نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 6:52 ق.ظ

استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا: تأثیر حریم خصوصی داده ها بر تجارت جهانی

مارس 2023

نویسنده: دانیل میکلسن، سباستین شرل، هنینگ سولر و مالین استرندل جانسون

مقررات جدید داده از اتحادیه اروپا مستلزم توجه سازمانی است و سه مرحله کلیدی می تواند به حرکت در چشم انداز حریم خصوصی داده ها کمک کند.

مقررات داده‌ها در اتحادیه اروپا (EU) اخیراً به دلیل ظهور مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها و احکام پیرامون Schrems II مورد توجه قرار گرفته است – به موجب آن دیوان دادگستری اتحادیه اروپا دریافت که حفاظت از داده‌های شخصی محدودیت های ناشی از قوانین داخلی در ایالات متحده و همچنین دسترسی و استفاده مقامات دولتی ایالات متحده از داده های شخصی منتقل شده از اتحادیه اروپا و پیشرفت های اخیر مانند حریم خصوصی الکترونیکی.

در حالی که این تحولات منجر به تغییرات عمده در حریم خصوصی داده ها شده است، یکی از اهداف دیگر این مقررات – ایجاد بازاری برای داده ها و تسهیل تبادل داده بین شرکت ها – تا به امروز محقق نشده است.

این عدم اقدام منجر به پتانسیل فعالیت‌های نظارتی بیشتر برای تعیین دستور کار برای ارتقای قابلیت‌های داده‌ای شرکت‌های اروپایی، ایجاد بازاری برای داده‌ها و تنظیم فعالیت‌های پیرامون هوش مصنوعی شده است. این فعالیت‌ها معمولاً به عنوان استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا خلاصه می‌شوند. در حالی که مقررات الزامات و تعهدات بیشتری را به هر کسب‌وکار مبتنی بر داده اضافه می‌کند، همچنین فرصتی برای مزیت‌های رقابتی برای کسانی ایجاد می‌کند که به بهترین وجه از تحولات داده‌های خود را تمسخر می‌کنند.

استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا هم چالش‌ها و هم فرصت‌هایی را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد، اما این مقررات احتمالاً به تکامل خود ادامه خواهند داد، بنابراین سازمان‌ها باید با فرآیند نظارتی هماهنگ باشند.

استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا

استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا شامل چندین عمل است:

  • قانون حاکمیت داده روش جدیدی برای مدیریت داده ها ایجاد می کند تا اعتماد را افزایش داده و به اشتراک گذاری داده ها را تسهیل کند.
  • قانون بازارهای دیجیتال، بازارهای منصفانه و قابل رقابت برای نوآوری، رشد و رقابت در بخش دیجیتال ایجاد می کند.
  • قانون خدمات دیجیتال فضای دیجیتال امن تری ایجاد می کند که در آن از حقوق همه کاربران خدمات دیجیتال محافظت می شود.
  • قانون داده دسترسی به داده ها را در روابط B2B، B2C، و B2G (تجارت به دولت) و در حین جابجایی بین ارائه دهندگان ابر تنظیم می کند.
  • قانون هوش مصنوعی مقررات سختگیرانه ای را در مورد سیستم های هوش مصنوعی (پرخطر) و ممنوعیت اعمال خاص وضع می کند.

طبق برنامه‌های فعلی، این اقدامات تنها در طول بهار 2023 یا پس از آن اجرایی خواهند شد، اما پایان روند همسویی قابل پیش‌بینی است. در حالی که این پنج قانون در حال حاضر در وضعیت پیش‌نویس هستند و می‌توان انتظار تغییرات بیشتری در این مقررات داشت، گرایش واضحی به سمت نرده‌های محافظ مقرراتی سخت‌تر برای داده‌ها و هوش مصنوعی وجود دارد.

امکانات جدید از استراتژی دیجیتال

در حالی که استراتژی داده جدید اتحادیه اروپا تعدادی از الزامات را با بار اداری و انطباق بالقوه بیان می کند، همچنین احتمالاتی از استراتژی دیجیتال جدید وجود دارد که نباید دست کم گرفته شوند:

  • امکان به اشتراک گذاری داده ها و قابلیت حمل و نقل، راه های جدیدی را برای جذب مشتریان در یک پلتفرم جدید باز می کند و تضمین می کند که خدماتی که در گذشته انتظار داشتند به راحتی ارائه می شود و هیچ مزیت طبیعی از طریق عدم امکان انتقال داده های کاربر نهایی ایجاد نمی شود. در بسیاری از موارد، کاربران به دلیل عدم امکان دسترسی به تاریخچه سفارشات قبلی، عکس‌ها و سایر اطلاعات شخصی، در تغییر پلتفرم مردد هستند.
  • امکان کاهش قدرت بازار پلتفرم‌های اصلی، خطر انتقال بخش‌های بزرگ زیرساخت موجود به یکی از ارائه‌دهندگان بزرگ ابری را کاهش می‌دهد، بدون اینکه به راحتی بتوان به ارائه‌دهنده دیگری تغییر کرد یا با چالشی مواجه شد که خدمات ارائه‌شده می‌تواند باشد. در هر مقطع زمانی لغو شد.
  • حفاظت از حقوق کاربر نهایی مرتبط با هوش مصنوعی، بازار جدیدی را ایجاد می کند که در آن شناسایی الگوریتم های احتمالی که ممنوع یا پرخطر نیستند به یک هدف اصلی تبدیل می شود و بنابراین، احتمالات بازار جدیدی را ایجاد می کند، حتی در مناطقی که به طور سنتی شرکت ها قبلاً الگوریتم های سنتی موارد مربوطه را ایجاد کرده بودند.

ترکیب این سه راه ممکن برای ایجاد کسب‌وکار بیشتر از دستورالعمل‌های نظارتی جدید در استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا می‌تواند به بسیاری از شرکت‌ها اجازه دهد تا از تغییری که قرار است رخ دهد، بهره‌مند شوند.

مزایای رژیم نظارتی جدید

چندین مزیت از رژیم نظارتی جدید ناشی می شود، به ویژه برای اشتراک گذاری داده ها و قابل حمل بودن و امکان کاهش پلت فرم های اصلی. این به ویژه در مورد پلتفرم های رسانه های اجتماعی و همچنین در مورد قراردادهای بیمه و سایر خدمات صادق است.

به عنوان مثال، برای بانکداری، یک قفل قوی وجود دارد زیرا اطلاعات مشتری باید به صورت دستی منتقل شود یا برای انتقال نیاز به تلاش قابل توجهی دارد، بنابراین نقل و انتقالات به ندرت اتفاق می افتد.

این اثر قفل اکنون می تواند به دلیل نیاز کامل به انتقال آسان اطلاعات مورد نیاز و در نتیجه کاهش بار برای مشتری به میزان قابل توجهی تضعیف شود. این امر می‌تواند راه‌اندازی پیشنهادهای تجاری جدید در این فضا و راه‌اندازی مهاجمان دیجیتالی جدید برای مشاغل موجود را آسان‌تر کند.

این حتی با کاهش قدرت شرکت‌های متصدی برای افزایش رقابت در فضای پلت‌فرم دیجیتال بیشتر تقویت می‌شود. در آینده، این پلتفرم ها ممکن است مجبور شوند به رقبا اجازه دهند تا داده ها را با آنها مبادله کنند تا اطمینان حاصل شود که رقبا تلاش خواهند کرد. برای مثال، با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو یا ارائه زیرساخت‌های مبتنی بر ابر، این تصمیم‌ها باید به افزایش رقابت منجر شوند.

چالش های چشم انداز نظارتی جدید

زمانی که صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، شرکت‌ها حقوق کاربری بیشتری را تجربه خواهند کرد. این می‌تواند بر مشاغلی مانند دفاتر اعتباری، بیمه‌گران یا بانک‌هایی که از هوش مصنوعی برای کمک به تصمیم‌گیری یا رتبه‌بندی مشتری استفاده می‌کنند، تأثیر بگذارد. به طور سنتی، سازمان‌ها و پلت‌فرم‌های دیجیتالی آن‌ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی بر روی داده‌های مشتریان، در مورد فرآیندهای اصلی کسب‌وکارشان، مانند بازاریابی هدف، نگرانی کمی دیده‌اند. این تصور در راهنمای جدید به طور قابل توجهی مورد تردید قرار گرفته است و سازمان ها باید روش های جدیدی را برای اطلاع رسانی به مشتریان و اطمینان از یک مدل عملیاتی پایدار در نظر بگیرند.

سه کلید برای هدایت استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا

اول، شرکت‌ها ممکن است نیاز به ارزیابی تاثیر استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا بر کسب‌وکار و مدل کسب‌وکار خود داشته باشند و نیاز به شناسایی مکان‌هایی که تغییرات مورد نیاز است و مکان‌هایی که باید مراقبت‌های بیشتری با توجه به فرآیندهای فعلی انجام شود، داشته باشند. این به طور خاص در مورد چهار قانون مربوط به حاکمیت داده، خدمات دیجیتال، هوش مصنوعی و داده اعمال می شود.

دوم، شرکت‌ها ممکن است نیاز به بررسی احتمالات مربوط به کاربرد اعمال در سازمان خود داشته باشند. این شامل دسترسی احتمالی به بازارهایی است که سایر رقبا در گذشته از طریق دسترسی آنها به داده های کاربر نهایی رهبری می کردند.

در نهایت، با ادامه تکامل استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا، سازمان ها ممکن است بتوانند بیشتر با نهادهای حاکم در تفسیر مقررات همکاری کنند. به طور خاص، در مورد هوش مصنوعی، چندین شرکت وجود دارند که ممکن است کار با مدل فعلی خود را در دستورالعمل جدید بسیار چالش برانگیز بدانند.

بنابراین، کاهش تأثیر این مقررات هنوز امکان پذیر است و اقدامات باید به طور فعال توسط شرکت ها شکل گیرد، از جمله شفاف سازی پیامدهای برخی اقدامات و اطمینان از اینکه فرآیند تصمیم گیری این موارد را در نظر می گیرد.

علاوه بر این، شرکت ها باید فرآیندهای فعلی خود را برای جمع آوری داده ها و هوش مصنوعی بازبینی کنند. آن‌ها همچنین باید مکان‌هایی را که داده‌های شخصی مورد نیاز است، و در مواردی که لازم نیست، شناسایی کنند تا موارد استفاده اولویت‌دار را که رضایت یا تضمین‌های بیشتری لازم است شناسایی کنند.

پیروی از این سه جنبه و همچنین اقدامات کاهش‌دهنده، پس از انتشار قوانین و مقررات نهایی پیرامون دستور کار دیجیتال اتحادیه اروپا، شرکت‌ها را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد.

https://www.mckinsey.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *