نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 8:04 ق.ظ

روشنایی خیابانهای یک شهر در فرانسه با باکتری های لومینسانس بدون نیاز به برق

اندی کوربلی -19 آوریل 2022

یک استارت‌آپ طراحی فرانسوی می‌خواهد با معرفی نورهای خیابانی، نورپردازی عمومی، مانند یک داستان فانتزی یا علمی تخیلی، نورپردازی عمومی را دوباره تصور کند.

یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعت، انواع جانوران، گیاهان و قارچ‌ها از آنزیم‌ها برای درخشش در تاریکی استفاده می‌کنند، چه در جنگل‌های افسون‌کننده، ته دریا، یا حتی در شهر رامبویه، 35 مایلی خارج از شهر. پاریس.

ساندرا ری، موسس استارت آپ فرانسوی Glowee که بدنبال پروژه ای عمومی در رامبویه است، به بی بی سی گفت: “هدف ما تغییر روش استفاده شهرها از نور است.” “ما می خواهیم فضایی ایجاد کنیم که به شهروندان، محیط زیست و تنوع زیستی احترام بیشتری بگذارد و این فلسفه جدید نور را به عنوان یک جایگزین واقعی تحمیل کنیم.”

منتقدان می‌گویند که بیولومینسانس باکتریایی کمتر از یک چهارم نور لامپ‌های ال‌ای‌دی روشنایی عمومی قابل قبول را تولید می‌کند. ری می‌گوید که آن‌ها این نکته را از دست می‌دهند که قارچ‌های سبز درخشان در جعبه‌های گل عمومی، یا لوله‌های آب شور پر از درخشش آبی میلیاردها ارگانیسم کوچک، این فرصت را فراهم می‌کنند تا دوباره تصور کنیم که نور عمومی چگونه می‌تواند باشد.

شهرداری رامبویه 100000 یورو کمک بلاعوض به Glowee ارائه کرد که خود قبلاً 12000 یورو توسط جایزه بزرگ نوآوری پاریس در سال 2015 دریافت کرده بودند تا شهر خود را به یک “آزمایش بیولومینسانس در مقیاس کامل” تبدیل کنند.

لوله های کوچک حاوی میلیاردها از یک باکتری دریایی جمع آوری شده در سواحل فرانسه به نام aliivibrio fischeri هستند که برنگ آبی ملایم می درخشند. ترکیب کوچکی از مواد مغذی اساسی به لوله‌های اندازه فوتبال اضافه می‌شود که حدود 15 لومن نور از خود ساطع می‌کنند و یک مکانیسم کوچک اکسیژن را به مخزن می‌کشد که آنزیم موجود در سلول‌های باکتری به نام «لوسیفراز» برای ایجاد نور به آن نیاز دارد. برای خاموش کردن چراغ، به سادگی گردش اکسیژن متوقف می شود.

اتحادیه اروپا قوانینی برای حداقل روشنایی مجاز نور خیابان دارد، که برای آن Glowee  ۷۵ درصد تخفیف دارد. با این حال، پایداری همه درهای این قاره را باز می کند، و بی بی سی گزارش می دهد که Glowee 1.7 میلیون یورو از اتحادیه اروپا برای توسعه فناوری خود دریافت کرده است، زیرا کربن خنثی است.

این شرکت راه درازی را در پیش دارد. در حال حاضر آنها نور رامبویه و نورپردازی رویدادها را تامین می کنند، اما هیچ چیز دیگری در بین نیست ، اگرچه یک سخنگوی گفت که آنها 40 پروژه روشنایی شهر را در کشورهای سراسر اروپا در دست اجرا دارند.

شرکت‌ها و دانشمندان دیگر در حال بررسی قارچ‌ها و گیاهان هستند که دارای نسخه‌هایی از لوسیفراز هستند تا ببینند آیا جعبه‌های گل قارچ‌های درخشان یا گیاهان چشمک‌زن تاباکوم درخشان‌تر و مؤثرتر از باکتری‌ها هستند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *