نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

19 اردیبهشت 1403 3:15 ق.ظ

اولین دیدار با فعالان و متحصصان کسب و کارهای ارائه خدمات مدیریت دارایی فکری

28/5/1402

اولین دیدار با فعالان و متحصصان کسب و کارهای ارائه خدمات مدیریت دارایی فکری آغاز شد

نخستین دیدار سلسله رویدادهای دیدار با حضور فعالین و متخصصان کسب و کارهای ارائه خدمات و مشاوره مدیریت دارایی‌های فکری، به میزبانی کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با حضور نمایندگانی از قوای سه‌گانه روز پنجشنبه 26 مردادماه برگزار گردید.

اولین دیدار با محوریت شبکه‌سازی فعالین و متخصصان مدیریت دارایی‌‌های فکری، در روز پنجشنبه مورخ 26 مردادماه در مجموعه سلام ۱۰۰ استارت آپ برگزار شد. این رویداد با سخنرانی شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت آغاز و ایشان بر نقش مالکیت فکری در شناسنامه‌دارکردن فناوری تولدیافته، ثبت و ایجاد یک سیستم ایمنی برای مراقبت از آن، تاکید نمودند. دکتر حق‌جوی، شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان را بدون بستر مالکیت فکری ناممکن دانستند و یکی از اقدامات دوره جدید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری را به عنوان یک نهاد بین‌بخشی و تسهیل‌گر، پرداختن جدی به موضوع مالکیت فکری، ثبت دارایی‌های نامشهود و حفاظت از آن و معامله‌پذیرکردن این نوع دارایی‌ها بیان کردند و همکاری همه بازیگران این عرصه و قوای سه‌گانه را برای شکل‌گیری این داستان ضروری دانستند. ایشان همچنین رویداد دیدار را مقدمه‌ای بر ایجاد همدلی به منظور شکل‌گیری همکاری‌های بازیگران حوزه مالکیت فکری عنوان کردند.

همچنین، میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت از رویکرد جدید معاونت در موضوع مدیریت دارایی‌های فکری با نگاه اهرمی‌سازی دارایی‌های فکری برای اقتصاد مبتنی بر دانش و همچنین توسعه اکوسیستم نوآوری مالکیت فکری گفتند. ایشان ماموریت‌های ابلاغی معاونت به کانون را نشان از رویکرد تعاملی و همکارانه معاونت با همه بازیگران عرصه مالکیت فکری دانستند. تبیین چهار هدف راهبردی ارتقا آگاهی، بهینه‌سازی فضای اقتصادی، بازآرایی محیط تقنینی و حکمرانی ساختارنهادی با نگاه اکوسیستم و تشریح وظایف کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود در معاونت، از جمله موضوعاتی بود که امین‌لو بدان پرداختند. در پایان نیز با تاکید بر اینکه هیچ برنامه حمایتی در این حیطه پایدار نخواهد بود مگر اینکه بخش خصوصی ارائه‌دهنده خدمات، شکل گرفته و به طور فعالانه در ارتباط با شرکت‌ها و دانشگاه‌ها باشند، فراخوان جدید مجموعه را در خصوص جذب کارگزار مدیریت دارایی‌های فکری اعلام نمود که در خصوص کارگزاری، انحصاری وجود نخواهد داشت و اشخاص حقوقی متنوع می‌توانند با رعایت استانداردهای کانون در تعامل با شرکت‌ها ارائه خدمت نموده و از حمایت‌های معاونت در قالب کارگزاری برخوردار باشند.

عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با مقدمه‌ای در مورد ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرکت‌های دانش‌بنیان، دغدغه اصلی سرمایه‌گذار بخش خصوصی را میزان سرمایه‌گذاری و سهم خواسته‌شده از سهام شرکت‌های دانش‌بنیان و متناسب با کیفیت دارایی نامشهود عرضه شده بیان نمودند. تدوین و تصویب شیوه‌نامه مرجع برای نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، افزودن یک رهنمود به استاندارد 17 حسابداری برای رفع ابهامات آن و توافق با گروه کارشناسان استان تهران به منظور تشکیل کمیسیونی تحت عنوان کارشناسان گروه دانش‌بنیان و فناور برای ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود که در چند روز گذشته در توافق با وزارت اقتصاد رونمایی شد از خبرهای امیدبخش معاونت در این حیطه بود.

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر نقش همکاری سه قوه مبتنی بر ظرفیت‌ها و ماموریت‌های آنها، جهش اقتصادی را در قانون مترقی جهش دانش بنیان به ایجاد و توسعه لوازم و زیرساخت‌های آن منوط دانست. در این میان همکاری متقابل مرکز مالکیت معنوی و معاونت علمی را برای استفاده از ظرفیت اکوسیستم نوآوری کشور برای ارتقا فرآیندهای ثبت در قوه و همچنین توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ارتقا شاخص‌ جهانی نوآوری در بخش‌های اقتصادی و بازار را فرصت ویژه‌ای شمرد که در بستر چنین رویدادهایی فراهم شده و هر سه قوه باید تلاش کنند که ادامه‌دار و در راستای بهبود اثرات اقتصادی در کشور باشد.

سیامک اسلامی، رئیس مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه، سخنران بعدی دیدار بود که با اشاره به سهم روزافزون دارایی‌های نامشهود از سبد دارایی‌های شرکت‌های فناور محور، تزاحم حقوق مالکیت فکری را اجتناب‌ناپذیر و مدیریت نقض حقوق مالکیت فکری را امری ضروری دانستند. خروج مبحث مالکیت فکری از حوزه خصوصی به یک حوزه عمومی‌تر و آشنایی بیشتر مردمان کشورهای جنوبگان با موضوع مالکیت فکری در مقایسه با کشورهای شمالگان، نکته دیگری بود که اسلامی بدان اشاره داشت. ایشان در ادامه از شکل‌گیری معاهده‌های جدید بین‌المللی و چالش‌های جدید مرتبط با مالکیت فکری در حوزه هوش مصنوعی و متاورس و لزوم توجه هوشمندانه کشور در پذیرش یا عدم پذیرش آنها گفتند. گفتمان‌سازی برای ورود به مبحث مالکیت ادبی و هنری به منظور حل چالش‌های پیوستن به کنوانسیون برن، بخش پایانی صحبت‌های اسلامی بود که بر ضرورت همکاری بین همه فعالان حوزه مالکیت فکری تاکید داشت.

مهدی زاهدی، رئیس هیات مدیره انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن بیان تاریخچه انجمن و فعالیت‌های آن از بدو تاسیس تاکنون و نقش موثر جامعه دانشگاهی در پیشبرد علمی و ارزیابی کارشناسانه اقدامات ملی،  از توافقات جدید برای همکاری با کانون مدیریت دارایی‌های فکری با محوریت توانمندسازی دانش‌آموختگان حقوق مالکیت فکری و کارورزی در شرکت‌ها برای آمادگی ورود به مشاغل حرفه‌ای، حمایت از رساله‌های دانشجویی در حیطه نظام مسایل ملی و بخشی کشور در حیطه مالکیت فکری، تولید محتوای به‌روز به زبان فارسی و غنای دانشی و برگزاری مدرسه فصلی با محوریت مدیریت-اقتصاد-حقوق مالکیت فکری برای دانشجویان خبر دادند.

در بخش دوم این دیدار، نشست تخصصی با موضوع نقش مدیریت دارایی‌های فکری در توسعه اکوسیستم نوآوری کشور با حضور فعالان بخش خصوصی برگزار شد. در این نشست که با راهبری مریم فولادی، مدیرعامل مجموعه دانش بنیان ارائه خدمات و مشاوره مدیریت دارایی‌های فکری و با حضور فرهاد بیات، مدیرعامل موسسه حقوقی دادبان، مهرداد عالی‌پور مدیر عامل مجموعه پنتر، فاطمه قدیری، مدیر کارخانه نوآوری انتخاب و رضا ایجادی، رئیس هیات مدیره کریدور فناوری تا بازار برگزار شد، چالش‌های پیاده‌سازی نظام مالکیت فکری شرکتی و خسارات ناشی از عدم توجه به مساله مدیریت دارایی‌ها فراتر از ثبت بررسی شد و راهکارهای تمرکز حمایت‌های دولتی برای فعال شدن بنگاه‌ها در این خصوص بیان شد. این نشست با مشارکت خوب مهمانان نیز همراه بود.

در طی رویداد از برنامه‌های جدید معاونت در حیطه مدیریت دارایی‌های فکری به ویژه در حیطه ارتقا فرهنگ عمومی نیز رونمایی شد. پادکست چتر که از مهرماه هر دو هفته یکبار منتشر خواهد شد و همچنین برنامه نوآور که با همکاری معاونت و شبکه تهران به زودی روی آنتن خواهد رفت، از جمله اخبار خوش این رویداد بود.

شایان ذکر است دیدار، سلسله رویدادهایی خواهد بود که ادوار بعدی آن با حضور گروه‌های متنوع مخاطبین از جمله شرکت‌های بزرگ، فارغ‌التحصیلان مالکیت فکری، سیاست‌گذاران و فعالان دانشگاهی برگزار خواهد شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *