نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:04 ب.ظ

مراکش قصد دارد به بازیگر کلیدی هیدروژن سبز تبدیل شود

27 سپتامبر 2023 -توسط اسماعیل بلاوعلی با دفاتر خبرگزاری فرانسه در شمال آفریقا-نمایی هوایی از آینه های خورشیدی در نیروگاه خورشیدی متمرکز نور 1 در خارج از شهر Ouarzazate

مراکش برنامه های بلندپروازانه ای را برای تبدیل شدن به برترین بازیگر آفریقای شمالی در بخش نوظهور “هیدروژن سبز” با برنامه هایی برای صادرات سوخت پاک به اروپا اعلام کرده است.

هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی پاک در نظر گرفته می شود که می تواند به جهان کمک کند تا سوخت های فسیلی را به تدریج حذف کند و انتشار کربن اتمسفر را در نبرد برای کاهش گرمایش جهانی کاهش دهد.

مراکش که در حال حاضر نیروگاه های خورشیدی بزرگی را راه اندازی می کند، همچنین امیدوار است که از هیدروژن سبز – نوعی که بدون سوزاندن سوخت های فسیلی ساخته می شود – برای بخش کود قابل توجه خود استفاده کند.

وزارت اقتصاد می گوید حدود 1.5 میلیون جریب (6000 کیلومتر مربع) از زمین های عمومی – تقریباً به اندازه کویت – برای گیاهان سبز هیدروژن و آمونیاک اختصاص داده شده است.

پادشاه محمد ششم از طرح ملی هیدروژن سبز با نام l’Offre Maroc پیشنهاد مراکش استقبال کرده و خواستار “اجرای سریع و کیفی” آن شده است.او در سخنانی در ماه ژوئیه، قبل از فاجعه زلزله در کشور، گفت که مراکش باید از “پروژه های مورد حمایت سرمایه گذاران بین المللی در این بخش امیدوارکننده” بهره ببرد.

رسانه های محلی از برنامه های سرمایه گذاری شرکت های استرالیایی، بریتانیایی، فرانسوی، آلمانی و هندی خبر داده اند.

هیدروژن را می توان با عبور جریان الکتریکی قوی از آب استخراج کرد.این فرآیند هیدروژن را از اکسیژن جدا می کند، فرآیندی که الکترولیز نامیده می شود.اگر انرژی مورد استفاده تمیز باشد – مانند خورشیدی یا باد – سوخت “هیدروژن سبز” نامیده می شود که خود در هنگام سوختن بدون انتشار است.

اما مشکلاتی وجود دارد: هیدروژن بسیار انفجاری است و ذخیره و حمل و نقل آن سخت است. این امر باعث شده تا خودروهای پیل سوختی هیدروژنی در رقابت با خودروهای الکتریکی با استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی به عقب بروند.با این حال، کارشناسان می گویند که هیدروژن سبز همچنین نقش مهمی در کربن زدایی صنایع انرژی بری دارد که به راحتی نمی توان آنها را الکتریکی کرد مانند فولاد، سیمان و مواد شیمیایی.برای مثال، نیرو دادن به کوره‌های بلند با هیدروژن، نوید ساخت «فولاد سبز» را می‌دهد.

هیدروژن همچنین می تواند به آمونیاک، برای ذخیره انرژی یا به عنوان یک ورودی اصلی در کودهای مصنوعی تبدیل شود.

مراکش در حال حاضر به دلیل ذخایر عظیم فسفات خود یک بازیگر اصلی در بازار جهانی کود است.پس از اینکه کمبود کود ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین باعث شد قیمت‌ها به 1000 یورو (1060 دلار) در هر تن برسد، سود برد.

اداره فسفات دولتی مراکش اعلام کرده است که قصد دارد به سرعت یک میلیون تن آمونیاک سبز از هیدروژن سبز تولید کند و این مقدار را تا سال 2032 سه برابر کند.تحلیلگران هشدار می دهند که مراکش هنوز راهی برای اجرای برنامه های بلندپروازانه کود سبز دارد.

سمیر راچیدی، مدیر مؤسسه تحقیقاتی مراکشی IRESEN، گفت: این بخش ” هنوزجنینی است و پروژه های بزرگ جهانی تا سه تا پنج سال آینده روشن نمی شوند.”

مزیت مراکش این است که در 15 سال گذشته به شدت روی انرژی پاک تمرکز کرده است.انرژی خورشیدی، باد و سایر انرژی های پاک 38 درصد از تولید را تشکیل می دهند و هدف این است که تا سال 2030 به 52 درصد برسد.

در حال حاضر هیدروژن سبز گرانتر از “هیدروژن قهوه ای” بسیار آلاینده است که با استفاده از زغال سنگ یا “هیدروژن خاکستری” تولید شده از گاز طبیعی ساخته می شود.

احمد ردا چمی، رئیس شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، به هفته نامه La Vie Eco گفت، هدف این است که تولید هیدروژن سبز را زیر 1 تا 2 دلار در هر کیلوگرم نگه دارد.

راچیدی از IRESEN گفت که مراکش با کمبود آب نیز باید برای این فرآیند نمک زدایی آب دریا را افزایش دهد.

او گفت که باید یک زنجیره ارزش صنعتی ایجاد کند که از کارخانه های شیرین سازی آب دریا برای الکترولیز، ذخیره سازی برق تا حمل و نقل و بازاریابی هیدروژن شروع می شود.

مراکش که قبلاً تحت تأثیر خشکسالی‌هایی قرار گرفته است که بخش کشاورزی آن را تهدید می‌کند، اعلام کرده است که قصد دارد هفت کارخانه نمک‌زدایی را به 12 تأسیسات موجود خود اضافه کند.

مراکش بر روی هیدروژن سبز با سایر کشورهای منطقه از مصر تا موریتانی رقابت می کند.

مشاوران تجاری Deloitte پیش‌بینی کرده‌اند که شمال آفریقا تا سال 2050 بزرگترین منطقه صادرکننده هیدروژن سبز در جهان خواهد بود و کارت‌های انرژی جهانی را تغییر می‌دهند.

رباح سلامی، مدیر کمیسیون انرژی های تجدیدپذیر الجزایر، گفت که الجزایر، یک صادرکننده عمده سوخت فسیلی، می تواند از “یکی از مهم ترین پتانسیل های جهان” در زمینه انرژی خورشیدی و بادی و زیرساخت های خط لوله گاز استفاده کند.

در حال حاضر، الجزایر تنها سه درصد از برق خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تولید می کند، اما سرمایه گذاری زیادی برای افزایش ظرفیت دارد.الجزایر نیروگاه های نمک زدایی متعددی دارد که ظرفیت آنها در سال 2030 به بیش از دو برابر تا دو میلیارد متر مکعب (حدود 70 میلیارد فوت مکعب) خواهد رسید.نقشه راه آن برای هیدروژن سبز «تولید یک میلیون تنی» را هدف قرار داده است.

سلامی گفت: صادرات به بازار اروپا و 250 هزار تن برای مصرف داخلی.

بلهاسن چیبوب، مدیر کل وزارت انرژی تونس گفت که تونس همچنین می خواهد وارد این معارضه شود، به شرط آنکه بتواند تولید انرژی های تجدیدپذیر خود را افزایش دهد.

این کشور امیدوار است که تولید برق پاک را از سه درصد در حال حاضر به 35 درصد تا سال 2030 برساند.

چیبوب پیش‌بینی کرد که اگر به این هدف برسد، «تا سال 2050 می‌تواند بین 5.5 تا 6 میلیون تن هیدروژن سبز به اروپا صادر کند».

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *