نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 7:16 ب.ظ

بازگشت بسیار کند به سوی سازگاری با محیط زیست

 در خبر ها آمده بود که یک شرکت سوئدی خودروی کوچک با حداکثر سرعت 55 را برای رفت و آمدهای شهری تولید می کند. این خودرو که برای رفت‌وآمدهای شهری طراحی شده است، دارای دو باتری حدود بیست کیلو است  و همچنین با یک ویژگی ایمنی کلیدی برای تقویت رانندگان این خودروهای کوچک در برابر تصادف طراحی شده است.

این خبر مرا بیاد دو موضوع انداخت .

یکی اینکه زمانی که من جوان بودم در اصفهان تاکسی های کوچکی وجود داشت که ساخت کارخانه فیات بودند و مصرف بسیار کمی داشتند و در کنارشان تاکسی های خطی بزرگی که به اصطلاح به آنها ویژه می گفتند  و همه خودرو های بزرگ هشت سیلندر آمریکایی بودند  .

خودوهای فیات در اصل بسیار کوچک ساخته می شدند زیرا بعد از جنگ جهانی دوم دولتهای سوسیالیست در ایتالیا بر سر کار بودند و عقاید خودرا داشتند . در عکس بالا نوعی از این خودروهای ایتالیایی بسیار زیبا را برای شما گذاشته ام .

در دهه ی هشتاد میلادی صنعت خودروی آمریکا با بحران مواجه شد علت آنها ورود خودروهای ژاپنی کم مصرف و ارزان قیمت با خدمات بسیار عالی بود . گروهی در آمریکا به ژاپن رفتند و با روش تولید تویوتا آشنا شدند و در بازگشت از آنجا نظریه تولید ناب را در صنعت خودرو ارایه نمودند . این امر باعث بهبود وضعیت شد .

دوم اینکه حدود بیست سال قبل در یک ملاقات با مدیر بزرگترین خودرو سازی کشور به او پیشنهاد کردم که بجای استراتژی تولید بیشتر استراتژی افزایش کیفیت را در صنعت خودرو جا بیندازند . جواب او این بود که برای رقابت با واردات ما باید هرچه بیشتر تولید کنیم . وضع امروز صنعت خودرو نشانگر این روش غلط است که هنوز هم مردم خسارات ناشی از آن را می پردازند .

 هنوز مردم دنیا کفاره راهبرد های غلط تولید کنندگان بزرگ صنعت خودرو را در رابطه با محیط زیست را می پردازند و  آنها حرکت شان برای بهبود و تطابق با استاندارد های محیط زیست بسیار کند است.

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *