نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 4:46 ق.ظ

پتانسیل فناوری بلاک چین چیست؟

14 جولای 2022 -توسط فیل سیسیورا، دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپین

رابرت برونر، معاون نوآوری و مدیر ارشد دگرگونی و تحول در کالج بازرگانی Gies در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign می گوید: فناوری بلاک چین پتانسیل تغییر صنایع مختلف از مراقبت های بهداشتی به دولت را دارد. عکس از Fred Zwicky

رابرت برونر معاون نوآوری و افسر ارشد اختلال در کالج بازرگانی Gies در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign است، جایی که او به تلاش‌ها برای ایجاد iBlock، اولین بلاک چین ایجاد شده توسط یک مدرسه تجاری کمک کرد. برونر با فیل سیسیورا، سردبیر حقوقی و بازرگانی News Bureau در مورد پتانسیل فناوری بلاک چین برای مشاغل صحبت کرد.

تبلیغات زیادی در مورد فناوری بلاک چین وجود دارد که زیربنای ارزهای رمزنگاری شده و توکن های غیرقابل تعویض است و پتانسیل آن برای تغییر صنایع مختلف از مراقبت های بهداشتی تا دولتی است.

 ارزش استراتژیک فناوری بلاک چین چیست؟

بزرگترین نقطه فروش یا ئیشرفت در مورد بلاک چین این است که عمومی و شفاف هستند. می توانید ببینید چه چیزی در آنهاست. اگر شما یک سرمایه گذار هستید، چگونه می دانید که آیا باید در یک شرکت سرمایه گذاری کنید یا نه؟ در حال حاضر، شما محدود به پیشنهادهایی هستید که در دسترس عموم است، مانند گزارش‌های فصلی یا صورت‌های گزارش به کمیسیون بورس و اوراق بهادار. شما اعتماد دارید که آن گزارش‌ها منصفانه و دقیق هستند و به گروه خاصی از سرمایه‌گذاران که پیش از این بازار را برای به دست آوردن سودهای کلان اداره می‌کنند، درز نکرده است. بنابراین اساساً باید اعتماد زیادی به سیستم فعلی داشته باشید. شما باید اطمینان داشته باشید که همه با قوانین یکسانی بازی می کنند، داده ها منصفانه و دقیق هستند و هرکسی که آن اظهارات و وضعیت مالی شرکت را حسابرسی می کرد، کارگزاران منصف و صادقی بودند.

همچنین باید اطمینان داشته باشید که SEC قرار است به دنبال بازیگران بدی باشد که بد رفتار می‌کنند – اما در عین حال، ممکن است سرمایه‌گذاری بدی انجام داده باشید، پول خود را از دست داده باشید و هیچ کاری نمی‌توانید در مورد آن انجام دهید.

حال تصور کنید که کل سوابق مالی یک شرکت روی یک بلاک چین شفاف باشد. می توانید وارد شوید، دفاتر را حسابرسی کنید و فوراً ارزش آن شرکت را بدانید. این نوع شفافیت  فناوری بلاک چین را برجسته می کند. همین استدلال را می توان برای داده های دولتی، داده های مراقبت های بهداشتی، داده های آموزش عالی و بسیاری از صنایع دیگر مطرح کرد. در اینجا فرصت بزرگی برای نوآوری وجود دارد و ما مطمئناً نمی‌خواهیم استارت‌آپ‌ها، محققان یا کارآفرینان را دستبند بزنیم تا بتوانند کارهایی را انجام دهند، زیرا ارز دیجیتال که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند، در حال حاضر در بازارها رو به رکود است.

اگر بلاک چین ها اساسا یک دفتر کل دیجیتالی عمومی هستند، مسائل امنیتی و حریم خصوصی را چگونه تعریف می کنید؟

ضرب المثل معروفی وجود دارد که می گوید: “اعتماد کن و تایید کن.” آنچه که بلاک چین به ما اجازه انجام آن را می دهد اعتماد و تأیید است. اکنون، مناطقی وجود خواهند داشت که باید از داده‌ها محافظت شود، مانند اسرار شرکت یا داده‌های پزشکی، که نمی‌توانند آزادانه روی یک بلاک چین قابل مشاهده باشند تا دنیا آنها را ببیند.

اما فناوری‌های زنجیره بلوکی مانند اثبات‌های دانش صفر و زنجیره‌های لایه‌ای وجود دارند که برخی یا همه داده‌ها را پنهان می‌کنند اما برنامه‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات را بدون به خطر انداختن امنیت تأیید کنند. یک مثال ساده می‌تواند این باشد که احتمالاً نمی‌خواهید همه بدانند چقدر پول در حساب بانکی‌تان دارید، اما می‌خواهید یک نهاد مالی یا فردی بداند که پول کافی برای بازپرداخت وام دارید. با فناوری بلاک چین می توانید اعتبار خود را در عرض چند ثانیه به جای چند روز یا چند هفته به روشی منصفانه و شفاف ثابت کنید. برای مثال، یک مدرک دانش صفر به کسی اجازه می‌دهد تا بدون اینکه از موجودی دقیق یا سابقه تراکنش‌های شما اطلاع داشته باشد، تأیید کند که شما ذخایر کافی در حساب بانکی خود دارید. یک بلاک چین متفاوت می تواند برای تأیید سابقه حقوق شما عمل کند.

در نتیجه، اگر وام دهنده شما از بلاک چین استفاده می کند، مجبور نیستید شماره تامین اجتماعی، گزارش های اعتباری و سایر داده های مالی خود را هنگام درخواست وام مسکن با شخص ثالث به اشتراک بگذارید.

مثال خوب دیگر، ریز نمرات دبیرستان یا کالج است. فناوری بلاک چین به شما این امکان را می دهد که دسترسی محدودی به آن داده ها برای افراد یا سازمان های خاص فراهم کنید. این امکان وجود دارد که شما نخواهید همه افراد در جهان نمرات شما را از سال آخر تحصیلی خود بدانند، اما بسیار خوب است که یک راه سریع و آسان برای دیگران برای تأیید مدرک شما یا اطلاع از کلاس های دانشکده خاصی که در یک دوره خاص شرکت کرده اید داشته باشید.

اکثر مردم NFT ها را با عکس های دیجیتال احمقانه میمون های خسته در قایق های تفریحی مرتبط می دانند. آیا آنها فراتر از هنر پیکسلی کاربرد دارند؟

اگر یک نوازنده یا هنرمند هستید، از نظر ایجاد یک جامعه با طرفداران خود، یک تغییر بالقوه بازی است. اگر هنر خود را از طریق NFT بفروشید، ارتباط الکترونیکی مستقیمی با افرادی خواهید داشت که مالک هنر شما هستند، به این معنی که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. شما می توانید از طریق این ارتباط به جذب مخاطب ادامه دهید. به عنوان مثال، اگر 1000 طرفدار با انگیزه دارید که سالانه 1000 دلار برای خرید موسیقی یا هنر دیجیتال به شما پرداخت می کنند، به تازگی یک میلیون دلار درآمد کسب کرده اید. و می توانید به رشد مخاطبان خود ادامه دهید – یا مخاطبان فعلی خود را برای خرید پیشنهادات بیشتر ترغیب کنید.

اگر یک تابلوی نقاشی غیر دیجیتالی را از کسی بخرید و اکنون بخواهید آن را بفروشید، هنرمند اصلی نمی داند که صاحب اصلی آن را دوباره فروخته است و توانایی جبران کسری از آن فروش را ندارد. با NFT ها، هنرمندان می توانند قراردادهایی داشته باشند که با دارایی دیجیتال مرتبط است، بنابراین می توانند شرط کنند که اگر آن را دوباره بفروشید، حق امتیاز 5 درصدی خواهد داشت که به هنرمند اصلی باز می گردد. بنابراین بگویید از نظر ارزش قدردانی می کند. هنرمند اصلی ممکن است آن را به قیمت 1000 دلار فروخته باشد و اکنون شما آن را دوباره به قیمت 1,000,000 دلار می فروشید. هنرمند در فروش مجدد بیشتر از نسخه اصلی سود می برد. این باید هنرمندان را تشویق کند که آثار هنری بیشتری تولید کنند و نگران فروش اولیه نباشند، زیرا آنها اکنون این توانایی ثانویه برای کسب درآمد اضافی از طریق حق امتیاز را دارند.

شما می توانید همین تفکر را در بیشتر صنایع به کار ببرید. به عنوان مثال ورزش حرفه ای را در نظر بگیرید. اگر بلیط من برای یک رویداد NFT باشد چه؟ اکنون تیم می‌داند چه کسی در این رویداد شرکت کرده است، و این به آنها امکان می‌دهد تا انواع تعاملات جدید را انجام دهند. آیا می خواهید فیلم، عکس یا سایر یادگاری های دیجیتالی یک رویداد خاص را خریداری کنید؟ در اینجا شانس شماست.

بنابراین فرصت‌های اساسی در اینجا وجود دارد، و نه فقط در زمینه‌های تبلیغاتی بالا، که به نظر می‌رسد بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *