نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 1:43 ب.ظ

کمیسیون اروپایی می گوید که مشارکت تحقیق و نوآوری مدیترانه ای باید ساده شود

08 ژوئن 2023 – ارزیابی موقت مشارکت تحقیق و نوآوری PRIMA در منطقه مدیترانه نشان می‌دهد که بسیار پیچیده است.

طبق بررسی میان مدتی که توسط کمیسیون اروپا منتشر شده است، مشارکت PRIMA برای تحقیق و نوآوری در مدیترانه باید عملیات خود را ساده کند و پیچیدگی ناشی از طرح های مختلف بودجه ملی را کاهش دهد.این مشارکت 19 کشور در اطراف دریای مدیترانه و آلمان را گرد هم می آورد تا همکاری های تحقیقاتی مدیریت آب، کشاورزی، انرژی و تولید مواد غذایی را تقویت کند.

بر اساس این گزارش، PRIMA ابزار دیپلماسی خوبی است و به اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا با کشورهای حوزه مدیترانه تعامل داشته باشد. رئیس کمیسیون اورسولا فون در لاین بارها تاکید کرده است که اتحادیه اروپا علاقه مند به همکاری نزدیک با کشورهای جنوب مدیترانه در زمینه فناوری ها و خدمات آب و هوایی است و PRIMA آماده است تا به اهداف سیاسی گسترده تر اتحادیه اروپا در انرژی و آب و هوا کمک کند.

این مشارکت از سال 2017 اجرا می شود، اما اولین طرح ها برای اولین بار در سال 2012 مورد بحث قرار گرفت. بودجه کل 494 میلیون یورو است که 220 میلیون یورو از آن از برنامه تحقیقاتی و نوآوری افق 2020 اتحادیه اروپا تامین می شود. مابقی بودجه توسط کشورهای شرکت کننده تامین می شود.

تا پایان سال 2021، این مشارکت 353 میلیون یورو هزینه کرده است که بیشترین ذینفعان آن ایتالیا، اسپانیا، تونس و فرانسه هستند. هیچ یک از پروژه های مشارکتی هنوز به پایان نرسیده است، به همین دلیل است که گزارش بیشتر بر مسائل ساختاری مرتبط با اجرا متمرکز شده است و کمتر به محتوا و تأثیر پروژه ها می پردازد.

بر اساس این گزارش، پریما اکنون بدون مشکل کار می کند و دیگر با تاخیر در تامین مالی یا اجرای برنامه های کاری سالانه مواجه نیست.

با این حال، PRIMA برنامه های کاربردی زیادی را به خود جذب کرده است و میزان موفقیت پایین است، در برخی موارد زیر 5٪. سایر بخش‌های مشارکت نرخ موفقیت بالاتری را گزارش کرده‌اند، از 6.6 درصد در سال 2018 به 20 درصد در سال 2021، اما این گزارش خاطرنشان می‌کند که اشتراک بیش از حد می‌تواند پیشنهادات با کیفیت بالا را در آینده منصرف کند.

گزارش کمیسیون پیشنهاد می‌کند که ساختار اجرایی PRIMA باید به این موضوع رسیدگی کند و راه‌هایی برای افزایش نرخ موفقیت از طریق تماس‌های متناسب و با بهبود روش‌های درخواست در هر دو مرحله فراخوان ارائه کند.

این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که مدیریت روش‌های مختلف اداری برای تأمین مالی تحقیقات و نوآوری در 19 کشور دشوار است و می‌تواند در آینده برای کاهش زمان اعطای تسهیلات ساده‌سازی شود.

شروع پر از دست انداز

این مشارکت در چند سال اول اجرا و پس از راه‌اندازی آن با هیاهو به عنوان یکی از بزرگترین تلاش‌ها برای گرد هم آوردن کشورهای حوضه مدیترانه برای تحقیقات در زمینه غذا، آب و کشاورزی مورد علاقه مشترک، با مشکلات مختلفی مواجه شد.

اما برخی از پروژه‌های تحقیقاتی به سرعت به موانع اداری در ایتالیا برخورد کردند، در حالی که پیشرفت همه‌گیری کووید-19 در اوایل سال 2020 نیز مانع شد. علاوه بر این، پروژه ها در ایتالیا و لبنان با تاخیر پرداخت مواجه شدند.

توصیه های گزارش میان مدت به عنوان مبنایی برای بحث بین کمیسیون و مدیریت PRIMA خواهد بود.

آخرین فراخوان‌های پیشنهادی برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده و از طریق افق 2020 تأمین مالی خواهد شد، اما کشورهای عضو قبلاً علاقه خود را برای ادامه مشارکت پس از آن تاریخ نشان داده‌اند و اکنون به دنبال راه‌هایی برای همگام‌سازی فعالیت‌های آتی PRIMA با برنامه چارچوب اتحادیه اروپا هستند.

https://sciencebusiness.net/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *