نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 8:39 ق.ظ

فناوری بازیافت لباس ها به تازگی اختراع شده است

فناوری بازیافت لباس

1 نوامبر 2023 -توسط اورنلا لامبرتی و اریک راندولف

CETIA اولین شرکتی در جهان است که با ماشینی که کف کفش را تبدیل می کند ، زیرا قبلاً هیچ تقاضایی وجود نداشت.زباله ها و آلودگی های هنگفت ناشی از صنعت مد، بازیافت لباس ها را به یک اولویت تبدیل کرده است، اما تنها اکنون کارهای ساده ای مانند کشیدن کف کفش توسط ماشین ها انجام می شود.

CETIA، یک شرکت در جنوب غربی فرانسه بالاخره راه‌حل‌های مکانیکی را برای چالش‌های بازیافت لباس ارائه می‌کند.

تیم تحقیقاتی آن دستگاهی اختراع کرده است که از هوش مصنوعی برای اسکن لباس ها، شناسایی عناصر سخت مانند زیپ ها و دکمه ها و استفاده از لیزر برای برش آنها استفاده می کند.همچنین ماشینی ساخته است که کفش ها را در یک بازوی مکانیکی بزرگ می گیرد و کف آن را جدا می کند.

در دنیای سفرهای فضایی و واکسن‌ها، ممکن است این یک فناوری نسبتاً ابتدایی به نظر برسد، اما قبلاً هرگز انجام نشده بود.

Chloe Salmon Legagneur، مدیر CETIA گفت: “این یک سوال مرغ و تخم مرغ بود. هیچ کس کف کفشها را بازیافت نمی کرد زیرا ما نمی توانستیم آنها را از کفش جدا کنیم و هیچ کس آنها را جدا نمی کرد زیرا بازیافتی وجود نداشت.”

پیش از این، بازیافت‌کنندگان مجبور بودند کفش‌ها را ساعت‌ها بپزند تا چسب ذوب شود و سپس کف آن را با دست جدا کنند.

Legagneur گفت: “هیچ چیز شگفت انگیزی در کاری که ما انجام داده ایم وجود ندارد.”

“اما ما این کار را انجام دادیم.”

در حال حاضر، به سختی یک درصد از منسوجات در اروپا به لباس های نو تبدیل شده است.

CETIA توسط خرده فروشان بزرگی مانند Decathlon و Zalando که نیاز فوری به راه حل های صنعتی دارند، پشتیبانی می شود.بیشتر آنها به عنوان عایق مسکن، لایی یا آسفالت برای سنگفرش جاده ها ختم می شوند.

این امر  به این دلیل است که لباس‌ها معمولاً ترکیب پیچیده‌ای از مواد هستند که اگر امیدی به چرخاندن آن‌ها به لباس‌های جدید وجود داشته باشد، باید به دقت از هم جدا شوند تا الیاف در شرایط خوبی باقی بمانند.

CETIA می‌گوید که دستگاه لیزر هوش مصنوعی آن که معمولاً با دست انجام می‌شود، می‌تواند این کار را با سرعتی بسیار سریع‌تر انجام دهد که به سرعت در حال تکامل است زیرا فناوری را کامل می‌کند.همچنین دارای ماشین هایی است که می توانند لباس ها را بر اساس رنگ و ترکیب با سرعت یک در ثانیه مرتب کنند.

دلیل اینکه این اختراعات در نهایت ظهور می کنند این است که قوانین سخت جدید اروپایی قریب الوقوع است که شرکت های پوشاک را مجبور می کند از مقدار مشخصی از الیاف بازیافتی در لباس های خود استفاده کنند.

کار CETIA توسط خرده فروشان بزرگی مانند Decathlon و Zalando پشتیبانی می شود که فوراً به دنبال راه حل هایی در مقیاس صنعتی هستند.انگیزه های سیاسی نیز وجود دارد.

تمرکز CETIA بر آماده سازی منسوجات برای استفاده مجدد از طریق شناسایی و جداسازی پارچه ها است.

اگر فناوری بازیافت به آن اجازه دهد با 200000 تن زباله نساجی که در حال حاضر هر ساله به خارج از کشور ارسال می شود، دولت فرانسه پتانسیل مشاغل تولیدی جدید را می بیند.

تمرکز CETIA بر آماده سازی منسوجات برای استفاده مجدد است. شرکت های دیگر اکنون باید شروع به ذوب کردن کف های جدا شده و تبدیل آنها به کفش های جدید کنند.اما این اولین قدم مهم است.

Veronique Allaire-Spitzer از Refashion که مدیریت پسماند را هماهنگ می کند، گفت: «تا زمانی که ما سیستمی برای آماده سازی مواد برای بازیافت نداشته باشیم، بخش بازیافت در فرانسه نخواهیم داشت.

Legagneur گفت: “هیچ یک از اینها یک ایده جادویی نیست. این فقط یک عقل سلیم است.”

“اما این در مورد گرد هم آوردن مهندسان، تامین مالی و شرکت هایی است که به این راه حل ها نیاز دارند، و تنها اکنون است که این چیزها در حال جمع شدن است. ده سال پیش، هیچ کس آن را نمی خواست.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *