نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 1:45 ب.ظ

ژن شکل بینی که از نئاندرتال ها به ارث رسیده است

8 مه 2023 -توسط دانشگاه کالج لندن-انسان مدرن و جمجمه‌های باستانی نئاندرتال در کنار هم، تفاوت ارتفاع بینی را نشان می‌دهند. اعتبار: دکتر Kaustubh Adhikari، UCL

مطالعه جدیدی که توسط محققان UCL انجام شد نشان می دهد که انسان ها مواد ژنتیکی را از نئاندرتال ها به ارث برده اند که بر شکل بینی ما تأثیر می گذارد.

مطالعه جدید Communications Biology نشان می‌دهد که یک ژن خاص که منجر به بینی بلندتر (از بالا به پایین) می‌شود، ممکن است محصول انتخاب طبیعی باشد زیرا انسان‌های باستان پس از ترک آفریقا با آب و هوای سردتر سازگار شدند.

دکتر Kaustubh Adhikari (UCL Genetics, Evolution & Environment و The Open University)، نویسنده همکار، گفت: “در 15 سال گذشته، از زمانی که ژنوم نئاندرتال توالی یابی شد، ما توانستیم یاد بگیریم که اجداد خودمان ظاهراً با نئاندرتال ها، تکه های کمی از DNA خود را برای ما باقی می گذارند.

در اینجا متوجه می‌شویم که برخی از DNA به ارث رسیده از نئاندرتال‌ها بر شکل صورت ما تأثیر می‌گذارد.

در این مطالعه از داده‌های بیش از 6000 داوطلب در سراسر آمریکای لاتین، از نژادهای اروپایی، بومی آمریکا و آفریقایی استفاده شد که بخشی از مطالعه CANDELA به رهبری UCL هستند، که از برزیل، کلمبیا، شیلی، مکزیک و پرو به‌کار گرفته شد. محققان اطلاعات ژنتیکی شرکت‌کنندگان را با عکس‌هایی از چهره‌شان مقایسه کردند – به‌ویژه به فواصل بین نقاط صورتشان، مانند نوک بینی یا لبه لب‌ها – برای مشاهده اینکه چگونه ویژگی‌های مختلف صورت با حضور نشانگرهای ژنتیکی مختلف آنها در ارتباط است.

محققان به تازگی 33 ناحیه ژنومی مرتبط با شکل صورت را شناسایی کردند که 26 مورد از آنها را در مقایسه با داده‌های سایر قومیت‌ها با استفاده از شرکت‌کنندگان در شرق آسیا، اروپا یا آفریقا تکرار کردند.

به طور خاص در یک منطقه ژنومی به نام ATF3، محققان دریافتند که بسیاری از افراد در مطالعه خود با اجداد بومی آمریکا (و همچنین سایر افراد با اصل و نسب آسیای شرقی از یک گروه دیگر) دارای مواد ژنتیکی در این ژن هستند که از نئاندرتال ها به ارث رسیده است. از افزایش ارتفاع بینی آنها همچنین دریافتند که این ناحیه ژنی دارای نشانه‌هایی از انتخاب طبیعی است که نشان می‌دهد برای حاملان ماده ژنتیکی مزیتی به همراه دارد.

نویسنده اول دکتر چینگ لی (دانشگاه فودان) گفت: “از مدت ها پیش حدس زده می شد که شکل بینی ما توسط انتخاب طبیعی تعیین می شود؛ زیرا بینی ما می تواند به ما در تنظیم دما و رطوبت هوایی که در آن تنفس می کنیم کمک کند. بینی های شکل ممکن است برای آب و هوای متفاوتی که اجداد ما در آن زندگی می کردند مناسب تر باشد. ژنی که ما در اینجا شناسایی کرده ایم ممکن است از نئاندرتال ها به ارث رسیده باشد تا به انسان ها کمک کند تا با مهاجرت اجداد ما به خارج از آفریقا، خود را با آب و هوای سردتر سازگار کنند.

پروفسور آندرس رویز-لینارس دانشگاه فودان، ژنتیک، تکامل و محیط زیست UCL، و دانشگاه اکس مارسی افزود: “بیشتر مطالعات ژنتیکی تنوع انسانی ژن های اروپایی ها را بررسی کرده اند؛ نمونه متنوع مطالعه ما از شرکت کنندگان در آمریکای لاتین. دامنه یافته های مطالعات ژنتیکی را گسترش می دهد و به ما کمک می کند تا ژنتیک همه انسان ها را بهتر درک کنیم.”

این یافته دومین کشف DNA از انسان‌های باستانی است که متفاوت از هومو ساپینس است که بر شکل صورت ما تأثیر می‌گذارد. همین تیم در مقاله ای در سال 2021 کشف کردند که ژنی که بر شکل لب تأثیر می گذارد از دنیسووان های باستانی به ارث رسیده است.

این مطالعه شامل محققان مستقر در بریتانیا، چین، فرانسه، آرژانتین، شیلی، پرو، کلمبیا، مکزیک، آلمان و برزیل بود.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *