نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 4:06 ب.ظ

نمونه‌های سنگ جدید ماه در چین حاوی کریستال‌های زیبای جدید در زمین‌شناسی است

اندی کوربلی -14 سپتامبر 2022Changesite-(Y) – موسسه زمین شناسی اورانیوم پکن

دانشمندان چینی در میان 3.81 پوند یک ماده معدنی جدید برای علم پیدا کردند که از نمونه های ماه گرفته شده در سال 2020 جدا شده است.

کریستال ستونی فسفات Changesite-(Y) نامیده می‌شود که از نام یک الهه افسانه‌ای ماه است که مأموریتی را نیز برای بازیابی کریستال انجام داده است.

ماموریت پیشتاز و بازگشت، Chang’e-5، در منطقه Oceanus Procellarum ماه فرود آمد تا جوان‌ترین نمونه‌های بازیابی شده توسط انسان و اولین نمونه در 40 سال گذشته را به دست آورد.

Changesite-(Y) ششمین کانی جدید کشف شده در سنگ های قمری است و چین سومین کشوری است که چنین کشفی را انجام داده است.انجمن بین المللی کانی شناسی آن را به عنوان یک ماده معدنی جدید تا زمان اعلام این کشف در یک کنفرانس مطبوعاتی در 9 سپتامبر تایید کرده بود.

این کریستال توسط محققان موسسه تحقیقات زمین شناسی اورانیوم پکن کشف شد که از شکست پرتو ایکس برای یافتن این کریستال 10 میکرون استفاده کردند.

به گفته این تیم تحقیقاتی، ترکیبی از سنگ‌ها و خاک سیارات دیگر، به نام سنگ‌لیت، یک میلیارد سال جوان‌تر از نمونه‌هایی بود که از ماموریت‌های آپولو بازگردانده شدند. آنها حدس می زدند که این شکاف بزرگ در تاریخ زمین شناسی احتمالاً به همین دلیل بود که نه شوروی و نه آمریکایی ها Changesite-(Y) را پیدا نکردند.

در مجموع، سنگ چانگ ای-5 حاوی 40 عنصر شیمیایی بود که مشاهدات جالبی از آنها انجام شد.

گو بینگ در موسسه انرژی اتمی چین در مصاحبه ای در مورد بررسی آنها از سنگ ها گفت: برای مثال، ما می توانیم بیش از 30 کیلوگرم تیتانیوم از یک تن نمونه قمری استخراج کنیم که محتوای آن بیش از شش برابر میانگین تیتانیوم روی زمین است.

چندین ماموریت دیگر Chang’e به ماه برنامه ریزی شده است، از جمله Chang’e-6، که در یک اکسپدیشن بازگشت نمونه مشابه در سمت دور ماه فرود خواهد آمد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *