نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

19 اردیبهشت 1403 11:52 ب.ظ

آیا هوش مصنوعی به فناوری بزرگ کمک خواهد کرد تا بر علم تسلط یابد؟

07 سپتامبر 2023  – توسط رامون ویس، معاون سابق رئیس و استاد بازنشسته فعلی در فیزیک هسته ای نظری در موسسه سلطنتی فناوری KTH استکهلم

همانطور که ابزارهای هوش مصنوعی در دنیای علمی گسترش می یابند، ما این خطر را در پیش داریم که غول های فناوری بر علم “متا” حاصل تسلط پیدا کنند. رامون ویس از KTH استدلال می کند که زمان آن رسیده است که اطمینان حاصل شود که تحقیقات عمومی در حوزه عمومی باقی می ماند.

از زمان ظهور مدل‌های زبانی بزرگ مانند GPT-4، هوش مصنوعی توجه عموم و سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده است. رونق سرمایه گذاری در توسعه سیستم های هوش مصنوعی پیشرفته تر نفس گیر است. با این حال، تنها تعداد بسیار کمی از بازیگران جهانی مانند مایکروسافت، گوگل و اپل ممکن است در نهایت به دلیل مقیاس و قدرت بازار، بر بازار تسلط پیدا کنند. این که چگونه آینده علم، منبع قدرت هوش مصنوعی را شکل خواهد داد، تازه بحث شده است.

مواردی که در آن الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی توانسته‌اند مشکلاتی عمده ای را حل کنند، به خوبی شناخته شده‌اند. اما زمانی که سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته تمام متون علمی مرتبط را در یک زمینه واحد مانند پزشکی تامین می‌کنند، نتیجه چه خواهد بود؟ در این روش، یک پلتفرم واحد می‌تواند به دانشمندی «هوشمند» تبدیل شود که دانشی فراتر از دسترس هر انسانی به دست آورده است. به راحتی می توان تصور کرد که این دانش به دست آمده با هوش مصنوعی می تواند  درمان های پزشکی جدیدی ایجاد کند که ممکن است ثبت اختراع را امکان پذیر کند. این توسعه به علم و جامعه علمی کمک می کند تا دانش را پیش ببرند و احتمالاً از راه های جدید تحقیق حمایت کنند.

اما چه کسی مالک این «فرا علم» و «دانش متا» ایجاد شده توسط هوش مصنوعی خواهد بود؟ چه کسی از مزایای آن بهره خواهد برد؟ آیا این امر در دست چند شرکت خصوصی خواهد بود یا باید از دانش به دست آمده خود محافظت کنیم تا به نفع جامعه و عموم مردم باشد؟

اینها سوالاتی است که سیاستگذاران باید شروع به بررسی کنند، زیرا تأثیر هوش مصنوعی بر علم بسیار زیاد خواهد بود. از یک طرف، ما با استفاده از الگوریتم‌های AI/ML پشتیبانی می‌شویم که قادر به حل مشکلات خاصی هستند که تاکنون از دسترس دانشمندان بشری خارج است. بسیاری از توسعه علمی در مراحل افزایشی رخ می دهد، به این معنی که دانش قبلی انباشته شده راه را برای توسعه آینده هموار می کند. در عین حال، انباشت عظیم دانش علمی امروزه به حدی است که دانشمندان نمی توانند در زمینه های خود به روز باشند. مدل‌های زبان پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها و دانش علمی با پشتیبانی هوش مصنوعی می‌تواند کمک بزرگی به دانشمندانی باشد که تحقیقات خود را طراحی می‌کنند. همانطور که اخیراً در Nature گزارش شده است، در حال حاضر توسط بسیاری از محققان برای جستجوی ادبیات استفاده می شود. ارزیابان و داوران نیز ابزارهای جدیدی برای قضاوت پیشنهادات و ارزش نشریات در اختیار خواهند داشت.

فرا علم جدید

اما یک سوال واضح برای استفاده از توسعه علمی با پشتیبانی هوش مصنوعی، مالکیت است. پیشرفته‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی در دست تعداد کمی از بازیگران خواهد بود که ممکن است ادعای مالکیت این علم «متا» را داشته باشند – به عبارت دیگر، علم نحوه انجام علم.

با توجه به اینکه تحقیقات زیادی در حال حاضر به عنوان دسترسی آزاد منتشر می شود، موانع کمی برای نفوذ و جمع آوری اطلاعات مرتبط برای ایجاد دانش متا مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد. اگرچه بسیاری از نشریات تحقیقاتی توسط کپی رایت محافظت می شوند، اما دور زدن آن یا دسترسی به اطلاعات به روش های مختلف دشوار نخواهد بود. حتی ممکن است ردیابی مستقیم منابع دانش جدید تولید شده توسط هوش مصنوعی غیرممکن شود و مفهوم حق چاپ تا حدودی منسوخ شود. و از نظر عملی، دسترسی به ادبیات علمی هرگز به اندازه ظرفیت فنی – ابزارهای نرم افزاری، پایگاه های اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل، مربوط به حق چاپ نخواهد بود. برای این منظور، توسعه‌دهندگان بزرگی مانند مایکروسافت و اپل، با بودجه‌های انبوه تحقیق و توسعه و تسلط بر بازارهای جهانی، شروع خوبی دارند.

ما می‌توانیم مطمئن باشیم که در ردپای پلتفرم‌های هوش مصنوعی در حال رشد و توسعه‌یافته خصوصی، دانش متا و علم متا ظهور خواهند کرد. گام به گام، این پلتفرم‌ها در پزشکی، علم مواد و در نهایت به کل دنیای علوم طبیعی و علوم انسانی نفوذ خواهند کرد. ما در آستانه نیروگاه های علمی هستیم که متعلق به یک، دو یا سه شرکت و احتمالاً برخی از دولت ها هستند.

مگر اینکه جوامع علمی و نهادهای عمومی سیاست‌هایی را برای استفاده از فرادانش علمی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کنند، و اگر دسترسی به ادبیات علمی را تنظیم نکنند، ممکن است در موقعیت بسیار مخاطره‌ای قرار بگیریم. بازیگران جهانی می توانند از رهبری خود در فناوری های هوش مصنوعی برای تسلط بر توسعه علمی، بر اساس اولویت های خود و به دور از کنترل عمومی استفاده کنند.

چه چیز ی باید انجام شود؟

تاکنون، دولت ها فقط شروع به بررسی چنین موضوعاتی کرده اند. در بروکسل، رئیس جدید اداره کل تحقیقات کمیسیون اروپا در تابستان امسال، طرح‌هایی را برای واحدی که با مسائل مربوط به هوش مصنوعی در علم سروکار دارد، تهیه کرد، اما جزئیات هنوز در دسترس نیست.

با این حال، با توجه به قدرت نظارتی بروکسل، فضای زیادی برای ایجاد یک کارگروه خاص با علم وجود دارد.

جامعه ای که می تواند آن نقش را ایفا کند. اتحادیه اروپا احتمالاً تنها بازیگر جهانی است که می تواند اطمینان دهد که علم در حوزه عمومی و برای عموم باقی می ماند.

به نظر من، چند دستورالعمل کلیدی برای محافظت از پیشرفت علمی مبتنی بر هوش مصنوعی و تضمین خدمات آن به همه شهروندان است.

  • ایجاد یک پلتفرم مستقل با وظیفه توسعه دانش متا و علم متا را آغاز کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که خدمات این پلتفرم برای جامعه علمی، عموم مردم به طور گسترده باز است و متعهد به باز کردن علم و نوآوری باز است.
  • یک چارچوب نظارتی برای نحوه دسترسی و استفاده بازیگران خصوصی به بخش عمده ادبیات علمی ایجاد کنید.
https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *