نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

16 اردیبهشت 1403 2:53 ب.ظ

روغن فراموش شده زمان سفر به آینده ای پایدار را کوتاه می کند

سفر به آینده ای پایدار

فدریکو باستیانی-20 نوامبر 2023

سال 2004 بود که آندره گیم و کنستانتین نووسلوف به طور اتفاقی گرافن را در حالی که سعی داشتند لایه های نازکی از گرافیت ایجاد کنند، کشف کردند. این لایه ای از اتم های کربن است که به شکل شش ضلعی به هم متصل شده اند که یک میلیون بار نازک تر از کاغذ و تا دویست برابر قوی تر از فولاد است. بیست سال پس از این کشف، ما متذکر شدیم که گرافن به ندرت در محصولات تجاری استفاده می شود. موفق ترین محصول مصرفی احتمالا راکت تنیس گرافن تولید شده توسط Head است که تغییر شکل قاب را کاهش می دهد و انتقال انرژی را بهبود می بخشد. آیا این همه شور و شوق از بین رفته است؟ نه دقیقا.

در ایتالیا، در بولونیا، یک شرکت پیشرو جهانی در کاربردهای گرافن وجود دارد که یک سیستم تولید گرافن را با استفاده از آب ترکیب شده با مواد غیر سمی به ثبت رسانده است. سیمون لیگی، رئیس و مدیر علمی Graphene XT می‌گوید: «من سال‌ها در یک شرکت پتروشیمی معروف بین‌المللی کار کرده بودم که از کلر در فرآیندها استفاده می‌کرد. من می خواستم یک محصول اروپایی ایجاد کنم که از فرآیندی استفاده می کند که از مواد غیر مضر استفاده می کند. بنابراین، سیمون به همراه چهار دوستش، مطالعه کاربردهای گرافن را آغاز کردند و در پایان سال 2020، تصمیم گرفتند کار خود را بر روی توسعه روغن های روان کننده گرافن متمرکز کنند. این یک راه ملموس برای نشان دادن به مردم بود که گرافن می‌تواند تغییرات اساسی در مقایسه با روغن‌های سنتی ایجاد کند. آنها معیاری داشتند تا به جهان نشان دهند که گرافن تفاوت ایجاد می کند. سیمون لیگی می‌گوید: «در میان بسیاری از ویژگی‌هایی که گرافن تولید می‌کند، کاهش اصطکاک است و با شروع این تحلیل، ما تصمیم گرفتیم روی روغن‌های روان‌کننده موتورها تمرکز کنیم.»

هدف گرافن XT ثبت اختراع تولید گرافن از طریق فرآیندی نوآورانه برای تولید کالاهایی برای استفاده تجاری بود. روغن روانکاری که ما تولید می کنیم بسیار نوآورانه است. عملکرد موتور را تا 5% افزایش می‌دهد، مصرف سوخت را تا 30% کاهش می‌دهد، انتشار CO2 در جو را کاهش می‌دهد. به طور خلاصه، این یک وضعیت برد-برد برای کاربر و محیط است. به گفته آقای لیگی، توسعه روغن‌های روان‌کننده در دنیایی که به سمت نیروی محرکه هیبریدی و الکتریکی است، ممکن است یک انتخاب کوته‌نگر به نظر برسد، اما این متفاوت است. ما فوراً سیستم را به برق تغییر نخواهیم داد و در این بین، می‌توان با استفاده از روغن‌های گرافن به بهبود محیط زیست کمک کرد. همچنین باید گفت که موتورهای الکتریکی می توانند از نوآوری ما بهره ببرند. موتورهای الکتریکی نیازی به تجمع بارهای الکترواستاتیکی ندارند. استفاده از روغن‌ها یا پوشش‌های گرافنی که رسانای الکتریکی هستند، تخلیه تخلیه‌های الکترواستاتیک را تسهیل می‌کند. این نوع نانوتکنولوژی نه تنها در موتورها بلکه در تمام سیستم‌هایی که از چرخ دنده‌ها استفاده می‌کنند و در جاهایی که اصطکاک وجود دارد، قابل استفاده است.

در طول سال‌ها، مشخص شد که گرافن زمانی که به‌عنوان یک پوشش روی مواد موجود استفاده می‌شود، بسیار مؤثرتر است تا به عنوان یک جزء منفرد. با پوشش دادن مواد در گرافن، ساختار شیمیایی بدون تغییر باقی می ماند. با این حال، ویژگی‌های ماده اصلاح می‌شود که ویژگی‌های گرافن، مانند مقاومت یا هدایت الکتریکی را به دست می‌آورد.

Graphene XT اخیراً یک پتنت بین‌المللی در مورد پوشش‌های گرافن ارائه کرده است که سناریوهای هیجان‌انگیزی را به‌گونه‌ای باز می‌کند که به طور فزاینده‌ای به دنبال پایداری زیست‌محیطی است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *