نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 4:00 ب.ظ

چگونه خانه ها را بدون افزایش سیستم تهویه مطبوع خنک تر کنیم ؟

21 جولای 2023 -توسط عیسی لیزانا، نیکول میراندا و رادیکا خوسلا،تهویه مطبوع اغلب با افزایش دما به راه حل پیش فرض تبدیل می شوند. اعتبار: خوزه میگل سانچز / شاتر استوک

دما در سرتاسر جهان در حال افزایش است. هم دره مرگ کالیفرنیا و هم منطقه سین کیانگ چین شاهد افزایش دمای بالای 50 درجه بوده اند. موج گرمای طوفانی نیز در سراسر دریای مدیترانه در حال فراگیری است و باعث می‌شود دمای هوا در بخش‌هایی از ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان به بیش از 40 درجه برسد.

در آینده، تأثیر دمای سوزان فراتر از مناطق گرم سنتی خواهد بود. در واقع، تحقیقات جدید ما نشان می دهد که اگر افزایش دمای جهانی از 1.5 درجه سانتیگراد به 2 درجه سانتیگراد افزایش یابد، کشورهایی در عرض های جغرافیایی شمالی مانند انگلستان، نروژ، فنلاند و سوئیس با بیشترین افزایش نسبی در روزهای گرم ناخوشایند مواجه خواهند شد.

درهوای بسیار گرم، مردم به دنبال راه هایی برای خنک کردن خانه های خود هستند. تهویه مطبوع معمولاً هنگامی که دما افزایش می‌یابد به راه‌حل پیش‌فرض تبدیل می‌شود زیرا تسکین سریع و مؤثر گرمای سوزان را ارائه می‌کند.اما کولر گازی انرژی زیادی مصرف می کند. بسیاری نیز از مبردهایی به نام گازهای فلوئوردار استفاده می کنند که در صورت نشت پتانسیل گرمایش جهانی بالایی دارند.

استفاده بی رویه از دستگاه های تهویه مطبوع در آینده منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و گرم شدن بیشتر زمین خواهد شد. بنابراین دانستن مراحل توصیه شده برای خنک نگه داشتن خانه در مواجهه با افزایش دما، بدون آسیب رساندن به آب و هوا بسیار مهم است.

نفوذ خورشید را مسدود کنید

ساختمان ها را می توان با ایجاد مانعی بین آنها و اشعه های خورشید از گرمای بیش از حد محافظت کرد. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد، از سقف‌های انعکاسی و تهویه‌شونده گرفته تا کرکره‌ها و سایبان‌های پنجره‌های خارجی. تحقیقاتی که یکی از ما در اسپانیا روی آن کار کرد نشان داد که استفاده از کرکره های خارجی پنجره می تواند نیازهای خنک کننده (انرژی حرارتی مورد نیاز برای راحت نگه داشتن افراد) را تا 14 درصد کاهش دهد.

حتی چیزی به سادگی رنگ کردن سقف  با رنگ روشن می تواند دمای داخل خانه را کاهش دهد. تحقیقات در شهرهای بسیار گرم پاکستان نشان داد که با انعکاس انرژی خورشید، این رویکرد می‌تواند نیاز به سرمایش را تا بیش از ۷ درصد کاهش دهد.

یکی دیگر از تکنیک های موثر استفاده از سایه سایبان درختان است. تحقیقات در ملبورن استرالیا نشان داده است که درختانی که ساختمان ها را در سایه می پوشانند می توانند دمای سطح دیوارها را تا 9 درجه کاهش دهند.

از تهویه طبیعی استفاده کنید

یکی از راه‌های موثر برای خنک کردن ساختمان‌هایی که تهویه ضعیفی دارند، باز کردن پنجره‌ها در هنگام کاهش دمای بیرون است. این اجازه می دهد تا هوای گرم خارج شود و هوای خنک تر را به داخل بیاورد.

اما ویژگی های اضافی مانند دودکش های تهویه و دریچه های سقف را می توان در طراحی ساختمان گنجاند تا به جریان هوا کمک بیشتری کند. این ویژگی ها اغلب در آب و هوای گرم و خشک، به ویژه در خاورمیانه یافت می شود. از لحاظ تاریخی، ساختمان‌های این منطقه از سازه‌های بلند و دودکش‌مانندی به نام بادگیر استفاده می‌کردند که بادهای سرد غالب را گرفته و به خانه‌ها هدایت می‌کردند. تهویه ساختمان با هوای خنک در شب نیز می تواند آن را برای مدت طولانی تری در طول روز خنک نگه دارد.

ساختمان‌ها همچنین می‌توانند «تهویه متقاطع» شوند، جایی که نسیم تازه از یک روزنه وارد شده و از طریق دیگری در طرف مقابل خارج می‌شود. در صورت لزوم، می توان این امر را با ترکیب حیاط های داخلی ارتقا داد – طرحی که برای قرن ها در آب و هوای گرم تر برای خنک نگه داشتن ساختمان ها استفاده شده است.

تحقیقات قبلی ما نشان می‌دهد که حیاط‌های داخلی می‌توانند کل مدت زمانی را که در آن باید اقداماتی برای خنک کردن بدن انجام دهیم (معروف به ساعت‌های ناراحتی داخل خانه) را تا ۲۶ درصد کاهش دهند.

خنک کننده فراتر از کنترل دما

درک ما از خنکی تنها توسط دما تعیین نمی شود. عواملی مانند رطوبت و سرعت هوا نیز در میزان احساس راحتی ما نقش دارند.. با ترکیب فن ها با تهویه مطبوع، می توان تنظیم ترموستات را از 24 درجه به 27 درجه سانتیگراد افزایش داد و همچنان احساس خنکی داشت. این تنظیم ساده می تواند مصرف انرژی خانگی برای سرمایش را تا بیش از 20 درصد کاهش دهد.

سیستم‌های تهویه مطبوع متمرکز نیز اغلب با خنک کردن اتاق‌های خالی ما را بیش از حد لازم خنک می‌کنند یا حتی انرژی را هدر می‌دهند. اما می‌توانیم با ترکیب تنظیمات خنک‌کننده آرام‌تر، مانند بالا بردن ترموستات، با دستگاه‌های خنک‌کننده شخصی مانند فن‌های رومیزی، صندلی‌های خنک‌شده یا خنک‌کننده‌های ترموالکتریک پوشیدنی، با این مشکل مقابله کنیم. این دستگاه‌ها به افراد اجازه می‌دهند بدون نیاز به خنک کردن کل فضا، کنترل بیشتری بر نیازهای سرمایشی فوری خود داشته باشند.

هنگامی که تهویه مطبوع همچنان ضروری است، واحدهایی با درجه کارایی بالا با استفاده از مبردهایی با پتانسیل کم گرمایش جهانی انتخاب کنید. برای اینکه بفهمید چقدر کارآمد هستند، شاخصی به نام نسبت بهره وری انرژی (ERR) وجود دارد—شما می خواهید واحدی با ERR نزدیک یا بالاتر از چهار انتخاب کنید.

هنگام طراحی یا تطبیق ساختمان ها، توجه به این شاخص ضروری است.

نیازهای کلی گرمایش و سرمایش به عنوان مثال، به حداکثر رساندن تهویه می تواند از گرمای بیش از حد در تابستان جلوگیری کند، اما به حداقل رساندن تهویه می تواند به کاهش نیاز به گرمایش در طول زمستان کمک کند.

نکته کلیدی این است که راه حل هایی پیدا کنید که به خوبی با هم کار کنند و به راحتی قابل تطبیق باشند تا بتوان از هزینه نصب سیستم های تهویه مطبوع پر انرژی جلوگیری کرد یا کاهش داد. این رویکرد به مردم این امکان را می‌دهد که در دماهای گرم‌تر راحت بمانند، بدون اینکه آب و هوا را برای نسل‌های آینده به خطر بیندازند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *