چند سال پیش دوست ظریف بینی درباره استراتژی نان سنگکی ها درخصوص افزایش قیمت برایم توضیح داد که من مدتها آن را فراموش کرده بودم . او می گفت که نان سنگکی ها بسیار زیرک هستند . هیچگاه قیمتشان را بدون تغییرات زیربنایی بالا نمی برند . ابتدا طی چند ماه وزن نان را کم کم پایین میاورند . مقدار کنجدی را که میزنند کم می کنند و روزی که یک نفر اعتراض کند جوابش این است که نان سفارشی داریم . مثلا اگر قیمت نان قبلی ۵هزارتومان است نان ۸ هزارتومانی را با اندازه و میزان خشخاش قبلی ارایه می دهند . خیلی ها شروع می کنند به خریدن این نان جدید و قیمت روی ۸ هزار تومان تثبیت می شود . این چرخه بهبود مستمر قیمت نانوایی ها بصورت دوره ای انجام می شود .
در این روز های گرم و تابستانی که همه شاهد نصیحت های صرفه جویانه آب و برق و مرغ و …… هستیم تا جایی که بازنشستگان صاحب سازمان تامین اجتماعی به مقامات بدهکار می شوندکه بیکاره و مصرف کننده هستند، استراتژی نان سنگکی را در همه ابعاد آن در کشور مشاهده می کنیم . اگر بیمه شده یک ماه پرداخت حق بیمه اش انجام نشود ماه بعد جریمه خواهند شد و مشکلات زیادی را برایش به دنبال خواهد داشت . همین فرد که سی سال این حق بیمه را می دهد در پایان دوره و وقتی سلامتی اش رو به افول رفته و نوه دار شده است و مستمری اش نسبت به نرخ تورم بسیار ناچیز شده است ، حالا بیعار و مصرف کننده خطاب می شود .
سالهای بسیار قبل در زمانی این موضوع را بزرگمرد ادبیات ایران علی اکبر دهخدا در کتابش درباره داخل کردن شن در پخت نان مطرح کرده بود و این سیکل ادامه دارد. این روش در ابواب دیگر نیز ادامه دارد .
در کشورمان اینکه فارغ از اینکه کدام گروه سیاسی بر سر کار باشد از همین روشها استفاده شده است . در این میان معدود سیاستمداران منفردی بوده اند که خیر واقعی را برای بلند مدت مردم در ذهن و برنامه های خود داشته اند و از لفاظی های پوپولیستی به طور قابل توجهی خودداری نموده اند .
باز نشستگان که سالها حق بیمه پرداخت نموده اند ذینفعان اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند و هیچ نقشی در اداره ی بزرگترین سازمان اقتصادی وابسته به آن ندارند و در این میان رسانههای بزرگ کشور که آن ها هم به نوعی متعلق به عموم هستند در جهت برخورد های دولتی حرکت می کنند و حقی را برای مردم نمی شناسند .