نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 7:38 ب.ظ

هدف طرح ساختمان های سبز اتحادیه اروپا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است  اما این کشور اروپایی خوشحال نیست

توسط آنجلا سیمونز -06/02/2023

ایتالیا از طرح های اتحادیه اروپا برای بهبود بهره وری انرژی ساختمان ها عقب نشینی می کند.

پیمان “ساختمان های سبز” با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در بخش ساختمان – بزرگترین مصرف کننده انرژی در اتحادیه اروپا – است.اما ایتالیا می‌گوید که نه دولت و نه صاحبان خانه‌هایش نمی‌توانند بازسازی‌های لازم را انجام دهند.

کشورهای اتحادیه اروپا قرار است در سال جاری درباره قوانین الزام آور مذاکره کنند.

پیمان ساختمان های سبز اتحادیه اروپا چیست؟

پیمان ساختمان های سبز اتحادیه اروپا با هدف بهبود عایق کاری و بهره وری انرژی، ساختمان های عمومی و مسکونی را سازگارتر با آب و هوا می کند. هدف این است که نرخ بازسازی تا سال 2030 دو برابر شود.

کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است که بدترین 15 درصد از ساختمان های مسکونی در هر کشور تا سال 2030 و دوباره تا سال 2033 بهبود یابد. ساختمان های غیر مسکونی با جدول زمانی مشابهی روبرو هستند.

فعالان محیط‌زیست می‌گویند مخالفت ناگهانی ایتالیا با این پروژه طولانی مدت، هدف اتحادیه اروپا را برای تبدیل شدن به اولین قاره خنثی از نظر اقلیمی تا سال 2050 تضعیف می‌کند.

کمیسیون اروپا تخمین می زند که ساختمان های این بلوک 40 درصد از مصرف انرژی اتحادیه اروپا و 36 درصد از انتشار CO2 آن را تشکیل می دهند. بنابراین این بخش در مبارزه با تغییرات آب و هوایی بسیار مهم است.

چرا ایتالیا با طرح ساختمان های سبز اتحادیه اروپا مخالف است؟

در یکی از اولین اقدامات خود پس از به دست گرفتن قدرت در اکتبر گذشته، دولت راستگرای ایتالیا برکت خود را به طرح ساختمان های سبز داد.از آنجایی که این کشور مسکن قدیمی‌تر و کم مصرف‌تری نسبت به بسیاری از همسایگان خود دارد، نگرانی‌هایی را در مورد هزینه‌های انطباق ایجاد کرده است.

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق، رئیس حزب حاکم فورزا ایتالیا، گفت: «اروپا می‌خواهد دستورالعملی را در مورد بهره‌وری انرژی بر ما تحمیل کند که برای مسکن ما فاجعه‌بار خواهد بود».

74 درصد ایتالیایی ها صاحب خانه یا آپارتمانی هستند که در آن زندگی می کنند، در مقایسه با 65 درصد در فرانسه و 50 درصد در آلمان. کارشناسان می‌گویند که این امر ایتالیایی‌ها را به‌ویژه در معرض قرار می‌دهد و خانه‌های قدیمی آن به این مشکل می‌افزاید.

فدریکا برانکاچیو، رئیس ANCE می گوید: “ذخایر ساختمانی ایتالیا منسوخ تر شده است. در واقع، 60 درصد ساختمان های اینجا در بدترین کلاس انرژی قرار دارند، در مقابل، برای مثال، 17 درصد در فرانسه و 6 درصد در آلمان.” با اشاره به درجه بندی گواهی عملکرد انرژی (EPC).

کدام کشورهای دیگر می توانند بیشترین هزینه های نوسازی را متحمل شوند؟

طبق آمار سال 2014، در اتحادیه اروپا، 23 درصد از خانه ها قبل از سال 1945 و 26 درصد بین سال های 1945 و 1969 ساخته شده است.این بدان معناست که 49 درصد خانه ها قبل از معرفی اولین استانداردهای حرارتی در دهه 1970 ساخته شده اند. تنها 23 درصد پس از سال 1990 ساخته شد.

تحقیقات اخیر تحلیل کرده است که کدام کشورها بدترین عایق را در اروپا دارند. بلژیک، فرانسه، هلند و اسپانیا نشان داده شد که عایق کاری خانه بدتری نسبت به ایتالیا دارند، به این معنی که ممکن است با هزینه های بالای بازسازی مواجه شوند.

هزینه بازسازی ساختمان سبز در ایتالیا چقدر است؟

انجمن ملی ساختمان ایتالیا ANCE تخمین می زند که برای دستیابی به اهداف پیمان ساختمان سبز، 1.8 میلیون ساختمان مسکونی باید طی 10 سال آینده با هزینه 400 میلیارد یورو ارتقا یابد. 190 میلیارد یورو دیگر برای رساندن املاک تجاری به استانداردهای لازم مورد نیاز است.

مقامات دولت ایتالیا خواهان عقب انداختن ضرب الاجل ها هستند و اعلام کرده اند که ایتالیا برای بخش وسیعی از خانه های قدیمی خود معافیت هایی را ارائه خواهد کرد.

رافائله فیتو، وزیر امور اروپا، ماه گذشته به پارلمان گفت: «ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که متن نهایی دستورالعمل حاوی مقرراتی است که با ویژگی‌های میراث ساختمانی ایتالیا سازگار است و امکان توسعه تدریجی را فراهم می‌کند».

نخست وزیر جورجیا ملونی وعده داده است که ایتالیا نقش خود را در مبارزه با گرمایش جهانی ایفا خواهد کرد، اما گفته است که این تلاش نباید به اقتصاد آسیب برساند یا تنها توسط دولت انجام شود.طبق قراردادی که دولت قبلی با اتحادیه اروپا منعقد کرده است، ایتالیا 15.3 میلیارد یورو از صندوق بازیابی اتحادیه اروپا پس از کووید برای بهبود بهره وری انرژی ساختمان ها استفاده خواهد کرد.این فقط کسری از چیزی است که مورد نیاز است.

پیش از این، ایتالیا تلاش‌ها را برای سبز کردن ساختمان‌های خود رهبری می‌کرد. در سال 2020، تخفیف مالیاتی به ارزش 110 درصد از هزینه کار ساختمانی به صاحبان خانه هایی که بازسازی را تکمیل می کردند، ارائه شد. این باعث شد تعداد بازسازی‌ها از 2900 مورد در سال بین سال‌های 2018 تا 2020 به حدود 360000 مورد در سال‌های 2021-2022 برسد.اما این به اصطلاح «ابر پاداش» بیش از 60 میلیارد یورو برای خزانه داری هزینه داشت.

دولت جدید که مشتاق تمرکز بر سایر اقدامات مانند کاهش مالیات است، تخفیف را به 90 درصد کاهش داده و تعداد افرادی را که می توانند درخواست دهند به شدت محدود کرده است.وزیران می گویند که در آینده اتحادیه اروپا باید به پرداخت یارانه ها کمک کند.

مؤسسه عملکرد ساختمان اروپا (BPIE)، یک اندیشکده مستقل مستقر در بروکسل، می‌گوید اگر اتحادیه اروپا بخواهد به اهداف بلندپروازانه خود در ایتالیا و فراتر از آن دست یابد، در نهایت باید از ترکیب گسترده‌ای از منابع مالی استفاده شود.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *