نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 6:35 ق.ظ

محققان خطرات بالقوه ای را برای روده ناشی از مواد شوینده در ماشین ظرفشویی پیدا کردند

دینا ترزا-02 ژانویه 2023، hsyncoban/iStock

در یک مطالعه هشداردهنده جدید، محققان موسسه تحقیقات آلرژی و آسم سوئیس (SIAF)، مؤسسه مرتبط با دانشگاه زوریخ، نشان دادند که ماشین‌های ظرفشویی که انقلابی در تمیز کردن کارآمد و صرفه‌جویی در زمان کردند، با خطراتی همراه هستند.در بیانیه مطبوعاتی آمده است که یک ماده خاص موجود در مواد شوینده تجاری “اثر سمی” بر دستگاه گوارش دارد.

سد اپیتلیال در روده با چندین بیماری مرتبط است

Cezmi Akdis، استاد آلرژی و ایمونولوژی تجربی UZH و مدیر SIAF، متوجه شد که در بسیاری از وسایل ماشین ظرفشویی، چرخه شستشوی اضافی وجود ندارد که ماده شستشوی باقیمانده را حذف کند. اکنون در ماشین ظرفشویی تجاری، آب داغ و مواد شوینده حدود 60 ثانیه با فشار بالا در گردش هستند. پس از آن، یک چرخه شستشو و خشک کردن 60 ثانیه انجام می شود که در آن آب و ماده شستشوی فوق الذکر اعمال می شود.

آکدیس گفت: «این بدان معناست که مواد سمی بالقوه روی ظروف باقی می‌مانند و سپس در جای خود خشک می‌شوند. و هنگامی که ظروف دوباره مورد استفاده قرار می گیرند، این بقایای شیمیایی خشک شده به روده ختم می شود.

این باعث شد که تیم تحقیقاتی اثرات شوینده‌های تجاری و مواد شوینده را بر روی سد اپیتلیال روده بررسی کنند. معمولاً وقتی نقصی در این سد وجود داشته باشد، با شرایطی مانند آلرژی غذایی، گاستریت، دیابت، چاقی، سیروز کبدی، آرتریت روماتوئید، مولتیپل اسکلروزیس، اختلالات طیف اوتیسم، افسردگی مزمن، بیماری آلزایمر همراه است.

آکدیس گفت: “ما فرض می کنیم که موانع اپیتلیال معیوب در شروع دو میلیارد بیماری مزمن نقش دارند.”

الکل اتوکسیلات به عنوان مقصر شناخته شد

برای مطالعه خود، محققان از ارگانوئیدهای روده انسان و سلول های روده بر روی ریزتراشه ها استفاده کردند. اولی برای تشکیل یک توده 3 بعدی از سلول ها استفاده می شود که بسیار شبیه به اپیتلیوم روده در انسان است. برای بررسی تأثیر مواد شوینده بر روی این سلول ها از روش های بیومولکولی استفاده شد.

تیم تحقیقاتی دریافت که دوزهای بالای این مواد شوینده به سلول های اپیتلیال روده آسیب می رساند. وقتی بیشتر مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که یکی از اجزای خاصی از عامل شستشو – الکل اتوکسیلات – مسئول این امر است.

به گفته آکدیس، این یافته ها پیامدهای قابل توجهی برای سلامت عمومی دارند. آکدیس گفت: «اثری که ما پیدا کردیم می‌تواند آغازی برای تخریب لایه اپیتلیال روده و شروع بسیاری از بیماری‌های مزمن باشد. وی افزود: اطلاع رسانی به مردم در مورد این خطر مهم است زیرا به نظر می رسد الکل اتوکسیلات معمولا در ماشین های ظرفشویی تجاری استفاده می شود.

این مطالعه در ژورنال آلرژی و ایمونولوژی بالینی در 1 دسامبر منتشر شد.

https://interestingengineering.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *