نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 11:47 ب.ظ

راه رسیدن به بهره وری و رفاه بیشتر در افریقا

راه رسیدن به بهره وری و رفاه بیشتر در افریقا

10 اوت 2023 -نوشته شده توسط Mayowa Kuyoro و Acha Leke

تا سال 2050، حدود 25 درصد از جمعیت جهان از قاره افریقا خواهند بود. اکنون چه کاری می توان برای حمایت از زیرساخت های اموزشی افریقا، منابع فراوان و نواوری های تکنولوژیکی انجام داد؟ در این قسمت از پادکست مک کینزی، شریک مک کینزی Mayowa Kuyoro و شریک ارشد Acha Leke جزئیات اخرین تحقیقات خود را در مورد افریقا به اشتراک می گذارند و نقاط قوت و دارایی های این قاره را که می تواند به ان کمک کند تا بهره وری خود را بهبود بخشد و اقتصاد خود را تقویت کند. انها به میزبان و مدیر تحریریه Roberta Fusaro می پیوندند.

اما در ابتدا، مدیر جهانی ریسک ژئوپلیتیکی مک کینزی، زیاد حیدر، اینجاست تا به ما یک به روز رسانی سریع در مورد وضعیت فعلی ژئوپلیتیک جهان ارائه دهد.

لوسیا ریلی: اب و هوای ژئوپلیتیکی به وضوح همچنان بی ثبات و پیچیده است. در مورد برخی از نکات کلیدی از تحولات اخیر در جنگ اوکراین صحبت کنید.

زیاد حیدر: مهمتر از همه، ابعاد انسانی این جنگ با تلفات و پناهندگان ادامه دارد. رنج انسان را نمی توان اغراق کرد.از نظر لحظات کلیدی که از اخرین باری که ما صحبت کردیم رخ داده است، دو مورد به ویژه وجود دارد: نشست ناتو که در طول تابستان اتفاق افتاد و تعلیق اشکار معامله غلات دریای سیاه.

از نظر اجلاس، ما در چند چیز صفر هستیم. اول، اعضای ناتو همچنان حمایت خود را از اوکراین در مواجهه با درگیری ها ابراز می کنند و حمایت خود را از اموزش و تجهیزات نظامی حفظ می کنند. در عین حال، سوالاتی در مورد ماهیت این تجهیزات نیز وجود داشت – یک نقطه بحث مداوم.

بعد دیگر این نشست مسئله عضویت اوکراین در ناتو بود. این نشست با این احساس به پایان رسید که اوکراین به ناتو تعلق دارد. اما روند عضویت به طور رسمی پس از براورده شدن شرایط خاص اغاز خواهد شد و این جدول زمانی است که اوکراین می خواهد تسریع شود.

    لوسیا ریلی: تا انجا که به مسائل بشردوستانه مربوط می شود، شما به خروج روسیه از توافق غلات با اوکراین اشاره کردید. این برای جمعیت های اسیب پذیر در جنوب جهان و جاهای دیگر چه معنایی دارد، اما همچنین برای ثبات ژئوپلیتیکی به طور کلی؟

زیاد حیدر: اوکراین و روسیه هر دو تامین کنندگان مهم غلات و گندم در سطح جهانی و حتی فراتر از ان بوده اند. در سنگاپور، جایی که من نشسته ام، اوکراین منبع مهمی از تخم مرغ و روغن پخت و پز افتابگردان بود.

این درگیری مانع از توانایی اوکراین برای صادرات این محصولات از طریق دریای سیاه شد، جایی که بسیاری از بنادر ان هستند. در ماه ژوئیه گذشته، ترکیه و سازمان ملل متحد با میانجیگری ترکیه توافقی را برای اجازه حمل برخی محصولات غلات از اوکراین از طریق دریای سیاه انجام دادند.این توافق در ماه جولای به حالت تعلیق درامد یا منقضی شد.

اتفاقا، ما همچنین تغییرات اب و هوایی و الگوهای اب و هوایی النینو را داریم. علاوه بر این، ما می بینیم که کشورها همچنان اقدامات محدود کننده ای را بر محصولات اعمال می کنند. در هند، ما فقط دولت را مجبور به اعلام محدودیت در صادرات برنج غیر باسماتی کردیم.

لوسیا ریلی: بیایید به چین  برویم. ما تعدادی از دستیاران ارشد رئیس جمهور بایدن را دیده ایم که تابستان امسال به پکن پرواز می کنند. برخی از نتایج مذاکرات اخیر چیست؟

زیاد حیدر: خط بالا در اینجا این است که نتایج هیچ یک از این جلسات به اندازه ای نیست که در حال حاضر کانال های رسمی سطح بالا وجود دارد که به هر دو طرف اجازه می دهد تا به زمینه هایی فکر کنند که ممکن است بتوانند همکاری کنند.یک دیدار غیر رسمی و کاملا قابل توجه، بازدید وزیر امور خارجه سابق هنری کیسینجر بود. کیسینجر نقش کلیدی در بازنمودن چین برای سفر نیکسون به انجا در سال 1972 و عادی سازی روابط داشت.حالا در سن صد سالگی، او به چین بازگشته بود. او با رئیس جمهور شی و وزیر دفاع چین دیدار کرد.تلاش برای ایجاد یک طبقه ادامه دارد. اما در کنار ان، ما در یک محیط استراتژیک پر تنش بین دو طرف نیز هستیم.

لوسیا ریلی: وضعیت مقررات جدید که بر شرکت های چند ملیتی فعال در چین تاثیر می گذارد چیست؟

زیاد حیدر: یکی از مقرراتی که از طرف ایالات متحده صادر می شود، محدودیت در صادرات تراشه ها است.

ما همچنین تعدادی از مدیران عامل شرکت های تراشه پیشرو امریکایی را دیدیم که به واشنگتن دی سی سفر کردند تا دیدگاه های خود را بیان کنند، زیرا در کنار رقابت ژئوپلیتیکی، چین یک بازار مهم است. اخیرا شاهد بودیم که دولت چین مقررات صادراتی، کنترل صادرات ژرمانیوم و گالیم را که عناصر مهم اکوسیستم نیمه هادی هستند، وضع کرده است.صادقانه بگویم، یک موضوع پایدار در هر دو طرف وجود دارد، حساسیت داده های دولت چین. چین تعریف امنیت داده ها را گسترش داده است تا شامل داده هایی شود که می تواند نه تنها به خطر انداختن اسرار دولتی بلکه منافع ملی را نیز به خطر بیاندازد. این تغییر، از “اسرار دولتی” به “منافع ملی”، مهم است، زیرا نوع داده هایی را که اکنون حساس هستند، گسترش می دهد.

این چیز دیگری است که شرکت ها باید با ان مقابله کنند. داده ها یک فضای کلیدی برای تماشا از نظر چگونگی راه رفتن شرکت ها در این طناب های تنگ در ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا است.

لوسیا ریلی: خیلی ممنون که به ما ملحق شدید.

زیاد حیدر: متشکرم.

لوسیا ریلی: و در حال حاضر، جمعیت جوان و رو به رشد، زمین غنی از منابع و پیشرفت تکنولوژیکی – قاره افریقا برای بازسازی فرصت های اقتصادی خود اماده است.

روبرتا فوسارو: اچا و مایووا، شما هر دو در میان نویسندگان گزارش گسترده مک کینزی در مورد اقتصاد افریقا و انچه در قاره، کشور، شهر و سطح شرکت اتفاق می افتد، بودید. من می خواهم به داده ها و جزئیات برسم. اما فقط برای تعیین زمینه مناسب برای گفتگو، هیچ “افریقای یک” وجود ندارد، درست است؟

آچا لکه : حق با شماست. یکی از پیام های کلیدی این است که هیچ افریقا وجود ندارد. افریقا امروز یک اقتصاد 2.5 تریلیون دلاری است. بیش از 1.3 میلیارد نفر است. اما در 54 کشور پخش شده است. مردم تمایل دارند ان را به عنوان یک گروه یکپارچه در نظر بگیرند، اما انها بسیار متفاوت هستند.

    روبرتا فوسارو: این گزارش قاره را به چهار گروه از کشورها سازماندهی می کند: تولید کنندگان سازگار، شتاب دهنده های اخیر، کاهش اخیر و تولید کنندگان اهسته. ایا می توانید این توصیفات را توضیح دهید؟

آچا لکه:  شما تولید کنندگان ثابتی دارید که رشد انها برای 20 سال بالاتر از حد متوسط بوده است. شما مجموعه ای از کشورها را دارید که شتاب دهنده های اخیر هستند، که رشد خود را در ده سال گذشته تسریع کرده اند. شما اخیرا کاهش سرعت را دارید. و شما تولید کنندگان اهسته ای دارید که فقط برای 20 سال به ارامی رشد کرده اند.

روبرتا فوسارو: داده ها در مورد رشد یا عدم رشد در این گروه ها چه می گویند؟

آچا لکه:  تعدادی از چیزها. حدود نیمی از افریقا در کشورهای بالاتر از حد متوسط زندگی می کنند. انها در ده سال گذشته بالاتر از حد متوسط رشد کرده اند. اما این کشورها تنها یک چهارم تولید ناخالص داخلی افریقا را تشکیل می دهند، زیرا انها در درجه اول کشورهای کوچکتر در شرق و غرب افریقا هستند.انچه میانگین رشد را کاهش داده است این واقعیت است که شش اقتصاد برتر نیجریه، مصر، مراکش، افریقای جنوبی، الجزایر و انگولا همگی کند شدهاند.

روبرتا فوسارو: جالب است. این گزارش در برابر پس زمینه بدبینانه کاهش تولید ناخالص داخلی و بهره وری عقب مانده در افریقا باز می شود. با این حال، پیام به طور کلی اساسا مثبت است. چرا نسبت به اینده قاره خوشبینی، اچا؟

آچا لکه:  از هر شش نفر در جهان یک نفر از افریقا است. تا سال 2050 این رقم به 2.5 میلیارد نفر خواهد رسید. این تقریبا یک نفر از هر چهار نفر در جهان است. از سوی دیگر، این سریعترین منطقه شهری در جهان است. پانصد میلیون نفر تا سال 2040 از روستاها به شهرها نقل مکان خواهند کرد.

روبرتا فوسارو: بنابراین جمعیت عظیم به علاوه شهرنشینی سریع. این برای کسب و کار چه معنایی دارد؟

آچا لکه:  به عنوان بخشی از کار ما، ما شرکت های میلیارد دلاری را در افریقا شناسایی کرده ایم. ما انها را قهرمان افریقا می نامیم. اینها شرکتهایی هستند که یک میلیارد دلار یا بیشتر درامد دارند بخشهای خصوصی، شرکتهای بخش دولتی، شرکتهای دولتی، شرکتهای چندملیتی.

جالب توجه است، وقتی من و مایوا این گزارش را ارائه می دهیم، همیشه این سوال را می پرسیم، “فکر می کنید افریقا چند شرکت میلیارد دلاری دارد؟” و در بیشتر موارد، ما جایی بین 50 تا 100 می شنویم. اما پاسخ 345 است (بنابراین ان را 350 بنامید). بدیهی است، دیدگاه شما در مورد افریقا متفاوت است اگر فکر می کنید 50 شرکت یک میلیارد دلار یا بیشتر از 350 دلار درامد دارند. بنابراین قطعا پویایی در اقتصاد وجود دارد، و این دلیل دیگری برای خوشبینی است.

روبرتا فوسارو: مایوا، ایا برداشت خوشبینانه مشابهی یا افکار دیگری برای اضافه کردن در انجا دارید؟

مایا کویورو :  در طول پنج سال گذشته، میزان سرمایه گذاری هایی که در شرکت های فناوری در افریقا انجام شده است، از رشدی که در سایر نقاط جهان دیده ایم پیشی گرفته است. در واقع حدود 20 برابر رشد کرده است. و این فقط یک حوزه خوش بینی است.شما حتی پایین تر می روید و شرکت های کوچک و متوسط را می بینید که موتورهای اقتصاد و رشد اشتغال ما هستند، و می بینید که با وجود سطح کلان کلی افریقا، خوش بینی های زیادی وجود دارد.

روبرتا فوسارو: حتی اگر روندهای خوشبینانه وجود داشته باشد، حقیقت این است که بهره وری هنوز پایین تر از جایی است که باید باشد. برخی از علل کاهش بهره وری چیست؟

آچا لکه:  در گزارش، ما یک دیدگاه 30 ساله داشتیم. اگر به انچه در دهه 1990 اتفاق افتاد نگاه کنید، تولید ناخالص داخلی در افریقا حدود 2.7 درصد رشد کرد، اما جمعیت تقریبا 12.7 درصد رشد کرد. بنابراین خالص به شبکه، ما هیچ پیشرفتی نداشتیم.و سپس سال 2000 امد، و تولید ناخالص داخلی به 5.1 درصد رسید. این چیزی است که مردم ان را دوره “افزایش افریقا” می نامند. همه در مورد ان هیجان زده شدند، زیرا بهره وری افزایش یافته است. تمام 30 اقتصاد برتر افریقا در حال رشد بودند.

با این حال، در ده سال گذشته، سخت تر بوده است. بهره وری برای مدت طولانی در سراسر قاره یک مسئله بزرگ بوده است. علاوه بر این، هر بخش در افریقا، چه خدمات، کشاورزی، منابع یا تولید، دارای کمترین بهره وری یا دومین بهره وری در هر منطقه در جهان است.چالش بزرگ ما این است: چگونه رشد را دوباره شعله ور می کنید؟ رشد بیش از حد توسط قیمت کالاها و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قاره هدایت می شد. ما باید ان را به گونه ای دوباره روشن کنیم که بخش های خود را به طور ساختاری تغییر دهیم و واقعا به بهره وری بپردازیم.

روبرتا فوسارو: مایووا، ایا می توانیم کمی در مورد بخش خدمات صحبت کنیم؟ چگونه می توانیم بهره وری را در انجا افزایش دهیم؟

مایا کویورو : کشورهای مختلف نقاط شروع متفاوتی دارند. در اینجا فقط برخی از قطعات کلی است که ما فکر می کنیم می تواند به بهره وری کمک کند.اولین مورد ، که برای قلب من بسیار عزیز است، دیجیتال و تکنولوژی است. من واقعا معتقدم که تکنولوژی می تواند راهی برای حل مشکلات قاره با راه حل های افریقایی باشد.

دوم، توسعه  استعداد است. ما می توانیم به نیروی کار رو به رشد کمک کنیم تا مهارت هایی را که کارفرمایان نیاز دارند، به دست اورند. این نه تنها توسعه استعداد برای افریقا بلکه برای بقیه جهان است.

روبرتا فوسارو: مایووا، ایا می توانید نمونه ای از اینکه چگونه دیجیتالی شدن بیشتر می تواند بهره وری را بهبود بخشد، ارائه دهید؟

مایا کویورو : اجازه دهید از خدمات بانکی یا مالی استفاده کنم، جایی که من کمی از وقتم را تمرکز می کنم. فرصت های باورنکردنی وجود دارد، و ما در حال حاضر شروع به دیدن اینکه چگونه تکنولوژی به بهبود بهره وری کمک می کند. در این زمینه ها، ما می بینیم که چگونه تلفن های همراه و اینترنت به مشتریان جدید کمک می کنند.

دوم، همچنین می تواند به ارائه دهندگان خدمات مالی کمک کند تا کارامدتر باشند و در فرایندهای پشتیبان خود بیشتر کار کنند. سوم، تکنولوژی ارائه دهندگان را قادر می سازد تا مجموعه داده های بزرگ را برای خدمت بهتر به مشتریان خود بسازند، ذخیره و تجزیه و تحلیل کنند. بنابراین فقط در یک صنعت، با نگاه کردن به یک اهرم، شما می توانید فرصت های عظیمی برای بهبود را ببینید.

آچا لکه: من فقط به بخش دیگری فکر می کردم: اموزش. حقیقت این است که، اگر به نفوذ اموزش عالی در افریقا نگاه کنید، بسیار پایین تر از هند است. اگر بخواهیم با سطح نفوذ اموزش عالی هند مطابقت داشته باشیم، باید برای ۵۰ سال اینده هر ساله ۲۵ مدرسه به اندازه دانشگاه هاروارد بسازیم. این اتفاق نمی افته بنابراین پاسخ باید دیجیتال باشد. و شما تعدادی از بازیکنان را می بینید که می ایند و اموزش با کیفیت بالا را با کسری از هزینه ارائه می دهند.

در حال حاضر، به ویژه در قاره ای که بسیاری از مردم در واقع درامد زیادی ندارند، قادر به ارائه تحصیلات دانشگاهی برای حداکثر 1000 تا 2000 دلار در سال (در مقابل 80،000 دلاری که باید در ایالات متحده پرداخت کنید) به طور قابل توجهی است. برخی از این بازیکنان امروزه 100،000 تا 200،000 مهندس نرم افزار را به طور همزمان اموزش می دهند، همه از طریق استفاده از تکنولوژی.

روبرتا فوسارو: به عنوان مکمل استعداد، من فکر می کنم ما باید در مورد تولید داخلی و صادرات بحث کنیم. چند کشور در حال حاضر شروع به رشد توانایی ها و ظرفیت های تولید خود کرده اند. مکان هایی مانند اتیوپی، گابن و غنا به ذهن می ایند. اما رشد تولید عقب مانده است. چالش های اینجا چیست؟

آچا لکه:  امروزه افریقا تنها 2 درصد از کل تولید تولید جهانی را تشکیل می دهد. علاوه بر این، تنها 0.6 درصد از واردات کالاهای تولیدی در سراسر جهان در واقع از افریقا است. پس واقعا دست کم گرفته شده است.

ما چالش های ان را در طول کووید دیدیم، زمانی که ما قادر به دسترسی به ونتیلاتورها، کیت های ازمایش و سپس واکسن ها رسیدیم. این به این دلیل است که ما انها را به صورت محلی تولید نمی کنیم و باید به بقیه جهان تکیه کنیم تا انها را به ما ارائه دهیم.در طول چند سال گذشته، فشار و تمرکز زیادی بر تغییر بخش تولید به دو روش وجود داشته است. یکی برای خودکفایی است: فکر کردن از طریق کالاهایی که می خواهیم مطمئن شویم که تولید می کنیم. چرا ما هنوز 71 درصد گندم خود را وارد می کنیم در حالی که مناطق زیادی در افریقا وجود دارد که می توانیم گندم پرورش دهیم؟

یکی از مشتریان من همیشه در مورد اینکه چگونه، هنگامی که شما یک محصول را وارد می کنید، در واقع شغل صادر می کنید، صحبت می کند. شغل ها از هر کجا که محصولات از ان امده اند ایجاد می شوند. پس چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که ما تولید محلی و ایجاد شغل؟ این یکی از بزرگترین الزاماتی است که ما به عنوان یک قاره داریم.بعد دوم تولید، ارزش افزوده است. ما همه این منابع طبیعی را در قاره داریم، اما قبل از صادرات انها ارزش بسیار کمی به این منابع اضافه می کنیم. ما فقط انها را از زمین بیرون می اوریم و صادر می کنیم.

روبرتا فوسارو: ایا نمونه های خاصی از بهبود تولید وجود دارد که بتوانید با شنوندگان ما به اشتراک بگذارید؟

آچا لکه اگر به جمهوری دموکراتیک کنگو نگاه کنید، منابع زیادی دارد – به ویژه بسیاری از مواد معدنی انتقال انرژی. بنابراین روی مقدار زیادی لیتیوم نشسته است. در گذشته، انچه اتفاق می افتاد این بود که کسی می امد و لیتیوم را استخراج می کرد و ان را صادر می کرد.به جای معدن و صادرات، ما شاهد فشار، تفکر و تعهد بسیار بیشتری از سوی دولت و بخش خصوصی برای ساخت یک کارخانه باتری در جمهوری دموکراتیک کنگو برای تولید این باتری ها هستیم.

مایووا کویورو: ما نه تنها باید تولید را حل کنیم، بلکه باید این کار را به شیوه ای رقابتی انجام دهیم. لازم نیست همه یک چیز را تولید کنند. ما همچنین باید یاد بگیریم که با خودمان بهتر تجارت کنیم و ارتباط را در سراسر قاره بهبود ببخشیم.در حال حاضر، ما کمترین تجارت را انجام می دهیم. این کمتر از 17 درصد در افریقا است، در مقایسه با 60 درصد در اروپا و 30 درصد در امریکای لاتین. بنابراین اطمینان از اینکه ما ارتباطات را در سراسر کشورهای افریقایی بهبود بخشیده ایم، می تواند به طور غیرمستقیم به بهره وری کمک کند، زیرا یک بازار اسیر برای کالاهای تولیدی منطقه ای وجود دارد.

آچا لکه: به نیجریه نگاه کنید. بیست سال پیش، نیجریه تک تک کیسه های سیمان را وارد می کرد. هیچ سیمانی تولید نکرد، درسته؟ رئیس جمهور در ان زمان نزد یکی از بزرگترین واردکنندگان رفت و گفت، “چه چیزی برای تولید سیمان محلی لازم است؟”

و انها این سیاست جایگزینی واردات را مطرح کردند و گفتند، “ما فقط به افرادی مجوز واردات می دهیم که به ما نشان دهند یا بتوانند به ما نشان دهند که کارخانه های سیمان می سازند.” و مجوز مقدار مشخصی را تعیین می کند که می تواند هر ساله وارد شود، و این مقدار به گونه ای کاهش می یابد که تا سال چهارم – زمانی که کارخانه ها باید راه اندازی و راه اندازی شوند – دیگر نمی توانند واردات کنند.

داستان کوتاه، امروز نیجریه تولید سیمان به اندازه کافی برای بازار خود را به علاوه صادرات. این یک صادر کننده سیمان خالص است. در این فرایند، ثروتمندترین مرد سیاه پوست جهان، الیکو دانگوت را ایجاد کرد و از طریق ان نیز شغل های زیادی ایجاد کرد.بسیاری از دولت های ما از این رویکرد استفاده می کنند. این در هر بخش کار نمی کند، اما با گذشت زمان شما باید اطمینان حاصل کنید که این بازیکنان در سطح جهانی رقابت می کنند، نه فقط در سطح محلی یا منطقه ای.

روبرتا فوسارو: در این گزارش، شما چند چالش را به هم مرتبط می کنید: افزایش بهره وری تولید در افریقا و شاید این مسئله بزرگتر و عجیب تر برای رسیدگی به تغییرات اب و هوایی. ایا می توانید کمی در مورد چگونگی ارتباط این چیزها صحبت کنید؟

آچا لکه : برخی از مکالمات در افریقا تمایل دارد، “ما به اندازه زیادی الوده نیستیم. ما زیاد کمک نمیکنیم. پس چرا ما اینقدر تحت تاثیر قرار میگیریم؟» بحث ما با مشتریان ما این است: “فرصت های تجاری جالبی در اینجا وجود دارد که ما واقعا می توانیم از ان استفاده کنیم. پول زیادی به فضا سرازیر می شود و شغل های زیادی وجود دارد که می تواند ایجاد شود. “

ما گزارش قبلی را انجام دادیم که در ان ما در واقع هشت فرصت مختلف تولیدی را بررسی کردیم که حدود 2 میلیارد دلار درامد در سال ایجاد می کند و 700،000 شغل در قاره ایجاد می کند. این همه چیز از مونتاژ سیستم های خورشیدی خارج از شبکه و میکروگرید گرفته تا یکی از انها بود که این روزها شاهد ان هستیم: وسایل نقلیه دو چرخ الکتریکی.

ما همچنین شاهد فشار زیادی در هیدروژن هستیم. ما در این فضا کاملا فعال هستیم، و تعدادی از کشورها، مانند نامیبیا، واقعا بر روی تامین هیدروژن سبز برای جهان تمرکز دارند. به عنوان یک قاره، ما می توانیم بیش از 100 میلیارد دلار در سال از طریق اعتبارات هیدروژن و کربن تولید کنیم. بنابراین فرصت های بزرگی از دیدگاه تغییرات اب و هوایی وجود دارد. اما این نیاز به تغییر ذهنیت دارد تا فکر کنیم که چگونه فرصت را در مقابل فکر کردن در مورد تهدید ان برای ما به دست اوریم.

مایا کویورو :  همانطور که گفت، این تهدید تغییرات اب و هوایی نیست، بلکه فرصت هایی است که برای ما برای انجام کارها به شیوه ای متفاوت باز می شود. حتی به عنوان یک قاره، ما با منابع سبز فراوان که می توانیم از ان استفاده کنیم، برکت یافته ایم. افریقا 93 درصد ذخایر پلاتین را دارد. این کشور تقریبا نیمی از ذخایر کبالت و منگنز جهان و همچنین مس و لیتیوم را دارد. بنابراین فرصت های سخاوتمندانه ای وجود دارد که انتقال اب و هوا می تواند برای ما در داشتن سرنوشت ما باز شود.

روبرتا فوسارو: از نظر بهره وری، چگونه بخش منابع می تواند کارامدتر، موثرتر و سازنده تر شود؟

آچا لکه:  بخش منابع در واقع برای قاره مهم است. این حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی امروز را تشکیل می دهد که از 14 درصد کاهش یافته است. بهره وری در بخش منابع در واقع 5 درصد در سال در طول ده سال گذشته کاهش یافته است. اما در کشورهایی مانند نیجریه، 60 درصد از درامد دولت و 90 درصد از ارز خارجی را تشکیل می دهد. حقیقت این است که عملکرد ضعیفی نیز داشته است. این بخش نیز نیاز به اصلاحات دارد.

روبرتا فوسارو: چه چیزی باعث کاهش می شود؟ من می خواهم روندهای کلانی را که ممکن است بر این موضوع تاثیر بگذارد درک کنم.

آچا لکه:  این کاهش به دلیل دو چیز بود. بخشی از ان این است که قیمت منابع کاهش یافته است، اما حجم تولید نیز نقش داشته است. بنابراین ما یک مسئله اساسی بهره وری در مورد تولید برخی از این منابع داشتیم، چه منابع معدن و چه منابع نفت و گاز. ما نتوانستیم حجمی را که جهان خواستار ان بود تولید کنیم. بنابراین، مناطق دیگر این تقاضا را براورده کردند. این بخشی از مشکل ما بوده است.

ما قبلا در مورد هیدروژن صحبت کردیم، و اکنون فرصت بزرگی برای ارائه هیدروژن سبز برای جهان وجود دارد. نامیبیا و چند کشور دیگر در بسیاری از ان نشسته اند. بنابراین تمرکز بر انچه که ما باید انجام دهیم برای ادامه افزایش تولید در حالی که عملیات کربن زدایی است.

روبرتا فوسارو: مایووا، چگونه توسعه استعداد می تواند در اینجا نقش داشته باشد؟

مایا کویورو  استعداد برای افریقا حیاتی است. من قبلا گفته بودم، ما قصد داریم میلیون ها نفر را به نیروی کار اضافه کنیم. چیزی که من اشاره نکردم این است که چین در واقع شاهد کاهش جمعیت در سن کار خود بوده است. اروپا و ایالات متحده مسطح هستند و امریکای لاتین نیز نسبتا مسطح است. بنابراین استعداد برای جهان در واقع از افریقا خواهد امد. با توجه به این زمینه، این یک نعمت است، اما باید به روش درست مهار شود.

ما باید اطمینان حاصل کنیم که استعداد خود را توسعه می دهیم. ضرورت مطلق برای همه ذینفعان این است که چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که بین مهارت های استعداد افریقا و مهارت هایی که افریقا و کارفرمایان جهان نیاز دارند، مطابقت دارد.

اچا لکه: چیزی که من از دیدنش شگفت زده شدم این بود که چین در این دوره ۲۰۰ میلیون نفر را به نیروی کار از دست خواهد داد. و من اساسا معتقدم، به نقطه Mayowa، اگر ما ان را درست انجام دهیم، بزرگترین صادرات ما از قاره دیگر منابع نخواهد بود. این استعداد ما خواهد بود اما استعدادها مجبور نخواهند بود سواحل ما را ترک کنند تا این خدمات را ارائه دهند.

بنگلور بعدی جهان در اینجا ساخته خواهد شد. این خدمات دیجیتال را برای بقیه جهان ارائه می دهد که همه انها در خارج از افریقا مستقر هستند. اما این مستلزم ان است که استعداد ما ماهر و اموزش دیده برای ارائه این خدمات باشد.

روبرتا فوسارو: چه نوع بهترین شیوه ها در توسعه استعداد در حال ظهور است؟

آچا لکه:  یک مثال ALX است، موسسه ای که در درجه اول اموزش ترک تحصیل در دبیرستان است. این اموزش های کوتاه مدت را انجام می دهد اما بسیار متمرکز بر اموزش اشتغال است. این دوره ها معمولا سه تا هشت هفته و گاهی اوقات 12 هفته است و به عنوان مثال نمایندگان فروش بیمه و فروشندگان بانک را پوشش می دهد.

امروز، ALX در حال اموزش 100،000 مهندس نرم افزار در سراسر قاره در یک برنامه اموزشی تمام ساله است. همه چیز دیجیتال است و همه انلاین است. بسیاری از دانش اموزانی که از این برنامه فارغ التحصیل شده اند، با برخی از شرکت های بزرگ فناوری در ایالات متحده کار می کنند. اما انها از قاره به انها خدمت می کنند.

روبرتا فوسارو: کشاورزی همچنان ستون فقرات بسیاری از اقتصاد افریقا است که کمتر از 70 درصد از مردم را در مناطق روستایی استخدام می کند و 15 درصد از کل ارزش افزوده افریقا را تشکیل می دهد. چالش ها و فرصت های بهره وری در بخش کشاورزی چیست؟

مایا کویورو : کشاورزی یکی از پایین ترین بخش های بهره وری در سراسر قاره است، و در واقع به همین دلیل است که شما می بینید بسیاری از مردم زمین های کشاورزی را ترک می کنند و به شهرها و تجارت می روند.اوضاع در حال بهبود است اما می تواند بهتر شود. پتانسیل زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، 480 تا 840 میلیون هکتار زمین کشاورزی دست نخورده در قاره وجود دارد. ما باید بفهمیم که چگونه بهره وری عملیات فعلی خود را افزایش دهیم.

یک راه این است که در واقع روش های کشاورزی ما را بهبود بخشد و به تولید با ارزش بالاتر تبدیل شود – بنابراین نه تنها گندم را رشد می دهد بلکه نان را نیز تولید می کند. مسئله دوم این است که هنگامی که چیزی را رشد می دهید یا تولید می کنید، باید ان را نیز حرکت دهید. سیستم های حمل و نقل و تدارکات ما جایی نیستند که باید باشند. به عنوان مثال، در نیجریه، شما می شنوید که حدود 50 درصد از گوجه فرنگی ها – و من از گوجه فرنگی عمدا استفاده می کنم زیرا نیجریه ای ها مانند برنج جولف هستند و گوجه فرنگی یک عنصر کلیدی است – قبل از رفتن به بازار هدر می روند و خراب می شوند، زیرا انها نمی توانند تدارکات را به اندازه کافی خوب انجام دهند.نکته سوم این است که ما کشاورزان کوچک زیادی در قاره داریم. چگونه می توانید انها را جمع اوری کنید، چه از طریق معامله گران و جمع اوری انبار؟ این ممکن است به تولید بر روی میز مردم در داخل و خارج از قاره کمک کند.

ما بررسی ریاضی را انجام دادیم، و گفتیم، “اگر ما با انچه که اقتصاد هند و بخش کشاورزی بین دهه های 80 و 90 گذشت مطابقت داشته باشیم” – نه چندان دور – “ما به طور بالقوه می توانیم 200 میلیارد دلار به اقتصاد افریقا تا سال 2030 اضافه کنیم.” این تقریبا نیمی از ان چیزی است که مسیر فعلی نشان می دهد. بنابراین کشاورزی کلیدی است.

آچا لکه:  ما در واقع شاهد یک تغییر اساسی در افریقا به دور از کشاورزی هستیم. بیست سال پیش، کشاورزی 58 درصد افریقایی ها را استخدام کرد. در حال حاضر 49 درصد کارمند دارد.

همه اینها به خدمات رفته است. خدمات از 30 درصد اشتغال به 39 درصد رسیده است. ما باید بهره وری را در انجا افزایش دهیم زیرا می بینیم که افراد بیشتری به این فضا می روند. تولید در حال رشد است، بنابراین بهره وری در کشاورزی در حال افزایش است، هرچند از پایه بسیار پایین.

روبرتا فوسارو: پس چه کسی صاحب این است؟ چه کسی مسئول درک این روند و ایجاد تغییرات بر این اساس است؟

آچا لکه:  این گزارش برای طیف گسترده ای از ذینفعان مهم است. هر کسی نقش مهمی در انجام این کار دارد.

برای افریقایی ها، ما باید درک کنیم که با ما شروع می شود. ما باید در کشورهایمان سرمایه گذاری کنیم و در خط مقدم این رشد باشیم. ما همچنین به حمایت شرکایمان در سراسر جهان نیاز داریم.

بخش خصوصی نقش اساسی دارد. چیزی که ما در مورد ان صحبت نکردیم 345 میلیارد شرکت در افریقا امروز است. یک سوم انها شرکت های چند ملیتی خارجی هستند – بنابراین شرکت های تابعه افریقایی شرکت های چند ملیتی خارجی. این رقم بیشتر از سهم ان در سایر مناطق جهان است.بنابراین با ان مشتریان، مکالمه ای که ما داریم این است، “به افریقا به عنوان این شرکت تابعه کوچک شرکت جهانی خود فکر نکنید. شما نقش مهمی در قاره بازی می کنید. شما باید این را جدی بگیرید و بفهمید که چگونه می توانید به توسعه افریقا کمک کنید، نه فقط برای کسب درامد در افریقا.

روبرتا فوسارو: من فکر می کنم این به ما درک بهتری از پیچیدگی و ارتباط تمام تحقیقات و تمام یافته های ما می دهد. چه چیزی برای اقتصاد جهانی در خطر است اگر ما همه اینها را درست انجام دهیم؟ چگونه عملکرد افریقا برای کسانی که خارج از قاره هستند حیاتی است؟

آچا لکه افریقا خانه یک چهارم تا یک سوم جهان خواهد بود. این جایی است که جهان برای استعداد تبدیل خواهد شد. این همچنین یک بازار مصرف بزرگ است – تقریبا 3 تریلیون دلار یا بیشتر در هزینه های مصرف کننده در قاره.همچنین یک جمعیت جوان است. افریقا همه این منابع را دارد. نه تنها برخی از میراث، منابع سنتی، بلکه مواد معدنی انتقال انرژی، از لیتیوم به کبالت، و غیره. بنابراین درست کردن ان نه تنها برای افریقا بلکه برای جهان مهم است.

درباره نویسنده (ها)

مایووا کویورو

Mayowa KuyoroPartner، لاگوس

اچا لکه

Acha LekeSenior شریک، ژوهانسبورگ

زیاد حیدر مدیر جهانی ریسک ژئوپلیتیک مک کینزی در دفتر سنگاپور است. روبرتا فوسارو مدیر تحریریه در دفتر والتهام، ماساچوست است و لوسیا ریلی مدیر تحریریه جهانی و معاون ناشر انتشارات جهانی مک کینزی است و در دفتر نیویورک مستقر است.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *