نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 10:07 ب.ظ

داروی جدید کاهش قند خون، اختلال عملکرد عروق خونی ناشی از افزایش سن را نیز کاهش می دهد

24 مه 2022 -توسط دانشگاه میسوری -اعتبار: CC0 دامنه عمومی

طبق یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری، یک داروی مورد تایید FDA برای کاهش قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 نیز ممکن است اختلال عملکرد عروق خونی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

محققان در ابتدا نقش پیری را در عملکرد عروق خونی و سفتی انسان بررسی کردند. سپس آنها بررسی کردند که چگونه درمان با مهارکننده 2 امپاگلیفلوزین (Empa) با کمک انتقال دهنده گلوکز سدیم 2 (SGLT2) عملکرد عروق خونی را بهبود بخشیده و سفتی شریانی را در موش‌های نر مسن کاهش می‌دهد.

دکتر Camila Manrique-Acevedo، دانشیار پزشکی، گفت: “بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ در افراد مسن در ایالات متحده است.” کاهش وزن، فعالیت بدنی، درمان ضد فشار خون و داروهای کاهش دهنده چربی در بهبود عملکرد رگ‌های خونی و کاهش سفتی شریانی اثربخشی متفاوتی نشان داده‌اند. اما رویکردهای بیشتری برای بهبود سلامت عروق در بزرگسالان مسن‌تر مورد نیاز است.

این مطالعه ابتدا عملکرد و سفتی عروق خونی را در 18 بیمار انسان سالم – با میانگین سنی 25 سال – با 18 بیمار با میانگین سنی 61 سال مقایسه کرد. آنها دریافتند که بیماران مسن‌تر در مقایسه با بیماران جوان‌تر، عملکرد اندوتلیال مختل شده و سفتی آئورت افزایش یافته است.

Manrique-Acevedo گفت: «یافته‌های ما در بزرگسالان جوان و مسن‌تر، داده‌های بالینی قبلی را تأیید می‌کند که تأثیر پیری بر عملکرد عروق خونی و سفتی شریانی را نشان می‌دهد. نکته مهم این است که ما توانستیم این داده ها را در یک مدل جونده تکرار کنیم.

به منظور بررسی اثرات Empa بر پیری عروقی، موش‌های نر 72 هفته‌ای به دو گروه تقسیم شدند. بیست و نه نفر به مدت شش هفته با رژیم غذایی غنی شده با امپا تغذیه شدند، در حالی که به نیمی دیگر غذای استاندارد داده شد. پس از تجزیه و تحلیل هر دو گروه شش هفته بعد، محققان دریافتند موش های تحت درمان با Empa بهبود عملکرد عروق خونی، کاهش سفتی شریانی و سایر مزایای عروقی را تجربه کردند.

Manrique-Acevedo گفت: طبق دانش ما، این اولین مطالعه ای است که نقش بالقوه مهار SGLT2 را در معکوس کردن پیری عروق بررسی می کند. و یافته های ما نیاز به تحقیقات بالینی بیشتر را برای تعیین نقش بالقوه مهار SGLT2 به عنوان یک ابزار درمانی برای به تاخیر انداختن یا معکوس کردن پیری عروقی در انسان، برجسته می کند.

این مطالعه اخیرا در مجله GeroScience منتشر شده است.

https://medicalxpress.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *