و به طور بالقوه به سطوح مولکولی می‌رسند.اندازه میکروپلاستیک‌ها از 5 میلی‌متر تا 1 میکرومتر است، در حالی که نانوپلاستیک‌ها کمتر از این آستانه هستند.

مطالعات قبلی بر روی آب بطری شده، که در سال 2018 توسط یافته های 325 ذره در لیتر انجام شد، نگرانی هایی را ایجاد کرده بود. اما تخمین‌های خوب در مرز میکرو نانو متوقف شد و قلمرو نانوپلاستیک‌ها تا حد زیادی ناشناخته باقی ماند.

برخلاف پسرعموهای بزرگ‌ترشان، نانوپلاستیک‌ها با ابعاد میلیاردم متر، می‌توانند موانع روده و ریه را دور بزنند و وارد جریان خون شده و به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز برسند.آنها حتی می توانند به سلول های منفرد حمله کنند و از جفت عبور کنند و نگرانی هایی را در مورد تأثیرات آن بر روی کودکان متولد نشده ایجاد کنند.

مطالعه جدید از یک تکنیک پیشرفته به نام میکروسکوپ پراکندگی رامان تحریک شده استفاده کرد که توسط یکی از نویسندگان مطالعه، وی مین، بیوفیزیکدان در دانشگاه کلمبیا، اختراع شد تا به دنیای پنهان نانوپلاستیک ها نگاه کند.با هدف قرار دادن هفت نوع پلاستیک رایج با لیزر و توسعه یک الگوریتم تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده، محققان به بینش های بی سابقه ای دست یافتند.

این تیم با تجزیه و تحلیل سه برند محبوب بطری آب در ایالات متحده، 110000 تا 370000 قطعه پلاستیکی در هر لیتر را شناسایی کردند که 90 درصد آن را نانوپلاستیک ها تشکیل می دادند.

آنها همچنین پلاستیک های خاصی مانند PET (از مواد بطری) و پلی آمید (احتمالاً از فیلترهای آب) را شناسایی کردند و حتی شکل آنها را طبقه بندی کردند – داده های بسیار مهم برای تحقیقات زیست پزشکی.

با این حال، پلاستیک های شناسایی شده تنها 10 درصد از نانوذرات را تشکیل می دهند. اگر بقیه نیز نانوپلاستیک باشند، این تعداد می تواند به ده ها میلیون در لیتر برسد. بدتر از آن، آنها می توانند هر چیزی باشند، که خطرات بالقوه سلامتی و زیست محیطی را بیشتر مخدوش می کند.با این حال، این تحقیق فراتر از آب بطری شده است. این تیم قصد دارد با آب لوله کشی، فاضلاب لباس های مصنوعی و حتی نمونه های برف از قطب جنوب مقابله کند.همکاری با کارشناسان بهداشت محیط برای تعیین کمیت نانوپلاستیک‌ها در بافت‌های انسانی و بررسی اثرات رشدی و عصبی آنها در حال انجام است.

این مطالعه پیشگامانه میزان هشدار آلودگی پلاستیکی و نفوذ بالقوه آن را در بدن ما روشن می کند.این امر بر نیاز فوری برای اقدام در چندین جبهه تأکید می کند: کاهش تولید پلاستیک، یافتن جایگزین های پایدار و توسعه فناوری های فیلتراسیون کارآمد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *