نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:47 ق.ظ

چه چیزی واقعاً باعث مرگ بیماران COVID-19 شد: آیا یک طوفان سیتوکین نبود

4 مه 2023 – توسط دانشگاه نورث وسترن-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

عفونت باکتریایی ثانویه ریه (پنومونی) در بیماران مبتلا به کووید-19 بسیار شایع بود و تقریباً نیمی از بیمارانی را که به حمایت از تنفس مکانیکی نیاز داشتند، تحت تأثیر قرار داد. با استفاده از یادگیری ماشینی در داده‌های سوابق پزشکی، دانشمندان دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن دریافتند که ذات‌الریه باکتریایی ثانویه که برطرف نمی‌شود، عامل اصلی مرگ در بیماران مبتلا به کووید-19 است. حتی ممکن است از میزان مرگ و میر ناشی از خود عفونت ویروسی نیز فراتر رود.دانشمندان همچنین شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد کووید-19 باعث ایجاد «طوفان سیتوکین» نمی‌شود، بنابراین اغلب تصور می‌شود که باعث مرگ می‌شود.

این مطالعه اخیرا در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است.

دکتر بنجامین سینگر، دانشیار پزشکی در دانشگاه نورث وسترن فینبرگ، نویسنده ارشد این مقاله گفت: «مطالعه ما اهمیت پیشگیری، جستجو و درمان تهاجمی پنومونی باکتریایی ثانویه را در بیماران بدحال مبتلا به ذات الریه شدید، از جمله بیماران مبتلا به کووید-19 نشان می‌دهد.

محققان دریافتند که تقریباً نیمی از بیماران مبتلا به کووید-19 دچار پنومونی باکتریایی ثانویه مرتبط با ونتیلاتور می شوند.

سینگر می‌گوید: «کسانی که از ذات‌الریه ثانویه خود درمان شده‌اند، احتمالاً زنده می‌مانند، در حالی که آن‌هایی که ذات‌الریه آنها برطرف نشده است، احتمال مرگشان بیشتر است.» “داده های ما نشان می دهد که مرگ و میر مربوط به خود ویروس نسبتاً کم است، اما موارد دیگری که در طول اقامت در ICU رخ می دهد، مانند ذات الریه باکتریایی ثانویه، آن را جبران می کند.”

سینگر، همچنین پروفسور لارنس هیکس در پزشکی ریوی در Feinberg، گفت: یافته‌های مطالعه همچنین نظریه طوفان سیتوکین را نفی می‌کند.

سینگر می‌گوید: «اصطلاح «طوفان سیتوکین» به معنای التهاب شدیدی است که باعث نارسایی اندام‌ها در ریه‌ها، کلیه‌ها، مغز و سایر اندام‌ها می‌شود. “اگر این درست بود، اگر طوفان سیتوکین زمینه ساز مدت طولانی اقامتی بود که در بیماران مبتلا به کووید-19 می بینیم، ما انتظار داریم که شاهد انتقال مکرر به حالت هایی باشیم که با نارسایی چند اندام مشخص می شود. این چیزی نیست که ما دیدیم.”

در این مطالعه 585 بیمار در بخش مراقبت های ویژه (ICU) در بیمارستان نورث وسترن مموریال با پنومونی شدید و نارسایی تنفسی مورد بررسی قرار گرفتند که 190 نفر از آنها مبتلا به کووید-19 بودند. دانشمندان یک رویکرد یادگیری ماشینی جدید به نام CarpeDiem ایجاد کردند که روزهای مشابه ICU بیمار را بر اساس داده‌های پرونده سلامت الکترونیکی در حالت‌های بالینی دسته‌بندی می‌کند. این رویکرد جدید، که مبتنی بر مفهوم دورهای روزانه توسط تیم ICU است، به آنها اجازه داد تا بپرسند که چگونه عوارضی مانند ذات الریه باکتریایی بر روند بیماری تأثیر می گذارد.

این بیماران یا جانشینان آنها موافقت کردند که در مطالعه پاسخ بالینی موفقیت آمیز به درمان پنومونی (SCRIPT)، یک کارآزمایی مشاهده ای برای شناسایی نشانگرهای زیستی و درمان های جدید برای بیماران مبتلا به پنومونی شدید، ثبت نام کنند. به عنوان بخشی از SCRIPT، یک پانل متخصص از پزشکان ICU از تجزیه و تحلیل پیشرفته نمونه‌های ریه جمع‌آوری‌شده به عنوان بخشی از مراقبت بالینی برای تشخیص و قضاوت درمورد پیامدهای رویدادهای ذات‌الریه ثانویه استفاده کردند.

دکتر کاترین گائو، یکی از نویسندگان این مطالعه، پزشک ریوی و مراقبت های ویژه در Feinbergگفت: «کاربرد یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در داده‌های بالینی می‌تواند برای توسعه راه‌های بهتر برای درمان بیماری‌هایی مانند COVID-19 و کمک به پزشکان ICU در مدیریت این بیماران استفاده شود.»

اهمیت سوپر عفونت باکتریایی ریه به عنوان عاملی برای مرگ در بیماران مبتلا به کووید-19 نادیده گرفته شده است، زیرا اکثر مراکز به دنبال آن نبوده اند یا فقط به نتایج از نظر وجود یا عدم وجود سوپر عفونت باکتریایی موفق بوده یا نه نگاه می کنند، نه اینکه آیا درمان باید انجام شود..

گام بعدی در این تحقیق، استفاده از داده‌های مولکولی از نمونه‌های مطالعه و ادغام آن با رویکردهای یادگیری ماشینی برای درک اینکه چرا برخی از بیماران از ذات‌الریه درمان می‌شوند و برخی نه. محققین همچنین می‌خواهند این تکنیک را به مجموعه داده‌های بزرگ‌تر گسترش دهند و از این مدل برای پیش‌بینی‌هایی استفاده کنند که می‌تواند برای بهبود مراقبت از بیماران بدحال به بالین بازگردانده شود.

https://medicalxpress.com/n

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *