7 اردیبهشت 1403 4:34 ق.ظ

برخورد دهند

کریس یانگ -21 آوریل 2022 -دانشمندان برخورد دهنده بزرگ هادرونی را برای کشف ماده تاریک دوباره راه اندازی خواهند کرد – ایوان ساوینی/iStock

بر اساس گزارش رویترز، دانشمندان سرن، برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC) به طول 27 کیلومتر را پس از تعطیلی طولانی ناشی از تعمیر و نگهداری، ارتقاء و تأخیر کووید-19 یک بار دیگر فعال خواهند کرد.

LHC پس از پایان موفقیت‌آمیز دومین اجرای آن در دسامبر 2018، تعطیل شد. کارهای تعمیر و نگهداری و ارتقای برنامه‌ریزی‌شده دنبال شد، اما اجرای سوم آن نیز به دلیل همه‌گیری به تعویق افتاد.

اکنون، سه سال بعد، راه‌اندازی مجدد فرآیند پیچیده‌ای خواهد بود، و تضمینی نیست که در اولین تلاش بدون مشکل انجام شود.

رنده استیرنبرگ، مسئول عملیات اتاق کنترل، به رویترز توضیح داد: «این یک دکمه نیست. او گفت که سیستم باید “مانند یک ارکستر” کار کند و “این با یک حس تنش، عصبی بودن همراه است.”او ادامه داد: «برای اینکه پرتو به اطراف بچرخد، همه این آهن‌رباها باید عملکردهای درست و چیزهای درست را در زمان مناسب انجام دهند.

مواد داخل LHC با یک نوسان دمایی نزدیک به 300 درجه روبرو خواهند شد و هزاران آهنربا که برای متمرکز کردن ذرات در یک پرتو محکم استفاده می شوند باید به دقت کالیبره شوند تا همه چیز کار کند.

LHC برای اولین بار در سال 2008 شلیک شد و دسته ای از برخوردهای مشاهده شده بین سال های 2010-2013 اولین شواهد از ذره بوزون هیگز را ارائه کرد که به عنوان “ذره خدا” نیز شناخته می شود، که اعتقاد بر این است که نقش حیاتی در تشکیل ذره کیهان اولیه ایفا کرده است.

این بزرگترین آزمایشگاه فیزیک جهان است. در ماه مارس، سرن اعلام کرد که پس از حمله روسیه به اوکراین، همکاری با دانشمندان روسی را متوقف خواهد کرد. این سازمان اروپایی همچنین در حال برنامه‌ریزی جانشینی برای LHC است که 20 میلیارد یورو (21.9 میلیارد دلار) Future Circular Collider است.

فیزیکدانان امیدوارند LHC اکنون به کمک جامعه علمی در تحقیقات خود در مورد “ذرات روح” و سایر پدیده های مرموز ادامه دهد.

بسیاری از دانشمندان در سرن توجه خود را به کشف ماده تاریک معطوف کرده اند – انرژی اسرارآمیزی که پنج برابر بیشتر از ماده معمولی رایج است اما تاکنون از تشخیص مستقیم پنهان شده است. تا کنون، LHC عمدتاً شواهدی را ارائه کرده است که نشان دهد چه ذراتی ماده تاریک را به حوزه شناسایی نمی آورند.

در پستی در وب سایت سرن، تیم تیت، نظریه‌پرداز ماده تاریک از UC Irvine، گفت: LHC واقعاً زمینه جدیدی را در جستجوی ماده تاریک به شکل ذرات عظیم با برهمکنش ضعیف، با پوشش طیف گسترده‌ای از سیگنال‌های بالقوه پیش‌بینی شده، گشوده است. با تولید ماده تاریک، یا تولید ذراتی که واسطه برهمکنش آن با ماده معمولی هستند.”

او ادامه داد: «همه نتایج مشاهده‌شده با مدل‌هایی که ماده تاریک را شامل نمی‌شوند، مطابقت دارند و اطلاعات مهمی در مورد اینکه چه نوع ذرات دیگر نمی‌توانند آن را توضیح دهند، به ما می‌دهند.»

استیرنبرگ در مصاحبه خود با رویترز توضیح داد که برای اجرای بعدی LHC، سرن “تعداد برخوردها و در نتیجه احتمال اکتشافات جدید را به شدت افزایش خواهد داد”. پس از راه اندازی مجدد، انتظار می رود برخورد دهنده تا زمان خاموش شدن برنامه ریزی شده دیگری بین سال های 2025 و 2027 کار کند.