نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:11 ق.ظ

تبدیل پشت بام ها به کانون های اجتماعی و پایداری یا انقلابی در برنامه ریزی شهری

اندی کوربلی -27 مه 2022 -CocoParisienne

در سرتاسر اروپا، هنرمندان، برنامه ریزان و معماران بی باک، پشت بام های مسطح و خاکستری این قاره را به مراکز اجتماعی پر جنب و جوش تبدیل می کنند.از پارک‌های عمومی گرفته تا مکان‌های هنری گرفته تا حوض‌های آب باران و مزارع خورشیدی . این ایده درباره نحوه استفاده از سطحی معادل هزاران زمین فوتبال است .

شبکه Creative Rooftop اروپا سازمان‌های مختلفی را در شهرهای اروپایی مانند بارسلونا و آنتورپ که می‌خواهند با نقاط مهم فرهنگی و آزمایشگاه‌های زندگی نوآورانه برای بررسی پایداری «هدف بالایی داشته باشند» به هم متصل می‌کند.

روتردام 150 میلیون فوت مربع فضای روی پشت بام دارد و برنامه شهرداری بام های چند منظوره مالکان ساختمان ها را تشویق می کند تا بام های خود را سبز کنند تا جمع آوری آب را بهبود بخشند، یا با نصب پنل های خورشیدی روی سقف های خود اقدام کنند.

به عنوان مثال، Luchtpark Hofbogen در بالای ایستگاه قطار  قرار دارد که در حال تبدیل شدن به یک پارک پر پیچ و خم روی پشت بام است – بسیار شبیه به های لاین در شهر نیویورک.

آخر هفته آینده، پشت بام‌های چند منظوره میزبان جشنواره Rotterdam Rooftop Days است که هدف آن آموزش مردم در مورد استفاده‌های بالقوه مختلف از پشت بام‌های شهر است. این جشنواره بر روی یک جفت نمایشگاه متمرکز خواهد بود – فضاهای عمومی در پشت بام های مختلف که از طریق پل های رنگی به هم متصل می شوند.این نه تنها روتردام و آمستردام  است که به  آینده نگاه می کنند. بخش‌هایی از ERCN در بلفاست، آنتورپ، نیکوزیا، گوتنبرگ، کمنیتس و فارو نیز  وجود دارد.

در بارسلونا، گروهی  در حال ایجاد شبکه‌ای از مناطق نمایشگاهی فرهنگی از جمله مکان‌های کنسرت و فضاهای اجرا هستند.نیکوزیا در قبرس نیز شاهد موفقیت های زیادی در تبدیل سقف های خود به جاذبه های شهری  است. بالای مرکز آموزشی Stelios Ioannou یک سقف چمنی است که امکان دید 360 درجه از شهر را فراهم می کند. در مرکز، یک تپه مصنوعی یک نورگیر را به کتابخانه زیر ارائه می دهد.

سالن 1010 یک فضای فرهنگی روی پشت بام با تمرکز بر رصد ستارگان است – نه به این دلیل که می‌توانید ستاره‌های زیادی را در نیکوزیا ببینید، بلکه به این دلیل که یک تلسکوپ بسیار بزرگ در پشت بام وجود دارد. در سالن نمایش کوچک آن، گفتگوهای نجوم برگزار می شود.

برای کسانی که کنجکاو هستند از کجا از برخی از این پشت بام های بازسازی شده بازدید کنند، “Rooftopedia” ERCN همه آنها را با هم دارد.

برای روتردام، تبدیل سقف ها به همان اندازه برای حفظ شهر بالای آب است، زیرا 90 درصد شهرداری از نظر فنی زیر سطح دریا قرار دارد و تاکید بر جمع آوری آب بسیار زیاد است. این کار در سال 2008 آغاز شد، زمانی که آنها اولین شهری بودند که به صاحبان ساختمان هایی که بام های سبز را می سازند یارانه ارائه کردند.

یک سال بعد، سقف یک سالن کنسرت دهه 1960 به نام De Doelen نصب یک ارتقاء سقف را به پایان رساند که شامل مخازن آب مخفی در زیر سنگ ها بود و یک راهرو عمومی را هموار کرد که می تواند 2000 وان حمام آب را جمع کند.

سقف‌های برهنه با بتن خاکستری تیره نقش بزرگی در اثر جزیره گرمایی شهرها ایفا می‌کنند، و هر چه مواد بیشتری برای جذب گرما در آنجا قرار داده شود، ساختمان برای خنک کردن خود به انرژی کمتری نیاز دارد. می توان آن را انقلاب بعدی در برنامه ریزی شهری نامید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *