نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 8:41 ب.ظ

افزایش خطر یک بحران جهانی غذا

19 آوریل 2022 -توسط دانیل امینتزا و نیکلاس دنیس

جنگ در اوکراین تهدیدی برای عرضه غذا در سراسر جهان است. در اینجا چیزی است که در خطر است – و چه چیزی ممکن است برای کمک انجام شود.

سویه های همه گیری و اختلال زنجیره تامین  و رویدادهای اقلیمی  قیمت مواد غذایی را افزایش داده است – و حمله روسیه به اوکراین، یکی از شش منطقه سبد نان جهان، خطر انحراف سیستم غذایی را به سمت بحران جهانی به همراه دارد. در این قسمت از پادکست مک کینزی، دانیل امینتزا، مدیر شیمی‌ و شیوه‌های کشاورزی مک‌کینزی، و نیکلاس دنیس شریک، با مدیر تحریریه جهانی لوسیا راهیلی درباره نقش‌های حیاتی اوکراین و روسیه در سیستم غذایی جهانی و همچنین آنچه که وجود دارد صحبت می‌کنند. این گفتگو در 4 آوریل 2022 ضبط شده است. متن زیر برای وضوح ویرایش شده است.لوسیا راهیلی مدیر تحریریه جهانی و معاون ناشر انتشارات جهانی مک کینزی است و در دفتر نیویورک مستقر است.

تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 تأثیر عمیق انسانی، اجتماعی و اقتصادی در کشورها و بخش‌ها دارد. پیامدهای تهاجم به سرعت در حال تکامل است و ذاتا نامشخص است.در نتیجه، این سند، و داده‌ها و تحلیل‌هایی که ارائه می‌کند، باید به‌عنوان چشم‌انداز بهترین تلاش در یک مقطع زمانی خاص در نظر گرفته شود، که به دنبال کمک به بحث و تصمیم‌های اتخاذ شده توسط رهبران سازمان‌های مربوطه است. این سند پیش‌بینی‌های اقتصادی یا ژئوپلیتیکی را ارائه نمی‌کند و نباید چنین تلقی شود. همچنین تجزیه و تحلیل حقوقی از جمله مشاوره حقوقی در مورد تحریم ها یا مسائل مربوط به کنترل صادرات ارائه نمی کند.

لوسیا راهیلی: بیایید با زمینه ای شروع کنیم. دسترسی به غذا به وضوح برای میلیون‌ها اوکراینی که در این تهاجم غم‌انگیز به سر می‌برند یک نگرانی فوری است، بنابراین من ابتدا می‌خواهم این اولویت حیاتی خط مقدم را تصدیق کنم. اما جنگ در اوکراین همچنین سیستم غذایی را در سطح جهانی، فراتر از منطقه درگیری، مختل می کند. دانیل، به ما کمک کن بفهمیم که چه معنایی دارد.

دانیل امینتزا: همانطور که به درستی تشخیص دادید، توجه ما در درجه اول به درگیری فوری در اوکراین، از جمله بحران غذایی است. همانطور که به زنجیره جهانی عرضه غذای گسترده‌تر نگاه می‌کنیم، به وضوح می‌بینیم که این تضاد ستون‌های مهم این سیستم را در یک زمینه آشفته از قبل متزلزل می‌کند.

در سیستم جهانی غذا، سناریوهای قبلی عرضه-تقاضا عمدتاً پیرامون آب و هوا و سایر رویدادهای مرتبط با عرضه کدگذاری می‌شدند. در چند سال گذشته، همه‌گیری جهانی به وضوح انعطاف پذیری سیستم غذایی را آزمایش کرده و در بسیاری از موارد ثابت کرده است. اما اکنون، ما در وضعیت غیرقابل تصوری قرار داریم: جنگی در این مقیاس در اروپا، در یک مرکز تامین مواد غذایی حیاتی – به ویژه در مورد گندم و کود – مانند دریای سیاه.

این بی ثباتی شروع به ایجاد یک اثر شلاقی در زنجیره تامین مواد غذایی می کند. پیش‌بینی کامل پیامدها دشوار است، اما این بحران اثرات ثانویه واضحی بر سایر سبدهای نان مانند برزیل خواهد داشت. روسیه و بلاروس برای صادرات کود حیاتی هستند که مهمترین محرک محصول برای کشاورزان در سطح جهان است.

این رویداد همچنین در نقطه‌ای به ما ضربه زده است که از اواخر سال 2020 شاهد چالش‌های حل‌نشده ناشی از قیمت‌های بالای پایدار برای کالاهای کشاورزی و کودهای شیمیایی بوده‌ایم. به‌عنوان مثال، قیمت ذرت را از اوایل سال 2021 بسیار بالاتر از 5 دلار در هر بوشل مشاهده کرده‌ایم.

علیرغم تلاش‌ها برای تقویت عرضه جهانی غذا و انعطاف‌پذیری کلی که در دو سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم، ما کاملاً نگران هستیم. به نظر می رسد جهان تا حدودی برای بحرانی که اکنون در حال گسترش است، آماده نیست. یک استثناء چین است که از سال 2008 تا کنون بیش از 70 درصد ذخایر استراتژیک خود را افزایش داده است. اما بسیاری از بازارهای دیگر در جهان در همان سطح آمادگی نیستند.

 لوسیا راهیلی: بیایید در مورد این اثر شلاقی و مقیاس اختلال احتمالی بیشتر صحبت کنیم. نیکلاس، چه مقدار از عرضه جهانی غذا در خطر است؟

نیکلاس دنیس: در سطح جهان، شش سبد نان وجود دارد که روی هم تقریباً 60 تا 70 درصد از کالاهای کشاورزی جهان را تامین می کنند. منطقه اوکراین و روسیه مسئول تقریباً 30 درصد صادرات جهانی گندم و 65 درصد آفتابگردان است، در شرایطی که این بازارها به طور فزاینده‌ای تنگ و به هم مرتبط هستند – بنابراین یک اختلال جزئی در عرضه تأثیری بر قیمت‌ها می‌گذارد.

البته ما نمی دانیم که طول و مقیاس این درگیری چقدر خواهد بود. ما سناریوهایی را اجرا کردیم و از منظر ما، بین 19 تا 34 میلیون تن صادرات ممکن است امسال از بین برود. اگر به سرعت به سال 2023 برویم، این رقم می تواند بین ده میلیون تا 43 میلیون تن باشد، این نشان دهنده کالری دریافتی برای 60 تا 150 میلیون نفر است.

و قیمت آن کالاها بر طیف وسیع تری از جمعیت، فراتر از 60 تا 150 میلیون نفر تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال، کشورهایی مانند مصر و ترکیه به میزان قابل توجهی به صادرات از این منطقه برای دریافت کالری شهروندان خود متکی هستند. در واقع مصر برای 60 درصد واردات خود به اوکراین و روسیه متکی است. و در حالی که واردات برای مصرف داخلی آن مهم است، مصر نیز این کالاها را برای صادرات به شرق آفریقا پردازش می کند. بنابراین تأثیر آنچه در اوکراین و روسیه اتفاق می افتد در بسیاری از کشورها محسوس خواهد بود.

لوسیا راهیلی: و برای روشن شدن، چه مقدار از شوک عرضه ناشی از اثرات فیزیکی جنگ بر تولیدات کشاورزی است؟ آیا کشاورزان اوکراینی می توانند به کاشت محصولات بهاره خود ادامه دهند؟

نیکلاس دنیس: زنجیره ارزش کشاورزی کمی پیچیده‌تر از سایر زنجیره‌های تامین است زیرا پنجره‌های خاصی برای آماده‌سازی مزرعه، کاشت و برداشت وجود دارد. هنگامی که ما سناریوهای خود را برای درک پیامدهای این درگیری بر کشاورزی اجرا می کنیم، آن پنجره های خاص را در نظر می گیریم.

به عنوان مثال، برای جو، آفتابگردان و ذرت، فصل کاشت در حال حاضر در حال وقوع است. مشخص نیست که آیا تمام کشاورزان منطقه در حال حاضر قادر به کاشت آن محصولات هستند یا خیر. برخی محصولات دیگر مانند گندم نیز وجود دارد که فصل کاشت آنها در حدود جولای تا آگوست است. درگیری طولانی مدت نیز بر تولید بعدی گندم زمستانه تأثیر خواهد داشت. و اگر این کشمکش تا تابستان ادامه پیدا کند، می‌توانید انتظار داشته باشید که برداشت محصول با مشکل مواجه شود، حتی اگر کاشته شود.

اما تأثیر فقط در کاشت و برداشت متوقف نمی شود. این کالاها حجیم هستند. منطقه اوکراین و روسیه تقریباً 105 میلیون تن کالا را ارایه می دهد. و ما معمولاً آنها را از طریق دریای سیاه و از طریق کشتی ها حمل می کنیم. برخی از آن پورت ها آسیب دیده اند یا قادر به کار نیستند. بنابراین شما همچنین می توانید انتظار یک اختلال لجستیکی را داشته باشید که به طور کامل توسط جایگزین هایی مانند راه آهن و جاده جذب نمی شود.

بی ثباتی غذایی، بی ثباتی اجتماعی

لوسیا راهیلی: غلات کالاهای جهانی هستند و در ایالات متحده قبلاً شاهد افزایش قیمت مواد غذایی در طول همه گیری بوده ایم. فکر می کنم در اروپا هم همینطور است. آیا مصرف کنندگان باید انتظار داشته باشند که اگر این برداشت ها مختل شود، مثلاً برای یک قرص نان هزینه بیشتری بپردازند؟ درباره گندم و اینکه چرا در زمینه عرضه جهانی غذا بسیار حیاتی است، بیشتر بگویید.

دانیل امینتزا: گندم یکی از اجزای حیاتی امنیت غذایی است. بیش از 80 درصد گندم عمدتاً برای آرد استفاده می شود. و وقتی در مورد افزایش بیش از 100 درصدی قیمت گندم صحبت می‌کنید، که قبلاً در چند سال گذشته مشاهده کرده‌ایم، می‌توانید این را به [افزایش] قیمت پایه نان ترجمه کنید، زیرا گندم تقریباً 60 درصد هزینه های مواد اولیه نان را تشکیل می‌دهد.

چنین ضربه مستقیمی به مهم ترین مرکز عرضه جهانی گندم، ارتباط واضحی با امنیت غذایی دارد. و نان عامل مهمی در ناآرامی های اجتماعی در بسیاری از بازارهای نوظهور است. برای مثال، بیش از یک دهه پیش، قیمت گندم یکی از منابع اصلی بهار عربی در نظر گرفته می شد.

تأثیر بر یک کالای حیاتی: کود

لوسیا راهیلی: و جمعیت های آسیب پذیر بدیهی است که با افزایش قیمت ها بیشترین آسیب را می بینند. ما قبلاً شاهد ناآرامی‌هایی در چند کشور بوده‌ایم – به عنوان مثال، در یونان، جایی که کشاورزان چند هفته پیش به افزایش قیمت سوخت و کود اعتراض کردند. وقتی صحبت از آن شد، دانیل، شما به یک اثر ثانویه مربوط به دسترسی به کود اشاره کردید. در مورد کود و اهمیت آن در این اکوسیستم غذایی جهانی بیشتر بگویید.

دانیل امینتزا: کود فقط یک ورودی نیست. احتمالاً مهمترین ورودی برای کشاورزان است. NPK  ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم، اجزای اصلی کودها – نقش مهمی در انقلاب سبز دهه 60 ایفا کرد. این تحول باعث افزایش بهره وری مضاعف در طی چند دهه شد. این یکی از محرک های اصلی رشد جمعیت در قرن گذشته بود.و در زندگی کشاورزان امروزی، کودها بخش مهمی از عملیات جاری هستند – بسته به محصول، تقریباً 30 درصد از هزینه کلی عملیات. تصور فصلی برای یک کشاورز بدون کود واقعاً سخت است.

لوسیا راهیلی: منطقه دریای سیاه چقدر برای تولید کود مهم است؟ و ضربه عرضه ممکن است چگونه باشد؟

دانیل امینتزا : بیایید اول روی پتاس  و نیتروژن، دو مورد از سه کود اصلی تمرکز کنیم. وقتی صحبت از پتاس به میان می‌آید، دو مرکز عمده عرضه جهانی وجود دارد: یکی در کانادا و دیگری در روسیه و بلاروس. روسیه و بلاروس بسیار خوب سازماندهی شده اند و به بازارهای کلیدی مانند آمریکای لاتین عرضه می کنند.

این وضعیت به وضوح منجر به افزایش شدید قیمت پتاس شده است که در دو ماه گذشته بیش از دو برابر شده است. با توجه به تعادل نسبتاً محدود عرضه و تقاضا در دنیای پتاس، رسیدگی به این امر به زمان نیاز دارد. و ادامه تحریم ها و چالش های لجستیکی می تواند باعث کمبود قابل توجه عرضه و افزایش قیمت پتاس شود. نیتروژن به طور مستقیم با انرژی مرتبط است. بحران انرژی و قیمت فعلی انرژی نیز تأثیر مستقیمی بر قیمت نیتروژن و در دسترس بودن عرضه دارد.

بحران های همگرا

لوسیا راهیلی: نیکلاس، شما قبلاً اشاره کردید که همه اینها در بالای یک زنجیره تامین مواد غذایی در حال حاضر در تنگنا اتفاق می افتد. لطفا بیشتر بگویید.

نیکلاس دنیس: بین سه ماهه دوم 2020 تا دسامبر 2021، قیمت گندم 18 درصد افزایش یافت. قبل از شروع بحران اوکراین و روسیه، ما قبلاً یک مشکل امنیت غذایی داشتیم. در حال حاضر، علل متعدد است. به طور کلی تقاضا افزایش یافته است. به عنوان مثال، اکثریت این کالاها به سمت تولید پروتئین می روند. افزایش تقاضای پروتئین توسط بخش های مختلف جهان هدایت می شود. ما هنوز مسائلی مانند ضایعات غذا را حل نکرده‌ایم: 30 درصد غذای خود را هدر می‌دهیم.

علاوه بر این، ما شروع به دیدن اولین تأثیر رویدادهای آب و هوایی کرده ایم. تابستان گذشته گندم داشتیم. [تولید] دوروم مورد استفاده برای تهیه ماکارونی، که اساس رژیم غذایی بسیاری از مردم است، با ترکیبی از خشکسالی تابستانی کانادا و تابستان بسیار مرطوب در فرانسه مختل شد. تحقیقات ما نشان داده است که قرار است این اختلالات تا سال 2050 در چهار ضرب شوند.

در ترکیب با مواد خام گران‌تر، مانند کود، وضعیت امنیت غذایی بسیار سختی ایجاد شده است که قبل از شروع این بحران شروع شده است. درگیری اوکراین و روسیه به سطح دیگری از پیچیدگی این سیستم غذایی رسیده است.

احتمال یک وضعیت اضطراری غذایی جهانی

لوسیا راهیلی: به نظر می رسد که ما در مورد همگرایی اختلالات نسبتاً اساسی صحبت می کنیم. رسانه ها در مورد پتانسیل یک وضعیت اضطراری غذایی جهانی و افزایش گرسنگی جهانی گزارش داده اند. چقدر باید نگران باشیم؟

نیکلاس دنیس: قطعا باید نگران باشیم. اما میزان این نگرانی باید در هفته ها و ماه های آینده ارزیابی شود. آنچه واقعاً مهم است این است که کدام یک از این نقاط عطف در سبدهای نان مختلف – از آماده‌سازی مزارع گرفته تا کاشت تا برداشت – ضربه خواهد خورد و کدام یک از دست خواهند رفت. ما همچنین باید توجه خود را نه تنها به آنچه امروز در کانون توجه رسانه ها است، بلکه به برخی از تأثیرات ثانویه که می توانیم ببینیم، معطوف کنیم.

دانیل به وضعیت کود در کشورهایی مانند برزیل اشاره کرد. فرض کنید تعارض طولانی شده و شاهد اختلال احتمالی در عرضه کود هستیم. فصل کاشت در برزیل حدود ژوئیه تا آگوست است، به این معنی که برخی از نهاده ها باید کمی قبل از آن برسند. درگیری طولانی‌مدت تأثیری بر فصل کاشت بعدی برزیل خواهد داشت و بنابراین تأثیری مرکب بر آنچه از نظر بحران غذایی پیش رو داریم خواهد داشت.

ما نیاز به مطالعه و درک سناریوهای مختلف و واکنش برخی از ذینفعان از جمله دولت ها داریم تا میزان نگرانی خود را در مورد بحران غذایی مشخص کنیم.

لوسیا راهیلی: دیدگاه ما در مورد اینکه چگونه خطرات این اختلال ممکن است با شرایط اضطراری غذایی قبلی مقایسه شود چیست؟ به عنوان مثال، بحران جهانی غذا در سال های 2007-2008؟

دانیل امینتزا: از نقطه نظر تورم قیمت و تورم هزینه، شاهد الگوهای مشابهی در مقایسه با قیمت کالاهای کشاورزی و کودهای شیمیایی از حدود یک دهه قبل هستیم. سوالی که در رأس همه ذهن ما قرار دارد، طول عمر این بحران و تأثیر مستمر آن است. داشتن چنین ضربه ای در میانه یک محیط تورمی، که تورم را بیشتر می کند و زنجیره تامین را متزلزل می کند، پیش بینی اینکه به کجا منتهی خواهد شد را دشوار می کند، به خصوص اگر اثرات ژئوپلیتیکی این بحران ها و رویدادهای مرتبط را وارد ترکیب کنید. می تواند دنبال کند.

نیکلاس دنیس: و ما در این مورد نه تنها یک شوک کالایی مانند آنچه در سال 2008 داشتیم، بلکه یک شوک ورودی را نیز ترکیب می کنیم. قبلاً در مورد کمبود پتاس و سایر ریزمغذی‌های مورد نیاز صحبت کردیم. این دو بحران را در یک ترکیب می کند.

نتایج بالقوه

لوسیا راهیلی: با اذعان به اینکه جنگ بسیار پویا است و نتیجه و طول عمر، همانطور که شما گفتید، ناشناخته باقی مانده است، آیا به ما درک می کنید که یک سناریوی اختلال محدود چگونه ممکن است به نظر برسد؟

نیکلاس دنیس: یک سناریوی با اختلال محدود تا سال 2024 تأثیر خواهد داشت. آنچه ممکن است در عمل به معنای آن باشد این است که ما به طور بالقوه بخشی از فصل کاشت را از دست می دهیم، اما موفق می شویم فصل بعد را از سر بگیریم. ما شاهد تحریم‌های محدود، حداقل مربوط به کالاهای کشاورزی و کودهای شیمیایی و استفاده نسبتاً آزاد از کالاها خواهیم بود – کشورهایی که مرزهای خود را نبندند و به صادرات خود به سایر کشورها ادامه دهند.

لوسیا راهیلی: و در مورد اختلال شدید و طولانی چطور؟ ما امیدواریم که این امر محقق نشود، اما ممکن است چگونه باشد؟

نیکلاس دنیس: در آن صورت، ما چندین نقطه عطف مهم را از دست خواهیم داد – چندین فصل کاشت و برداشت. ما همچنین ممکن است شاهد بدتر شدن وضعیت پناهندگان باشیم، که به معنای نیروی کار کمتر در مکان‌هایی است که ما به کشاورزی نیاز داریم. ما می‌توانیم شاهد تشدید تحریم‌ها باشیم که در مقطعی می‌تواند شامل برخی از کالاهای کشاورزی نیز شود. ممکن است چندین دولت وجود داشته باشند که صادرات برخی از این کالاها را به کشورهایی که به آنها نیاز دارند متوقف کنند. این وضعیتی است که می تواند منجر به کاهش قابل توجه تجارت جهانی غذا شود. در این صورت، برخی از کشورها باید بیشتر به ذخایر خود در میان عرضه جهانی محدود متکی باشند.

چه کمکی می توان کرد

لوسیا راهیلی: نیکلاس، شما به حمایت از تجارت اشاره کردید. در مورد معکوس چطور؟ چگونه ممکن است کشورهای سراسر جهان برای جبران کمبود عرضه کوتاه مدت، گرد هم آیند؟

نیکلاس دنیس: خیلی کوتاه مدت، ما چند اهرم داریم. در واقع، همانطور که شما گفتید، ما می توانیم سعی کنیم از برخی از اشتباهاتی که ده سال پیش در بحران غذایی قبلی شاهد بودیم، جلوگیری کنیم. در آن زمان، شاهد بودیم که برخی کشورها صادرات را ممنوع کردند و در نتیجه وضعیت داخلی را بدتر کردند – کشاورزان به درآمدهای جهانی دسترسی نداشتند، کشورها قادر به واردات نیستند. محدود کردن این محدودیت های تجاری راهی برای جمع شدن است.

مورد دیگر این است که به تعادل بین غذا و سوخت فکر کنیم. امروزه، 18 درصد ذرت در سطح جهان به سوخت یا مواد بیوشیمیایی اختصاص می‌یابد، بنابراین می‌توانیم حداقل برای مدت کوتاهی در این تعادل تجدید نظر کنیم. و سپس می‌توانیم به نحوه استفاده از مقداری ذخیره استراتژیک فکر کنیم.

اگر افق کاری را که می توانیم انجام دهیم گسترش دهیم، ممکن است به استفاده از زمین های آیش به خصوص در اروپا فکر کنیم. ما 10 درصد، 15 درصد از زمین های آیش را برای اهداف تنوع زیستی کنار گذاشته ایم. ممکن است به طور موقت به آن دسترسی پیدا کنیم.ردیابی و حذف برخی از ضایعات، و تجدید نظر در منابع پروتئینی نیز بخش‌های مهمی از این امر است. می دانیم که گوشت قرمز، گوشت سفید و پروتئین جایگزین همگی گزینه هایی با مشخصات متفاوت از نظر مصرف کالاهای کشاورزی هستند. همه اینها اهرم هایی هستند که اگر بخواهید لنز وسیع تری را به موقع بگیرید، می توانید از آنها استفاده کنید.

لوسیا راهیلی: دانیل، جنگ در اوکراین را چگونه می بینید که صنعت غذا و کشاورزی را در بلندمدت تغییر می دهد؟

دانیل امینتزا: همانطور که به وضعیت امنیت غذایی فکر می کنیم، و اگر آن را به تغییرات آب و هوایی مرتبط کنیم، انتظار داریم که این ترکیب انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری ها و تغییرات رفتاری در سراسر جهان ایجاد کند. در بخش نوآوری، ما احتمالاً شاهد تمرکز بیشتر سرمایه گذاران و سایر بازیگران بر روی فناوری ag و فناوری غذایی در سراسر راه حل های زیستی، پروتئین های جایگزین، کشاورزی عمودی و بسیاری از بخش های دیگر خواهیم بود.

ما همچنین انتظار داریم که شاهد یک تغییر رفتاری قابل توجه در بین تمام بازیگران کلیدی در سیستم باشیم. کشاورزان احتمالاً استفاده مؤثرتری از کودها و نهاده‌های گیاهی، کاهش ضایعات و موارد مشابه را به کار خواهند گرفت. مصرف کنندگان ممکن است تغییرات رژیم غذایی و گوشت های جایگزین برای مصرف را بررسی کنند.

در سطح ملی، امیدواریم شاهد توجه بیشتر و تسریع برخی تحولات در کشورهای کلیدی، به ویژه بازارهای نوظهور باشیم. می توان امیدوار بود که چنین بحران غذایی، که با تغییرات آب و هوایی مرتبط است، بتواند منجر به شتاب بزرگی در انتقال سیستم غذایی جهانی به سمت یک مدل بسیار پایدارتر در سال های آینده شود.

در حالی که ما این شتاب را تشویق می کنیم، باید همچنان به نیازهای فوری و امنیت غذایی توجه ویژه ای داشته باشیم، که در حال حاضر به وضوح شاهد ظهور آن در سراسر اوکراین و روسیه هستیم و نشانه های اولیه آن را در سایر بازارهای نوظهور مشاهده کرده ایم.

نیکلاس دنیس: بله، باید توجه خود را به آسیب پذیرترین افراد که این بحران تأثیر قابل توجهی بر دسترسی آنها به غذا دارد، حفظ کنیم.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *