نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 10:13 ب.ظ

استفاده از علم شهروندی برای توسعه انرژی خورشیدی

11 مه 2022 -توسط Universitat Pompeu Fabra – بارسلونا

تیمی از محققان از تجربه یک استراتژی مشارکتی برای ایجاد و راه‌اندازی Generation Solar، یک ابتکار علمی شهروندی برای تحقیق و نوآوری در انرژی خورشیدی استفاده کرده‌اند. Generation Solar توسط مرکز مطالعات علم، ارتباطات و جامعه در دانشگاه پمپئو فابرا (CCS-UPF) در چارچوب پروژه اروپایی GRECO به رهبری موسسه انرژی خورشیدی دانشگاه پلی تکنیک مادرید (UPM) هماهنگ شده است. این کار در آخرین شماره JCOM، Journal of Science Communication منتشر شده است.

جهان به طور فزاینده ای خواستار تغییر به سمت سیستم های انرژی پایدار است که از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و سایر مسائل ضروری محیطی و اجتماعی استفاده می کنند. اگرچه برخی از فناوری‌ها کاهش قیمت داشته‌اند و می‌توانند با سوخت‌های فسیلی در بازار رقابت کنند، اما هنوز تا تامین نیازهای انرژی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فاصله زیادی داریم. بنابراین، یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) تضمین دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه است.

Gema Revuelta مدیر CCS-UPF. توضیح می دهد: “در پیشرفت انرژی خورشیدی، شهروندان نقش کلیدی دارند. از یک طرف، آنها می توانند به دستیابی به داده هایی کمک کنند که جامعه علمی اغلب به دلیل پراکنده بودن یا در دست شرکت های تجاری برای دسترسی به آنها مشکل دارد.” ، او می افزاید: “اما علاوه بر این، شهروندان نیز می توانند در فرمول بندی سوالات پژوهشی خود کمک کنند تا با نیازها و انتظارات خود هماهنگی بیشتری داشته باشند. به همین دلیل علم شهروندی در این زمینه بسیار جالب است.”

در پیشرفت انرژی خورشیدی، شهروندان نقش اساسی دارند. از یک طرف، آنها می توانند به دستیابی به داده هایی کمک کنند که جامعه علمی اغلب به دلیل پراکندگی یا در دست شرکت های تجاری برای دسترسی به آنها مشکل دارد.

با پیروی از یک رویکرد خلاقانه، آنها یک استراتژی مشارکتی و نوآورانه علم شهروندی را بررسی کردند که با ایجاد نسل خورشیدی به اوج خود رسید. به عنوان بخشی از پروژه GRECO با بودجه اتحادیه اروپا، با هدف تبدیل شدن به الگویی برای تغییر روابط بین شهروندان و محققانی که برای رسیدگی به چالش اجتماعی انرژی ایمن، پاک و کارآمد تلاش می کنند، طراحی شد.

Generation Solar در پاسخ به یک تقاضای علمی واضح است، زیرا یک اشکال عمده برای محققانی که در مدل‌سازی و پیش‌بینی انرژی کار می‌کنند، دقیقاً فقدان اطلاعات در مورد مکان‌ها و ویژگی‌های خاص تاسیسات خورشیدی است. علاوه بر این، برنامه یک کانال ارتباطی برای کاربران پنل خورشیدی ایجاد می کند که می توانند اطلاعاتی در مورد استفاده از این دستگاه ها در یک شهر یا منطقه خاص یا محدودیت ها و مشکلات آنها به اشتراک بگذارند.

بازیگران مختلفی از جمله شهروندان، شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها در فرآیند توسعه مشارکت داشته‌اند. سوال تحقیق نیز به صورت جمعی تدوین شد. لوئیزا باربوسا گومز، نویسنده اول مقاله توضیح می دهد: “ابتدا 90 متخصص مرتبط با حوزه انرژی خورشیدی را مورد بررسی قرار دادیم و بر اساس این نتایج، یک هکاتون آنلاین برای طراحی این پروژه با بیش از 100 نفر ترتیب دادیم.” سپس پیشنهادات دریافت شده مورد ارزیابی قرار گرفت و ابتکار برنده با همکاری یک شرکت فناوری، برخی از شرکت کنندگان هکاتون، دو موسسه تحقیقاتی انرژی خورشیدی و یک تیم ارتباط علمی توسعه یافت.

Generation Solar در پاسخ به یک تقاضای علمی واضح است، زیرا یک اشکال عمده برای محققانی که در مدل‌سازی و پیش‌بینی انرژی کار می‌کنند، دقیقاً فقدان اطلاعات در مورد مکان‌ها و ویژگی‌های خاص تاسیسات خورشیدی است.

برنامه در حال حاضر در حال انتشار است، اطلاعات جمع‌آوری‌شده به تحقیق مرتبط می‌شود و اقداماتی برای بهبود و پایداری در حال بررسی است. نتیجه این ابتکار Generation Solar است، برنامه‌ای که هدف آن ایجاد یک پایگاه داده باز از تاسیسات خورشیدی فتوولتائیک است. از صاحبان تاسیسات خورشیدی داخلی و هر شخص دیگری که به پنل های عمومی یا خصوصی (مانند بیمارستان، مدرسه، شرکت یا موارد مشابه) دسترسی دارد دعوت می کند تا نصب و ویژگی های فنی آن را ثبت کنند.

این فرآیند را می توان در هر زمینه تحقیقاتی دیگری تکرار کرد. Revuelta می‌گوید: «به نظر ما ترویج علم شهروندی در بخش‌های فنی و مهندسی که بسیار کمتر از علوم زیستی یا پزشکی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اهمیت دارد.» “ما امیدواریم که دامنه برنامه به رشد خود ادامه دهد، که به ما امکان می دهد داده های بیشتری به دست آوریم و جوامعی از افراد علاقه مند به انرژی خورشیدی ایجاد کنیم. به این ترتیب،  درتصمیم‌گیری و ایجاد سیاست‌های نظارتی ما به تقویت نقش فعال شهروندانی که می توانند در آن مداخله کنند، کمک می کنیم..»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *