نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 5:18 ق.ظ

سنگ نماد کمیاب پیکتیش در نزدیکی محل احتمالی نبرد معروف یافت شد

7 مارس 2022 -توسط دانشگاه آبردین

باستان شناسان یک سنگ نماد پیکتی را در نزدیکی محل یکی از مهم ترین بناهای سنگی حکاکی شده کشف شده در اسکاتلند کشف کردند.

تیمی از دانشگاه آبردین در حین انجام بررسی‌های ژئوفیزیکی به سنگی به طول 1.7 متر در مزرعه یک کشاورز برخورد کردند تا درک بیشتری از چشم‌انداز مهم پیکتی Aberlemno در نزدیکی Forfar ایجاد کنند.

Aberlemno در حال حاضر به دلیل مجموعه ای از سنگ های ایستاده منحصر به فرد به دلیل میراث پیکتیش شناخته شده است که معروف ترین آنها یک تخته متقاطع است که تصور می شود صحنه هایی از یک نبرد با اهمیت حیاتی برای  نبرد اسکاتلند را به تصویر می کشد.

باستان شناسان در اوایل سال 2020 در تلاش برای درک بهتر تاریخچه سنگ های موجود به عنوان بخشی از پروژه پادشاهی مقایسه ای تحت حمایت مالی Leverhulme Trust، در حال انجام بررسی های ژئوفیزیکی از زمین بودند.آنها با تجهیزات تصویربرداری بر روی زمین، ناهنجاری هایی را یافتند که به نظر شواهدی از یک سکونتگاه به نظر می رسید.

یک گودال آزمایشی کوچک حفر شد تا مشخص شود که آیا بقایای ساختمان‌هایی ممکن است وجود داشته باشد یا خیر، اما در کمال تعجب، باستان‌شناسان مستقیماً بر روی یک سنگ نماد حکاکی شده پیکتی فرود آمدند، یکی از حدود 200 مورد شناخته شده.

تلاش‌های آن‌ها برای تعیین شخصیت سنگ و سکونتگاه به دلیل قرنطینه‌های بعدی ناشی از کووید با مانع مواجه شد و چندین ماه طول کشید تا آنها بتوانند برای تأیید یافتن خود برگردند.

این گروه فکر می‌کنند قدمت این سنگ به قرن پنجم یا ششم می‌رسد و در چند هفته گذشته، آن‌ها بخشی از سکونتگاه را به سختی حفاری کرده و آن را از محل خود خارج کرده‌اند .

پروفسور گوردون نوبل که این پروژه را رهبری می‌کند، می‌گوید برخورد تصادفی با یک سنگ به عنوان بخشی از حفاری باستان‌شناسی بسیار غیرعادی است.

او گفت: «اینجا در دانشگاه آبردین، ما در دهه گذشته تحقیقات پیکتیش را رهبری کرده‌ایم، اما هیچ‌کدام از ما قبلاً سنگ نمادی پیدا نکرده‌ایم.

تنها حدود 200 مورد از این بناهای تاریخی شناخته شده است. آنها گهگاه توسط کشاورزان در حال شخم زدن مزارع یا در حین ساخت جاده پیدا می شوند، اما تا زمانی که ما آنها را تجزیه و تحلیل کنیم، بسیاری از آنچه آنها را احاطه کرده است قبلاً بهم ریخته شده است. برخوردن با چنین چیزی در حین حفر یک گودال آزمایشی کوچک کاملاً قابل توجه است و هیچ یک از ما نمی توانیم شانس خود را کاملاً باور کنیم.

“مزایای یافتن از این طریق این است که می‌توانیم کارهای بسیار دقیق‌تری در رابطه با زمینه انجام دهیم. می‌توانیم لایه‌های زیر آن را بررسی و تاریخ‌گذاری کنیم و اطلاعات بسیار دقیق‌تری را بدون از دست دادن شواهد حیاتی استخراج کنیم.”

دکتر جیمز اودریسکول همکار پژوهشی که در ابتدا سنگ را کشف کرد، هیجان را اینگونه توصیف می کند: “ما فکر می کردیم قبل از اینکه برای روز حرکت کنیم کمی بیشتر کشف کنیم. ناگهان نمادی را دیدیم. فریادهای زیادی بلند شد. سپس. نمادهای بیشتری پیدا کردیم و جیغ و کمی گریه بیشتر شد!

“این احساسی است که احتمالاً دیگر هرگز در یک سایت باستان شناسی نخواهم داشت. این یک یافته خاص در این مقیاس است.”

مانند دیگر سنگ‌های Aberlemno، به نظر می‌رسد که کشف جدید به طور پیچیده با نشانه‌های کلاسیک انتزاعی Pictish از جمله بیضی‌های سه‌گانه، یک شانه و آینه، یک هلال و میله V و دیسک‌های دوتایی حک شده است. به طور غیرمعمول به نظر می رسد که این سنگ دوره های مختلف کنده کاری را با نمادهایی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشان می دهد.

این سنگ اکنون به آزمایشگاه حفاظتی Graciela Ainsworth در ادینبورگ منتقل شده است، جایی که تجزیه و تحلیل دقیق تری انجام خواهد شد.

پروفسور نوبل امیدوار است که بتواند کمک قابل توجهی در درک اهمیت آبرلمنو برای پیکت ها داشته باشد.

این سنگ در سنگفرش یک ساختمان عظیم متعلق به قرن یازدهم یا دوازدهم یافت شد. سنگفرش شامل سنگ‌های پیکتی و نمونه‌هایی از هنر صخره‌ای عصر برنز بود. به طور هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد که ساختمان قرن یازدهم تا دوازدهم مستقیماً در بالای شهرک ساخته شده است. لایه‌هایی که به دوره پیکتیش بازمی‌گردند»

تصور می‌شد که تخته صلیب که در کلیسای مجاور در آبرلمنو قرار دارد، شکست پادشاه بریدی مک بیلی از پادشاه آنگلوساکسون اکگفریت در سال 685 را به تصویر می‌کشد که گسترش پادشاهی آنگلوساکسون به شمال را متوقف کرد.

سکونتگاه Dunnichen، که گمان می‌رود نام نبرد از آن گرفته شده باشد، تنها چند مایل از Aberlemno فاصله دارد. در سال‌های اخیر محققان مکان دیگری را برای نبرد در Strathspey پیشنهاد کرده‌اند، اما تعداد بسیار زیاد سنگ‌های Pictish از Aberlemno مطمئناً نشان می‌دهد. اطراف آبرلمنو چشم انداز بسیار مهمی برای پیکت ها بود.

“کشف این سنگ نماد جدید پیکتیش و شواهدی مبنی بر اینکه این سایت در مدت زمان طولانی اشغال شده است، بینش جدیدی را در مورد این دوره مهم در تاریخ اسکاتلند ارائه می دهد و همچنین به ما کمک می کند تا درک بهتری از چگونگی و چرایی تبدیل شدن این بخش از آنگوس به ما ارائه دهد. یک چشم انداز کلیدی .

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *