نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:42 ب.ظ

فراخوانهای بزرگ خودرو برای اصلاح و جنبه های مختلف آن

این روز ها در اخبار خارجی در ارتباط با صنعت خودرو سازی در کشورهای مختلف شاهد فراخوانهای متعددی هستیم که بنا به دلایل مختلفی صورت می گیرند ولی عمدتا در ارتباط با نقص در سیستمهای خودرو هستند که به سیستمهای نرم افزاری یا موضوعات زیست محیطی بر می گردند .

شما هم ممکن است این فراخوانهای خودرو را دیده باشید و با وضعیت داخلی خودرو سازی کشور ناخودآگاه مقایسه نموده باشید . اما در این خصوص سئوالات زیادی مطرح می شود که با اینهمه سیستمهای مدیریت مثل تولید بی نقص و تولید ناب و سایر موارد چگونه این موارد در چنین ابعادی مطرح می شود . پاسخها می توانند موارد زیر باشند :

  • مشتری گرایی
  • مشکلات فناوری های نوین
  • مشارکت مصرف کننده
  • موارد تحقیق و توسعه

عقیده عمومی کارشناسان در باره این موضوع این است که  نقص ایمنی مالکان و رانندگان خودرو را در معرض خطر قرار می دهد و این فراخوان ها عمدتا برای حفظ مشتری و اعتبار فروشنده است . ولی به دومین مورد یعنی مشکلات فناوری های نوین باید توجه خاص نمود .

همه ساله ده‌ها میلیون خودرو برای اصلاح و رفع عیوب مشکلات نرم‌افزاری فراخوان می‌شوند. بسیاری از مالکین و رانندگان نمی دانند و می پرسند چرا ماشین من فراخوان شد؟

پاسخ کوتاه معمولا این است که یک مشکل ایمنی به وضوح شناسایی شده است که شما و خودرو را در معرض خطر قرار می دهد و باید برطرف شود. دومین پاسخ این است که استاندارد های زیست محیطی خودروی شما درست عمل نمی کند .

در برخی کشور ها همانند آمریکا فراخوان ایمنی خودرو تحت نظارت دولت فدرال است ولی در اکثر موارد  توسط خودروسازان انجام می شوند، که در صورت عدم افشای عیوب، ممکن است با جریمه روبرو شوند. بنابر این می توان گفت که شفافیت استاندارد های فنی و زیست محیطی در اولویت در صنعت خودرو مطرح می شود .

دلایل فنی بسیار متعددی برای وسایل نقلیه در رابطه با رعایت استاندارد ایمنی فراخوان می شوند. برای مواردی که در کشور ما ممکن است ناچیز جلوه نماید مثل فراخوان برای  چراغ های جلو یا دوربین های دنده عقب .

با توجه به وضعیت استاندارد های خودرو در کشور که متاسفانه خودرو سازان به آن توجه نمی نمایند بسیاری از مشکلاتی که منجر به تصادفات منجر می شوند به رانندگان منتسب می شوند . بنابر این  دانستن اینکه چه علائمی برای مشکلات احتمالی وجود دارد می تواند به رانندگان کمک کند تا در رانندگی خود دقت بیشتری بعمل آورند .

خودروسازان ممکن است دلایل وموارد خاصی را به مردم بگویند اما این توضیحات رافع مسئولیت نهایی آنها نیست .

خودروسازان سیستم شکایات  و خدمات پس از فروش را در محدود نمودن به یک نظر خواهی تلفنی و بی توجه به رفع عیوب اظهار شده از مبدا تولید قطعات و طی مراحل فرایند ، نمی توانند این مشکلات را رفع نمایند در همه جای دنیا کارخانه‌ها فرآیند ساخت خودرو را به‌طور کامل مستند می‌کنند و اینکار برای شفاف سازی حوادث و علل آن مهم است .  اما در این میان در کشورمان  حقوق مشتری به فراموشی سپرده می شود و شکایت حقوقی نیز به هیچ نتیجه ای نمی رسد .

اینهمه گزارشات بایستی از سوی یک مرجع حقوقی مورد توجه قرار گرفته و بعنوان مدعی العموم در دفاع از حقوق مشتریان و جبران خسارات آنها اجرایی شود .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *