نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 1:37 ق.ظ

آیا فناوری بزرگ مزیت محاسباتی لبه خود را حفظ خواهد کرد؟

توسط متیو گودینگ 22 فوریه 2022

مراکز داده لبه به طور فزاینده ای محبوب می شوند و ارائه دهندگان خدمات ابر بزرگ مایلند از این مزیت استفاده کنند – عکس Kwarkot/iStock

توضیح سایت : از ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد

رایانش لبه‌ای روشی ست برای بهینه‌سازی سامانه‌های رایانش ابری. در این روش کنترل برنامه‌های رایانه ای، داده‌ها و سرویسها از برخی نودهای مرکزی گرفته می‌شود و به لبه/کناره‌های اینترنت، که با دنیای واقعی در ارتباطند، سپرده می‌شود.

بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان به لطف تسلط خود بر فضای ابری، در خط مقدم استقرار محاسبات اولیه پیشرو بوده‌اند. آیا آنها این مزیت را با بلوغ اکوسیستم حفظ خواهند کرد؟

خدمات وب آمازون (AWS) گسترش جهانی برنامه مناطق محلی خود را اعلام کرده است که خدماتی را که معمولاً از طریق ابر از مراکز داده در لبه شبکه و در نزدیکی مشتریان خود ارائه می شود، ارائه می دهد. اگرچه ممکن است برای بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده رایانش ابری جهان متناقض به نظر برسد که منابع بیشتری را برای ارائه خدمات محلی اختصاص دهد، این حرکت ماهیت به هم پیوسته رایانش ابری و لبه‌ای را منعکس می‌کند و اکوسیستم لبه در حال ظهور تا چه حد آمازون و رقبای فناوری بزرگ آن از حامیان اصلی این خدمات بوده‌اند.

محاسبات لبه فناوری بزرگ

طبق اعلام آمازون، Local Zones “خدمات محاسباتی، ذخیره سازی، پایگاه داده و سایر خدمات AWS را در لبه ابر در نزدیکی مراکز بزرگ جمعیت، صنعت و فناوری اطلاعات” ارائه خواهد کرد. Prasad Kalyanaraman، معاون خدمات زیرساخت در AWS، اضافه کرد که نزدیک‌تر بودن به مشتریان این شرکت را قادر می‌سازد تا پردازش داده‌های روی دستگاه و تأخیر بسیار کم را که مدت‌هاست به عنوان مزایای کلیدی محاسبات لبه مطرح می‌شد، ارائه دهد.

وی گفت: “لبه ابر در حال گسترش است و اکنون تقریباً در همه جا در دسترس است.” AWS Local Zones اکنون در بیش از 30 مکان جدید در سراسر جهان در دسترس خواهد بود و به مشتریان قابلیت جدید قدرتمندی را برای استفاده از خدمات ابری در عرض چند میلی ثانیه از صدها میلیون کاربر نهایی در سراسر جهان ارائه می دهد.

فرصتی که توسط محاسبات لبه ارائه می‌شود، فرصتی است که بزرگ‌ترین نام‌های فناوری به‌طور شگفت‌انگیزی مشتاق استفاده از آن هستند. تا کنون، AWS و رقبای ابری آن بر استقرار لبه‌ها تسلط داشته‌اند، اما با رشد فناوری ممکن است رقابت بیشتری برای کسب‌وکار داشته باشند.

برنامه مناطق محلی AWS در ایالات متحده آغاز شد، جایی که اکنون 16 سایت در آن فعال هستند. آمازون می گوید 32 منطقه دیگر در مکان های جهانی طی دو سال آینده اضافه خواهد شد. تا کنون بریتانیا در لیست سایت ها نیست.

AWS همچنین Wavelength را ارائه می‌کند، یک پلتفرم برای توسعه و استقرار محصولات و برای لبه تلفن همراه با استفاده از شبکه‌های 5G و در ایالات متحده، Sidewalk را ارائه می‌کند، شبکه‌ای به اصطلاح «مش» که از پهنای باند کمی از دستگاه‌های هوشمند آمازون، مانند بلندگوهای هوشمند Echo، در خانه‌ها و مشاغل استفاده می‌کند تا اتصال شبکه پایدار را در مناطق شهری برای اتصال به اینترنت فراهم کند. دستگاه های لبه

علیرغم نگرانی‌ها در مورد تأثیر احتمالی آن بر حریم خصوصی، ماه گذشته آمازون برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی دستگاه «پل» برای کمک به گسترش Sidewalk به مناطقی مانند پارک‌های تجاری، دانشگاه‌ها و فضاهای عمومی اعلام کرد که دستگاه‌های هوشمند کمتر رایج هستند. این نشان می دهد که آمازون همچنان مطمئن است که این شبکه مورد استقبال مشتریانش قرار خواهد گرفت.

دو بازیگر بزرگ دیگر در بازار رایانش ابری، Microsoft Azure و Google Cloud، هر دو پروژه های مشابهی دارند. Google Cloud خدماتی با قابلیت لبه را در مکان‌هایی در سرتاسر جهان ارائه می‌کند و مایکروسافت شروع به عرضه مناطق لبه خود در ایالات متحده کرده است. کاربران Azure همچنین می‌توانند به Stack Edge دسترسی داشته باشند، جایی که می‌توانند سخت‌افزار سفارشی‌شده را برای استقرار لبه‌های خود سفارش دهند.

الکساندرا روتارو، تحلیلگر تحقیقاتی در IDC می‌گوید: ما می‌توانیم روندی را در شرکت‌های فناوری بزرگ به سمت توسعه زیرساخت‌های لبه خود ببینیم تا قابلیت‌های ابری خود را در خارج از مرکز داده به فضای ابری محلی و سپس به شبکه‌های مخابراتی و در نهایت به محل مشتریان کاهش دهند. هدف فعال کردن انواع بارهای کاری مشتری در نقاط مختلف لبه است که در آن استقرار کارآمدتر و هوشمندتر است، کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد از طریق تاخیر کم.

علاقه Big Tech به محاسبات لبه احتمالاً توسط دو عامل کلیدی هدایت می‌شود: انتظار افزایش چشمگیر هزینه‌ها در دستگاه‌ها و خدمات لبه‌ای، و این ایده که کسب‌وکارها حجم کاری بیشتری را به لبه‌ها منتقل می‌کنند تا از تأخیر کمتر و افزایش امنیت استفاده کنند. از نظر هزینه‌ها، IDC انتظار دارد که هزینه‌های محاسباتی لبه تا سال 2025 تنها در اروپا به 64 میلیارد دلار برسد، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا آن زمان، 75 درصد از حجم کاری بر روی دستگاه‌های لبه پردازش می‌شود و نه در ابر یا مراکز داده سنتی.

کریس دریک، تحلیلگر اصلی فناوری و نرم‌افزار IT جهانی در GlobalData، شک دارد که استقرار لبه‌ها به سطح پیشنهادی گارتنر برسد – این شرکت تحلیلگر پیش‌بینی می‌کند که بازار محاسبات لبه تا سال 2025 به 17.8 میلیارد دلار برسد – اما می‌گوید این امر نقش بزرگتری برای بسیاری از مشاغل و اجتناب‌ناپذیر است..

او می‌گوید: «بارهای کاری زیادی وجود دارد که هم به لبه و هم به ابر نیاز دارند، به خصوص اگر شامل الگوریتم‌های هوش مصنوعی باشند که احتمالاً برای آموزش به ابر نیاز دارند». با این حال، او معتقد است که ابر همچنان نقش اصلی را برای کاربران تجاری ایفا خواهد کرد. دریک می‌گوید: «به این زودی شاهد تسلط کامل و از بین رفتن ارتباط و اهمیت ابر نیستیم. اما برخی از خدمات تغییر خواهند کرد و یک تکامل تدریجی وجود خواهد داشت.

Rotaru از IDC موافق است: “اگرچه بخش لبه می تواند در ابتدا کوچک باشد، فرصت بسیار خوبی برای شرکت های فناوری بزرگ وجود دارد که این حوزه را توسعه دهند تا مزیت را در ارائه خود بگنجانند، زیرا مشتریان بیشتر و بیشتر از ارائه دهندگان قدردانی می کنند که قادر به ارائه کامل هستند.

آینده فناوری بزرگ و محاسبات لبه چیست؟

در حالی که استقرار لبه های اولیه از Big Tech بر ارائه کلی خدمات ابری موجود خود در لبه متمرکز شده است، موارد استفاده تخصصی تری در حال ظهور هستند. غول استریمینگ نتفلیکس از جمله مشتریانی بود که در اطلاعیه های منطقه محلی آمازون به آنها اشاره شد. گرافیست‌های این شرکت که قبلا از رایانه‌های قدرتمند و تخصصی استفاده می‌کردند، اکنون می‌توانند به لطف تأخیر کم ارائه‌شده توسط شبکه محلی لبه، روی ایستگاه‌های کاری استاندارد کار کنند.

سایر صنایع نیز به پتانسیل لبه روی می آورند. کاترین ولدون، تحلیلگر اصلی تحرک سازمانی و اینترنت اشیا در GlobalData می‌گوید: موارد استفاده جالبی در مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد که می‌توان مواردی مانند اسکن‌های کولونوسکوپی را برای تعیین سرطانی بودن تومور تجزیه و تحلیل کرد. “شما بسیاری از موارد مصرف کننده و سرگرمی، و همچنین هر چیزی که شامل آموزش واقعیت افزوده یا مجازی برای شرکت ها باشد، دارید.”

دریک می‌گوید این احتمال وجود دارد که شرکت‌های فناوری بزرگ، پیشنهادات تخصصی‌تری را برای این نوع موارد استفاده کنند، و همچنین به نحوه ارائه خدمات پیشرفته‌تر در محیط‌های خطرناک که در آن اتصال مشکل است، نگاهی بیاندازد.

AWS قبلاً Snowcone را به مشتریان خود ارائه می دهد، دستگاهی با وزن تنها 2 کیلوگرم که می تواند تا هشت ترابایت داده را ذخیره و پردازش کند، و برای استفاده توسط اولین پاسخ دهندگان یا در شرایط دشوار که اتصال محدود است طراحی شده است. او می‌گوید: این نوع راه‌حل‌ها برای سایت‌های مراقبت‌های بهداشتی از راه دور، و همچنین بخش‌هایی مانند معدن‌کاری که ممکن است وسایل نقلیه خودران را در آن کار کنند، مفید هستند.

آیا کسی می تواند جلوی تسلط Big Tech را بر محاسبات لبه بگیرد؟

تا به امروز، Big Tech معمولاً با اپراتورهای مخابراتی و ارائه دهندگان تجهیزات در تولیدات پیشرفته خود شریک شده است، با ارتباطات مخابراتی از طریق محصولات و شبکه های خود و ارائه دهنده خدمات ابری که خدمات ارائه می دهد. به عنوان مثال، مایکروسافت با AT&T در راه اندازی مناطق لبه خود شریک شده است.

Rotaru از IDC می گوید که این نوع مشارکت ها احتمالاً کلیدی برای توسعه محاسبات لبه خواهند بود. او می‌گوید: «هر دو نوع فروشنده قابلیت‌های مکمل متفاوتی دارند که می‌توان آن‌ها را برای ارائه یک راه‌حل لبه‌ای یکپارچه و ایجاد یک رویکرد مشترک به بازار، ترکیب کرد. “ارائه دهندگان مخابراتی اغلب قابلیت های ارتباطی اصلی خود را گسترش می دهند و خدمات لبه ای را اضافه می کنند و نقش اتصال هر سنسور، ماشین یا حتی شخصی را دارند و این در بسیاری از موارد استفاده یا حجم کاری بسیار مهم است.”

اما شرکت های بزرگ فناوری ممکن است برنامه های دیگری داشته باشند. Tech Monitor در مورد توسعه 5G بومی ابری گزارش داده است، که در آن عملکردهای شبکه سنتی به صورت مجازی از ابر ارائه می شود، و Weldon از GlobalData می گوید بسیاری از شرکت های مخابراتی نگران هستند که به زودی از حلقه محاسبات لبه ای خارج شوند. او می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های مخابراتی کورکورانه وارد همکاری با ابر مقیاس‌کننده‌های ابری شدند، زیرا آنها درباره شگفتی‌های 5G صحبت می‌کردند و فقط با تأخیر متوجه شدند که نیمی از مزایای 5G بدون محاسبات لبه قابل ارائه نیست. “آنها اکنون شروع به نگرانی در مورد این مشارکت ها کرده اند، زیرا در بسیاری از موارد درآمد مشترک وجود ندارد؛ مخابرات فقط شبکه را فراهم می کند و hyperscaler بیشتر کار را انجام می دهد.”

ارائه دهندگان تجهیزات مخابراتی در حال ایجاد شراکت با سایر شرکت های فناوری هستند. به عنوان مثال، نوکیا اخیراً قراردادی را با بخش خدمات مدیریت سابق آی‌بی‌ام Kyndryl اعلام کرده است که در آن شرکت‌ها به طور مشترک اتصال شبکه‌ای لبه‌ای را از طریق شبکه‌های خصوصی 5G ارائه می‌کنند و Kyndryl این خدمات را مدیریت می‌کند. دریک می‌گوید که ارائه‌دهندگان خدمات IT سنتی‌تر، بهترین موقعیت را دارند تا بخشی از بازار برتر را از مقیاس‌کننده‌های ابرمقیاس شونده بگیرند. او می‌گوید: «شرکت‌هایی مانند دل، آی‌بی‌ام و لنوو که خدمات سنتی مرکز داده را ارائه می‌کنند، تأکید زیادی بر برتری دارند. هیچ یک از آنها هنوز درآمدهای [لبه] خود را به دست نمی آورند، اما من انتظار دارم که در نهایت، Edge سهم معقولی از درآمدها را به خود اختصاص دهد.”

در مورد ورود تازه واردان به بازار، دریک معتقد است که این یک چشم انداز بعید است. او می‌گوید: «شرکت‌هایی با مدل‌های کسب‌وکار جالب وجود دارند که انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد خدمات لبه ارائه می‌دهند. اما این احتمال وجود دارد که اگر آنها موفق باشند، خودشان به اهدافی برای خرید شرکت های بزرگ فناوری تبدیل شوند.

https://techmonitor.ai/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *