نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 2:37 ب.ظ

اهمیت آسیب شناسی شعار های راهبردی

در نظامهای با برنامه ریزی متمرکز توجه به تدوین چشم انداز و بدنبال آن تعیین راهبرد ها و سیاست های کلی اهمیت خاصی می یابند . این نظامها با تاکید بر جنبه های حکومتی در سطح کلان و نیز با تاکید بر جنبه های کمی در بنگاههای اقتصادی به سازماندهی امور می پردازند و توجه به موضوعات بین بخشی و موثر در آنها کمتر دیده می شود . همین امر باعث ضعف نظامهای پیاده سازی و ارزیابی می شود و گاه منابع را به هدر می دهد .

برای مثال طرحهای کارآفرینی که در دولتهای مختلف در دوره های برنامه ریزی کلان کشور انجام شده اند هیچگاه بررسی های منصفانه و مبتنی بر یک سری آمار کاربردی در مورد آنها شفاف انجام نشده و یا و نشر نیافته اند .

بنابراین نیاز است برای تشخیص‌ عملکرد در مورد مسائل استراتژیک و شناسایی عوامل کلیدی تعیین کننده وضعیت عملکرد و همچنین ارزیابی مدیران مسئول اجرای آنها تمهیدات جدی بشود . برای این منظور باید نظامهای ارزیابی با چند عامل که شامل عوامل مدیریت ارشد و ویژگی‌های موضوعی و ارتباط آن با سایر بخشها  است مدل سازی شوند . زیر بنای این مدل یا هدف آن باید نشان دادن چگونگی استفاده از منابع و تبدیل آنها به عملکرد ها باشد و فقط در این صورت است که  میتواند صلاحیت اجرایی خودرا فراهم ‌آورد.

برای این که مدل درست کار کند بایددر توسعه استراتژیک کسب‌وکار ها آثار خود را نشان دهد .

در اجرای مدل ، برپایی پایگاه داده و انجام تجزیه و تحلیل در زمینه تعیین شاخص های ارزیابی بصورت مجرد و یکپارچه  اثربخشی مدیریت استراتژیک را امکان پذیر و قابل اتکا می نماید . هم از این رو است که برای تدوین و ارایه استراتژی های توسعه ای بطور همزمان نظام ارزیابی آن باید تدوین شود .

 برنامه ها و شعار های استراتژیک برای موفقیت بلندمدت کشور است که زیر بنای آن توسعه کسب و کار ها است  و موفقیت آن با موفقیت در این امر تعیین می‌شود . این امر با تحلیل مستمر و در نهایت  اصلاح مستمر برنامه‌ریزی در سطح کلان اقتصادی، تعیین می‌شود.

مدیریت توسعه استراتژیک بر مبنای شعار های سالیانه نیازمند رویکردی یکپارچه به تمام ابعاد آن است  . بر این مبنا تدوین استراتژی‌های عملیاتی مناسب بایستی تعیین و اجرا شوند و کارایی آن‌ها با شعار ذیربط انجام شود .

بنطر می رسد تعریف چشم انداز و ارائه شعار های سالانه نیازمند تعریف یک رویکرد علمی برای نحوه عملیاتی نمودن و ارزیابی آنها باشد که در حال حاضر فاقد آن است . در این راستا مطالعات آسیب شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردارند که بایستی برمبنای عملکرد سالهای قبل انجام و اصلاح شوند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *