نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 12:09 ق.ظ

چه چیزی پروژه های تحقیقاتی بلندمدت را ارزشمند می کند؟

30 مارس 2023-© shutterstock/SkillUp

گل سرسبد گرافن – یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی اروپا – ماهیت نوآوری و ارزش و چالش های پروژه های تحقیقاتی بلندمدت را بررسی می کند.

آیا پروژه های تحقیقاتی بلندمدت باعث نوآوری می شوند – و اگر چنین است، چگونه؟ مزایا و چالش های پروژه های تحقیقاتی که در یک بازه زمانی طولانی وجود دارند چیست؟

اعضای پرچمدار Graphene موقعیت خوبی برای بحث در مورد این سؤالات دارند Graphene Flagship یک پروژه تحقیقاتی 1 میلیارد یورویی و ده ساله است که به تحقیق در مورد گرافن و ارائه نوآوری گرافن از آزمایشگاه و به کاربردهای تجاری اختصاص دارد.Graphene Flagship با شبکه ای متشکل از نزدیک به 170 شریک دانشگاهی و صنعتی در 22 کشور، یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی اروپا است که سازمان های دانشگاهی و تجاری را از سراسر اروپا گرد هم می آورد تا در جهت اهداف مشترک کار کنند.

با نزدیک شدن به سالگرد ده سالگی خود در سپتامبر 2023، اعضای پروژه و جامعه تحقیقاتی جهانی به طور گسترده تری در مورد دهه تحقیق و نوآوری پرچمدار گرافن و آنچه سرمایه گذاران و محققان می توانند از این پروژه بیاموزند، فکر می کنند. و به ویژه از ماهیت بلندمدت آن. چه چیزی جواب داد، چه چیزی نشد، و این نتایج به ما چه می گویند؟

داشتن زمان بیشتر می تواند تحقیقات ابتکاری و گسترده تر را امکان پذیر کند

تقریباً همه در یک مقطع زمانی آرزو کرده اند که زمان بیشتری داشته باشند. این امر می‌تواند به‌ویژه برای محققین صدق کند، زیرا ممکن است احساس کنند که زمان یا فرصت بودجه‌ای که برای تکمیل یک پروژه تحقیقاتی دارند، همیشه به آنها این امکان را نمی‌دهد که موضوع تحقیق خود را تا آنجا که می‌خواهند کامل و مؤثر بررسی کنند.

طراحی و تأمین مالی پروژه‌های تحقیقاتی در بازه‌های زمانی طولانی‌تر می‌تواند به محققان در طراحی و اجرای پروژه‌های مؤثر و تأثیرگذار کمک کند. زمان می برد تا یک تیم با هم کار کنند. ایجاد اعتماد و فرآیندها به زمان نیاز دارد. و اکثر پروژه هایی که ارزش انجام دادن دارند به اندازه کافی سخت هستند که بیش از سه سال طول می کشد تا به انجام برسند، به ویژه اگر کسی با یک کشف جدید شروع کند و هدفش رساندن آن به برنامه های واقعی باشد. بازه‌های زمانی طولانی‌تر می‌تواند به ایجاد فضایی برای اکتشاف، آزمایش، شکست‌ها و یافتن راه‌هایی برای غلبه بر آنها کمک کند.

برای مثال، در چارچوب پرچمدار گرافن، وجود پروژه فراگیر در یک بازه زمانی ده ساله به این معنی است که ابتکارات تحقیقاتی مختلفی که در گل سرسبد گرافن اتفاق می‌افتد این فرصت را دارند که دامنه و تمرکز خود را دوباره ارزیابی کنند و در صورت لزوم، آنها را تغییر جهت دهند.. محققان این فرصت را داشتند که از شکست‌ها درس بگیرند و این آموخته‌ها را مستقیماً در چارچوب پروژه مشابه به کار ببرند. این تداوم از نظر زمان و بودجه، محققان را قادر می‌سازد تا زمان بیشتری را صرف کاوش و همچنین زمان بیشتری برای پالایش دامنه تحقیقات خود کنند، بدون اینکه فشار فوری پایان دادن به یک پروژه تا مهلت زمانی که به سرعت نزدیک می‌شود، یا درخواست برای کمک هزینه بعدی داشته باشند.

به طور دقیق تر، این بازه زمانی طولانی به محققان در زمینه الکترونیک، به عنوان مثال، این امکان را داده است تا تحقیقات خود را تا جایی پیش ببرند که کمیسیون اروپا تصمیم گرفت 20 میلیون یورو سرمایه گذاری اضافی برای تأمین بودجه ایجاد یک خط آزمایشی آزمایشی برای گرافن انجام دهد. مبتنی بر الکترونیک، اپتوالکترونیک و حسگرها. بازه زمانی ده ساله Graphene Flagship همچنین به آن فرصت داده است تا در یک دوره طولانی با صنعت تعامل داشته باشد، در نتیجه هم از آگاهی از نیازهای تجاری و هم قادر به اطلاع رسانی نیازهای تجاری با استفاده از تحقیقات پروژه بهره می برد.

بازه های زمانی طولانی می تواند همکاری بهتری را فراهم کند

همکاری را می توان در دوره های زمانی طولانی تر عمیق تر کرد. به همین دلیل، پروژه های تحقیقاتی بلندمدت چیزهای زیادی برای ارائه دارند.هنگامی که در مورد ارزش پروژه های تحقیقاتی با بازه های زمانی طولانی سؤال شد، پروفسور جری کینارت، مدیر شاخص گرافن، به سرعت بر این عنصر جمعی و انسانی تأکید کرد.

پروفسور کینارت گفت: “پروژه هایی که در دوره های زمانی طولانی اجرا می شوند، پتانسیل ایجاد کل جوامع یادگیری، تحقیق و همکاری را دارند.در زمینه پرچمدار گرافن، یک نکته کلیدی این است که چارچوب زمانی طولانی و ده ساله آن بخش مهمی از آنچه در موفقیت آن به عنوان یک پروژه نقش داشته است، می باشد. این واقعیت هم توسط ما که در داخل پروژه کار می کنیم و هم توسط ارزیاب های خارجی مانند کمیسیون اروپا به رسمیت شناخته شده است.

“بازه زمانی طولانی به شرکا اجازه می دهد تا اعتماد لازم را برای اطمینان از روابط کاری مولد درکل دانشگاه و صنعت ایجاد کنند و این امکان را فراهم می کند که یک ایده را در مرحله تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی و تجاری سازی ببرد. از این نظر، طول عمر پروژه حتی مهمتر از بودجه کلان آن است. در واقع، پرچمدار نشان داده است که پروژه های تحقیقاتی بلندمدت پتانسیل پیشرفت و تأثیر بسیار بیشتری را دارند.»

داشتن زمان بیشتر بر تداوم تأثیر می گذارد

پروژه‌های تحقیقاتی بلندمدت پتانسیل ایجاد سطوح بیشتری از همکاری را دارند – همانطور که قبلاً ذکر شد – با این حال، حفظ ارتباطات و تداوم در طول یک پروژه طولانی گاهی اوقات می‌تواند یک چالش باشد.

برای مثال، پروژه‌های بلندمدت ممکن است از این که محققان و مدیران پروژه را قبل از پایان آن ترک کنند یا در نیمه راه به آن بپیوندند، آسیب ببینند. داشتن گردش مالی از افراد درگیر در یک پروژه می تواند تا حدی سازنده باشد: افراد جدید به معنای ایده ها و دیدگاه های تازه است. با این وجود، اگر تغییرات زیادی در پروژه از لحاظ اینکه چه کسی چه کاری را انجام می دهد – و اگر مهارت ها و دانش با ترک افراد از بین برود – و در نتیجه جهت و تداوم پروژه آسیب ببیند، گردش مالی مکرر می تواند مشکل ساز شود.

پروژه های تحقیقاتی

خبر خوب این است که این چالش‌ها ذاتی پروژه‌های تحقیقاتی بلندمدت نیستند، اگرچه بازه‌های زمانی طولانی می‌تواند به این معنا باشد که احتمال تغییر افراد درگیر در یک پروژه بیشتر است. پروژه‌های تحقیقاتی بلندمدت همچنین پتانسیل ایجاد تداوم بیشتر را دارند، زیرا محققان درگیر می‌توانند برای مدت طولانی روی یک پروژه کار کنند.

علاوه بر این، راه‌هایی برای کاهش چالش‌های حفظ تداوم در پروژه‌های تحقیقاتی بلندمدت وجود دارد. کلیدی در میان این راهبردها حصول اطمینان از واگذاری مناسب هنگام خروج افراد است. استخدام محققانی که دارای تنوع مهارت ها و دانش هستند. و حفظ ارتباطات مثبت با محققانی که قبلاً در پروژه مشارکت داشته‌اند، در صورت نیاز به ارتباط با آنها. داشتن اهداف روشن و شفاف برای پروژه و یک استراتژی برای چگونگی دستیابی به آنها – و برای چگونگی اندازه گیری موفقیت – همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پروژه ها بدون توجه به تغییرات بین محققان و کارکنان، در مسیر خود باقی می مانند.

پروژه های بلند مدت نیاز به مدیران خوب دارند

مدیریت یکی از جنبه‌های مهم پروژه‌های تحقیقاتی بلندمدت است که ممکن است همیشه در ذهن محققان نباشد – با این حال، ارزش مدیریت خوب را نباید نادیده گرفت. پروژه‌های تحقیقاتی بلندمدت، و به‌ویژه پروژه‌هایی با بودجه‌های کلان، به مدیران خوب و چارچوب‌های رویه‌ای کاملاً تعریف‌شده نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که ضرب‌الاجل‌ها رعایت می‌شوند، جزئیات مربوط به هزینه‌ها و امور مالی ثبت می‌شوند، و گزارش‌دهی به‌موقع و با استاندارد بالا انجام می‌شود.

به عنوان مثال، ساختار پرچم‌دار گرافن، لزوماً طیفی از عملکردهای اداری را در بر می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که پروژه با تحویل‌های کلیدی خود مطابقت دارد. یک تیم متمرکز برای کمک به هماهنگی امور مالی، مدیریت، ارتباطات و رسانه های پرچمدار Graphene کار می کند. برای پروژه ای با این اندازه، با نزدیک به 170 شریک، داشتن یک تیم اداری متمرکز به منظور هماهنگی پروژه ها، اجرای رویدادها و مدیریت کمپین های اطلاع رسانی سطح بالا ضروری است. پروژه‌های کوچک‌تر و کوتاه‌مدت ممکن است وظایفی مانند اجرای کنفرانس‌ها را در بر نگیرد. با این حال، برای پروژه‌های بلندمدت و با بودجه کلان، چنین وظایفی رایج‌تر هستند و معمولاً پروژه باید زیرساخت اداری خود را داشته باشد.

پرچمدار Graphene به طور خاص در مورد نوآوری به ما چه می گوید؟

در سال 2023 که ده سالگی گرافن است، سهامداران مختلف کنجکاو هستند که پروژه تا چه حد موفق بوده است – و در واقع کنجکاو هستند که این موفقیت را چگونه باید سنجید.

اندازه گیری موفقیت پروژه های تحقیقاتی می تواند یک چالش باشد زیرا تاثیر و نوآوری همیشه فوری یا آشکار نیست. به عنوان مثال، در زمینه تحقیقات گرافن، با توجه به اینکه این زمینه هنوز در مراحل اولیه توسعه است، تأثیر کامل تحقیقاتی که امروزه از طریق ابتکاراتی مانند پروژه گرافن انجام می شود، ممکن است تنها چند دهه بعد کاملاً آشکار شود. این مورد به ویژه با توجه به تأثیرات متنوع Graphene Flagship از باتری‌های جدید گرفته تا مواد کامپوزیتی برای صنایع خودروسازی و هوانوردی، برنامه‌های بهداشتی، تا لوازم الکترونیکی پوشیدنی و حسگرها، تا طرح‌های پایداری کاهش آلودگی و فناوری‌های فیلتراسیون آب بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به طور خاص با توجه به پرچمدار گرافن، این پروژه بلند مدت در نهایت – خوشبختانه – یک داستان موفقیت آمیز ثابت شده است. همانطور که پروفسور Kinaret توضیح می دهد، Graphene به طور تصاعدی از اهداف خود فراتر رفته است.

تحقیقات Graphene Flagship در مورد گرافن منجر به بیش از 300 درخواست ثبت اختراع شده است. بیش از 15 شرکت اسپین آف موفق؛ و تقریباً 5000 نشریه تقریباً 200000 بار ذکر شده اند.»

با این حال، حتی با وجود این دستاوردها، نتایج Graphene Flagship هنوز فقط سطح ضربه‌ای را که گرافن می‌تواند داشته باشد، ارایه می‌دهد و احتمالاً خواهد داشت. با در نظر گرفتن این موضوع، تأثیر پرچمدار گرافن نه تنها بر آنچه تاکنون به دست آورده است، بلکه بر پایه هایی است که برای تحقیقات و نوآوری های آتی گرافن در اروپا ایجاد کرده است. به لطف پایه های تعیین شده توسط پرچمدار گرافن، اروپا احتمالاً در سال ها و دهه های آینده به یک نیروگاه گرافن تبدیل خواهد شد.

“این دستاورد گواهی محکمی بر ارزش تحقیقات گرافن و پروژه های تحقیقاتی بلندمدت به طور گسترده تر است.”

این هیجان انگیز است که فکر کنیم تحقیقات انجام شده امروز ممکن است به خوبی الهام بخش نوآوری های فردا باشد، حتی اگر ما همیشه دقیقاً درک نکنیم که این فرآیند چگونه خواهد بود. شاید این روند در نهایت نشان دهنده یک حقیقت اصلی در مورد نوآوری باشد: می توان به چیزهای زیادی دست یافت، اما برای انجام این کار باید روی افراد سرمایه گذاری کرد و برای آنها زمان و حمایت برای انجام تحقیقات فراهم کرد. تنها در این صورت است که آنها می توانند یافته هایی را ارائه دهند که پتانسیل جمع آوری شتاب و تأثیر را در سال های آینده دارند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *