نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 1:16 ب.ظ

کود بدون کربن با نام Biochar در سرتاسر جهان ریشه خواهد گرفت

اندی کوربلی -1 ژوئیه 2022 -با مجوز World At Large، یک وب‌سایت خبری طبیعت، سیاست، علم، سلامت و سفر تجدید چاپ شده است.

Kari Kohvakka/Stockholm Batten och Avfall/Stockholm Biochar Project/Nordregio

تصور کنید هر بار که زباله های چمن و باغ خود را بیرون می ریزید، فعالانه با گرمایش زمین مبارزه می کنید؟ این ظرفیتی است که یک فناوری جدید اصلاح خاک امیدوار است در سراسر جهان آزاد شود.

این روش بالقوه انقلابی برای ساخت کود که تقریباً به طور کامل انتشار گازهای گلخانه‌ای را حذف می‌کند، از خیریه بلومبرگ کمک مالی دریافت کرده است تا در برنامه‌های محوطه‌سازی ۷ شهر بزرگ گنجانده شود.

ساخت «بیوچار» بها توجه  به نامش، اخیراً در سوئد مدرن‌سازی شده است و با قرار دادن مواد بریده شده توسط چمن‌چین، بریده‌های پرچین، شاخه‌های درخت یا هر نوع زباله دیگری در یک فضای بسته و «پیرولیز کردن آن» برای جلوگیری از اکسیداسیون سریع CO2 انجام می‌شود..

این ماده که به یک ماده زغال‌مانند تبدیل شده است، نه تنها کربن منفی است، به این معنی که CO2 بیشتری نسبت به تولید آن حذف می‌کند، بلکه نسبت به سایر اصلاح‌کننده‌های سنتی خاک مانند کود نیتروژن-فسفر، تغذیه خاک موثرتر است.

Bloomberg Philanthropies اعلام کرد که به هفت شهر بزرگ در اسکاندیناوی و ایالات متحده کمک مالی 400000 دلاری اعطا می‌کند تا پروژه برنده چالش شهردار 2014: پروژه استکهلم بیوچار را اجرا کنند.

هر شهر از بلومبرگ پشتیبانی اجرایی و فنی برای توسعه پروژه های بیوچار در سطح شهر و مشارکت ساکنان در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دریافت خواهد کرد. انتظار می رود که 3750 تن بیوچار تولید کند که همگی از زباله های چمن و باغ از پارک های شهری و سایر فضاهای سبز است که تقریباً 10000 تن CO2 در سال جذب می کند – معادل خروج 6250 خودرو از جاده ها.

به طور معمول، زباله‌های باغچه و چمن شهری به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شوند، جایی که تجزیه می‌شوند و تمام کربن جذب شده در طول عمر خود و همچنین گازهای دیگر از باکتری‌های تغذیه‌شده از آن را به جو باز می‌گردانند. با این حال، با یک کارخانه بیوچار، هر شاخه و چمن بریده شده به کوره می رود ، تقریباً برای همیشه کربن خود را جذب می‌کند.

موفقیت استکهلم

این انقلاب در استکهلم آغاز شد، جایی که پس از افتتاح پنج کارخانه اول بیوچار خود در سال 2017، شهر شروع به توزیع این کود/خاک اصلاحی جدید به صورت رایگان برای شهروندان کرد، البته اگر صرفاً هر زباله ای که ممکن است در حیاط داشته باشند، بیاورند.

ماتیاس گوستافسون، کارشناس بیوچار، مشاور و عضو اصلی پروژه بیوچار استکهلم گفت «اگر چیزی از فروشگاه می‌خرید، می‌خواهید از همان ابتدا آن را درست انجام دهید، اما اگر چیزی را رایگان دریافت کنید، می‌توانید با آن بازی کنید و ببینید که چگونه در باغتان کار می‌کند»..

گوستافسون می‌گوید: «بیوچار، اگر زیر میکروسکوپ به آن نگاه کنید، کمی شبیه اسفنج به نظر می‌رسد، به طوری که مواد مغذی و آب را جذب می‌کند، بنابراین اگر آن را در خاک قرار دهید مانند یک باتری پر از مواد مغذی است». فرض کنید در حال کاشت سیب‌زمینی هستید: در جایی که سیب‌زمینی دارید، چاله ای حفر می‌کنید و مقداری بیوچار در آن می‌ریزید، سپس سیب‌زمینی را می‌ریزید، سپس روی آن را با خاک می‌پوشانید.»

تحقیقات علمی گسترده نشان داده است که در مقایسه با کودهای شیمیایی و کودهای سنتی خاک، بیوچار، هنگامی که با فضولات حیوانی مانند ادرار گاو یا کود ترکیب می شود، می تواند عملکرد را بیش از 100 درصد افزایش دهد. یک متاآنالیز  که مزایای بیوچار در کشاورزی را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که، به‌ویژه برای خاک‌های اسیدی مانند خاک‌های استوایی، و به‌ویژه هنگامی که با کودهای دیگر ترکیب می‌شود، بیوچار می‌تواند عملکرد محصول را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

طول ریشه، جرم و تعداد نوک ها به طور قابل توجهی در محصولات کشت شده با بیوچار افزایش یافته است که می تواند به طور قابل توجهی بر مزارع جنگلی جذب کربن تأثیر بگذارد. محتوای میکروبی در خاک نیز به طور قابل توجهی از طریق استفاده از بیوچار افزایش یافت.

تحقیقات انجام شده در مؤسسه Ithaka در نپال نشان داد که بیوچار غنی شده با ادرار گاو مخلوط با کمپوست به طور متوسط ​​123 درصد بازده محصول بیشتری را در مقایسه با روش های کشاورزی ارگانیک انجام شده با کمپوست غنی شده با ادرار گاو و 100 درصد بازده محصول بیشتر در مقایسه با استفاده از آن کود نیتروژن – پتاسیم – فسفر انجام داد.

جذب کربن آخر هفته

مقیاس پذیری، سهولت استفاده، و کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای از تولید کود، بیوچار را در یک لحظه تغییرات مهم قرار می دهد. با توجه به اینکه دولت ها به طور معمول متعهد می شوند که میلیاردها دلار به دانشمندان کمک کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *